Нарастването на цените за товарните контейнери в световен мащаб може да доведе до още по-голямо повишаване на потребителските цени. Според доклад на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) прогнозата за следващата година е за ръст от 1,5%.

През последните 18 месеца цените за товарните контейнери се покачиха много сериозно, на фона на нарушените по време на коронавируса вериги за доставки и търговските канали. Разходите се покачват най-малко седем пъти, съобщава CNBC.

Ако се запазят сегашните цените на превозите, вероятно вносът ще поскъпне с с 11%, а потребителските цени с 1,5% до 2023 г.", се казва в доклада на ООН.

Според прогнозата в доклада най-много ще поскъпнат електрониката (11,4%), мебели (10,2%), дрехи, пластмасови изделия, основни фармацевтични продукти и други.

Потребителските цени в САЩ ще се повишат с 1,2%, в Китай ще има увеличение от 1,4%, се казва в доклада. Най-сериозно ще се усети удара в по-малките страни, които са по-зависими от вноса, където потребителските цени ще нараснат с цели 7,5%.

Някои търговци вече предпочитат да използват въздушен транспорт, въпреки че обикновено е по-скъп.

Защо дори големите товарни кораби не могат да решат кризата с доставките?

Защо дори големите товарни кораби не могат да решат кризата с доставките?

Някои големи търговски компании вече закупуват свои собствени контейнери и кораби

Ръстът на разходите за транспорт може да потисне растежа в големите икономики, се казва още в анализа. Индустриалното производство в САЩ и еврозоната вероятно ще спадне.

По данни от края на октомври над 600 товарни кораба бяха блокирани извън пристанищата по целия свят, или два пъти повече от блокираните кораби в началото на годината, според швейцарският логистичен гигант Kuehne+Nagel. Компанията прогнозира, че задръстванията ще продължат поне до февруари.