Ударна търговия с "Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход" отчита Националният статистически институт (НСИ) за периода, в който страната ни изпита своеобразна криза с цените на олиото.
Растителните масла са продукти от преработката на маслодайни суровини. Основните видове са: слънчогледово; рапично; соево; маслинено; палмово; памучно; и фъстъчено. Животинските мазнини са, например кравето масло и свинската мас.
Според статистиката от началото на годината до края на април 2022 г. ръстът на износа от страната ни към Европейския съюз на стоки от тези категории достига 127.4% и сумата възлиза на 942 млн. лева. За сравнение през същия период на последната предпандемична година - 2019 г. износът на тези стоки към ЕС е бил значително по-малък - 197.6 млн. лева.
Износът на мазнини към трети страни за периода от началото на годината до края на май пък възлиза на 336.8 млн. лева, като се увеличава на годишна база със 171%. Сумата е значително по-внушителна спрямо, отчетената през същите месеци на 2019 г. - 131.4 млн. лева.
Що се касае до вноса на мазнини от ЕС - той също бележи значително увеличение. В края на април 2022-а импортът на тези стоки нараства със 176.8%, достигайки 354.9 млн. лева. За сравнение през същия период на 2019-а сумата е възлизала на едва 60.3 млн. лева.
Вносът на мазнини от трети страни за първите 5 месеца от годината се увеличава на годишна основа с цени 206.5% и възлиза на 225 млн. лева. Ако погледнем ситуацията през 2019 г. ще забележим, че вносът на мазнини е бил значително по-скромен и е възлизал на 43.6 млн. лева.
Според данните на НСИ, именно стоките от тази категория са отбелязали един от най-сериозните ръстове както при износа, така и при вноса от ЕС. Сходна е ситуацията и външната ни търговия с трети страни.
Сметките сочат, че само за няколко месеца страната ни е изнесла мазнини за над 1.2 млрд. лева, а е внесла такива за 579 млн. лева. Преди година сумата на износа е била със 123% по-малка - 538 млн. лева, а тази на вноса - със 188% по-малка - 201 млн. лева.
Основни търговски партньори на България
са Германия, Румъния, Италия, Гърция, Франция и Нидерландия, които формират 68.8% от износа за държавите - членки на ЕС. Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Германия, Румъния, Италия, Гърция и Нидерландия.
Основни търговски партньори на България са Турция, Сърбия, Съединените американски щати, Република Северна Македония, Обединеното кралство, Китай и Гибралтар, които формират 51.1% от износа за трети страни. А най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Руската федерация, Турция, Китай и Сърбия.