Очаквайте "луди" сметки за гореща вода това лято, ако водомерът ви е на повече от 10 години и не е преминал задължителната периодична метрологична проверка. Наказателната мярка е част от промените в Наредбата за топлоснабдяването, които влязоха в сила на 9 юни т.г., но са слабо известни сред потребителите, предупредиха топлинни счетоводители, споделят от в. Преса.


Ако срокът за метрологичния контрол на водомера за гореща вода е изтекъл, топлинният счетоводител трябва да предупреди клиента. Ако месец по-късно проверката още не е извършена, сметките на абоната започват да се начисляват "на база", въпреки че има уред. Базата е 140 литра вода на денонощие или 4.2 куб. м вода на месец за човек в жилището. Промяната в наредбата обаче позволява базата да се вдига двойно до 8.4 куб. м на месец, когато общият водомер на сградата показва повече от сбора на индивидуалните уреди.


В този случай досега разликата се разпределяше пропорционално между всички обитатели в блока. Занапред тя ще се дели само между онези, които нямат водомери или имат такива с изтекъл срок за проверка. Промяната е още по-страшна, измерена в пари. Подгряването на 1 куб. м вода струва най-често 5-6 лв. Така месечната сметка за четиричленно семейство с нередовен водомер може да надхвърли 200 лв., подчертаха експерти.


Топлофикацията на ЕВН в Пловдив призова Министерството на енергетиката да отложи действието на поправките в наредбата за есента, за да могат клиентите да приведат уредите си в изправност. Същия апел отправи и най-големият топлинен счетоводител - "Техем". Министерството обаче остана непреклонно.

ТЕЗИ СА ЛУДИ!(б. р.)

Защо го казвам ли? Ами защото онези, които са с неизправни водомери следва да заплатят само количеството топла вода от общо потребление. Това количество е неизвестно през целия отчетен период. В случаи като този, дори по прогноза, ако определен процент потребители(нека бъдат 10% от общия брой потребители) бъдат поставени "на база", то тя ще надхвърли прогнозните стойности на продаваната топлоенергия. Това прогнозно количество е вече фиксирано през предходния отчетен период.

Съществуват два варианта/поне толкова ми хрумват/:

Първи случай: Ако топлинните счетоводители надхвърлят прогнозното количество топлоенергия определено от предходния отчетен период/в случая изкуствено/, то те ще нарушат наредбата, тъй като енергията за прогнозното количество топла вода е вече фиксирано.

Втори случай: Ако топлинните счетоводители се вместят във фиксираното количество топлоенергия, то това ще е в рамките на прогнозата, следствие на което, на останалите потребители трябва да бъде начислена по-малка топлоенергия. Следвайки тази методика, в края на отчетния период те ще трябва да приспаднат тази топлоенергия, тъй като тогава ще станат ясни действителните потребления на потребителите с "редовни водомери".

И така, в края на отчетния период, те ще получат едни "луди преразпределения"! И тогава негативното отношение към топлинните счетоводители ще бъде "лудо".

Но ето едни любопитни въпроси, на които едва ли може да се даде НЕлуд отговор:
- А какво ще се случи, ако общото потребление клони към нула?
- А каква ще бъде прогнозата за следващия отчетен период на онези потребители с редовни водомери?
- А какво ще бъде прогнозата за топлоенергията на онези, които само за месец или два "са били с НЕредовни" водомери?
- А колко ли потребители знаят, кога им е изтекъл 10-годишния давностен срок?
- А колко ли топлинни счетоводители го знаят?

На всички е ясно, че промените в наредбата са създадени за развитието на бизнеса с водомери - на всеки 10 години. И за по-високите продажби на топлоенергия от страна на топлофикациите!

Но кои трябва да са лудите?