Река Дунав предоставя големи икономически възможности за развитие на региони и дори цели държави. Това каза Пламен Стефанов - областен управителна Видин по време на конференция "Изграждане на мрежа за сътрудничество", която разглежда икономическите перспективи, които предоставя река Дунав. Тя има особено значение за област Видин и благодарение на нея могат да се привлекат инвестиции. Областта има нужда от тях, защото според данни на Евростат една от най-бедните области в целия ЕС е именно видинската, отбеляза Стефанов.

Основният проблем пред икономическата перспектива на река Дунав е изоставянето на долния и средния участък по отношение на инфраструктурата. Подобряването й е от решаващо значение, защото в рамките на ЕС реката вече не е гранична, а обединяваща зона, посочиха експерти.

По време на конференцията бе представен и проекта Datourway - Транснационална стратегия за устойчиво териториална развитие на общините по поречието на река Дунав с акцент върху туризма. В него участват общо 15 партньора от 7 държави, между които Унгария, Румъния, България, Словакия, Италия, Хърватска и Сърбия. Принципът при Datourway е да се постигне транснационално споразумение върху обща стратегия за туризма и интегриране на политики и пилотни проекти в национални, регионални, местни, а също така и европейски планове и политики. В момента голяма част от пилотните проекти са насочени към възможностите, които осигурява винения туризъм.

С проекта Datourway се цели да се постигне:

- провеждане на национално насочени анализи, синтезиране и оценяване на резултатите;

- изработване, обсъждане и с участието на заинтересованите групи и лица да възприеме интегрирана стратегия за екологичен и икономически изгоден туризъм в югоизточната част на река Дунав;

- разработване - на конкретна база - на пилотни проекти за стратегически транснационални зони като: изключителния пейзаж, оформен от речните извивки на Дунав (Унгария - Словакия); тристранна област (Унгария, Сърбия, Република Хърватска), очакваща икономическо оживление благодарение на туризма; зона, където градският и селски туризъм се срещат (Румъния - България); сравнение на речните делти (Румъния - Италия) и за екологични пътеки без моторен трафик покрай целия коридор на Дунав;

- подготовка на туристическо описание с цел разпространение на информация сред международна публика за възможностите за туризъм в зоната на разглежданата част на Дунав, както и за услугите, които могат да се предложат от крайречните общини.

Вчера пък стана ясно, че основната цел на Европейска стратегия за Дунавския регион e до 2020 г. да се увеличат с 20% товарните превози по река Дунав. Тя е и част от транспортен коридор №7. Той е един от десетте паневропейски транспортни коридори, който свързва Северно море с Черно море чрез речния канал Рейн - Майн - Дунав. Заедно с коридори № 4, №8 и № 9 е един от четирите, минаващи през територията на България.