Модерен, нисковъглероден и максимално съвместим със съществуващите системи за задвижване - водородът, особено когато е произведен с енергия от ВЕИ, изглежда като идеалното гориво на бъдещето. Само да не беше толкова скъп. Даже в САЩ обсъждат субсидирането му, след като ранните инвеститори се оплакаха, че няма търсене, пише Semafor.
"Представителите на държавните институции, акционери и активисти искат петролните и газовите компании да предлагат повече нисковъглеродни продукти, но тук липсва една важна група - клиентите", отбелязва онлайн изданието и цитира изпълнителния директор на ExxonMobil Дарън Уудс: "Обществото иска да види намаляване на емисиите, но никой не иска да плати за него".
Факт е, че въпреки наличието на амбициозни проекти за кораби и заводи на "зелен" водород, за купувачите на горивото то е ужасно скъпо - според изпълнителния директор на Saudi Aramco Амин Насер цената му е еквивалент на нефт с цена от 400 долара за барел. В момента "черното злато" се търгува за $82.
За първите, тръгнали по H2 пътя има и друг проблем - за да си гарантират доставки, трябва да се подписват дългосрочни договори. Те ще са на сегашните цени, а те са силно зависими и от политическата ситуация и решението дали ще има субсидии както за производители, така и за купувачи.
Ако това се случи и постепенно индустрията успее да се развие, поетият ранен риск с например 20-годишна сделка за водородни доставки може да се превърне в истински воденичен камък за дадена компания. "Има много повече желаещи да бъдат втори в прехода към чист водород, отколкото първи", коментира представител на енергийното министерство във Вашингтон на форума CERAWeek.
Освен това, прехвърлянето към водород изисква поне частично преоборудване, което също може да бъде немалка инвестиция.