Представители на неправителствени организации настояват за прозрачност, информираност на гражданите и повишено съзнание при обсъждането на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.)

В началото на дискусията юристът Александър Коджабашев заяви, че планът за действие е твърде общ.

Той отправи предложение да бъдат определени конкретни срокове под дейности в програмата, както и лица, които да бъдат отговорни за свършената работа.

По думите му министерството трябва да зададе мярката как да общуват институциите.

Проф. Ганчев от "Съюз интелигентна България" подчерта, че докладът е добър, но прекалено технократичен. Той отбеляза, че не е достатъчно да се въведат стандарти и да има отговорни хора, тъй като основният проблем е, че гражданите не са информирани и взаимно въвлечени в програмата.

По време на обсъждането Николай Павлов от Асоциация за енергийно оползотворяване на биомасата отбеляза и друг проблем - регулирането на качеството на пелетите. Според него ако те са с лошо качеството, трудно ще се стигне до намаляване на фините прахови частици.

Павлов предложи и да се предвиди възможността от създаване на регистър за сервизни специалисти и също така въвеждане на сезонна инспекция на комините.

Димитър Пенчев, също представител от съюза, изтъкна, че трябва да се обърне сериозно внимание на алтернативните източници на енергия, които използваме.

Според Ивайло Хлебаров от Екологично сдружение за земята, за постигането на каквито и да било мерки от изключително значение е прозрачността и включването на гражданите.

Като недостатък на програмата той посочи, че няма строги изисквания по отношение на дървата за огрев и подмяната на уредите за отопление.

Той е категоричен, че политиките на въздуха и на климата трябва да са обвързани.

По време на дискусията бяха изтъкнати и ползите от използването на градския транспорт като вид алтернативно предвиждане в града.

Уточнено бе, че се очаква до края на тази година проектът за качеството на въздуха да бъде внесен за обсъждане в Министерски съвет.