Наскоро американският президент Доналд Тръмп посочи Европейският съюз (ЕС), като един от глобалните врагове на САЩ заради търговските отношения между двете страни.
"Това становище е в съответствие с неотдавнашния обрат на политиката му срещу търговията с Европа. Той обаче игнорира огромните ползи за американците от силния икономически и военен съюз между САЩ и Европа", посочва в свой анализ асистентът по икономика в Калифорнийския университет в Мърсед Грег Райт, публикуван на платформата Conversation.
В него той разяснява, че е провел редица изследвания, фокусирани върху връзката между ръста на международната търговия и стандарта на живот в Щатите, като по-мащабният обем на търговията е свързан с големите икономики и най-вече със САЩ и Европа.
"Наричайки ЕС "враг" Тръмп ясно показва, че не разбира защо богатите държави търгуват помежду си, което, ако трябва да бъдем честни, озадачава и икономистите години наред", посочва Райт.
И все пак - защо богатите държави търгуват помежду си?
През 1979 година икономистът нобелов лауреат Пол Кругман дава ясен отговор на този въпрос. Първата част от неговиата теза се отнася до това, че ползата за потребителите от международната търговия идва от широката гама идентични продукти, между които все пак има дори и малка разлика.
Например, през 2016 година Щатите са внесли в ЕС най-много самолети (38,5 милиарда долара), машини (29,4 милиарда долара) и фармацевтични продукти (26,4 милиарда долара). Трите най-големи групи внос от ЕС са почти идентични - машини (64,9 милиарда долара), фармацевтични продукти (55,2 милиарда долара) и автомобили (54,6 милиарда долара).
Въпреки че категориите продукти се припокриват, съществуват разлики във видовете фармацевтични продукти и машини, които се продават на всеки пазар. И потребителите се възползват от възможността да могат да избират от разнообразните алтернативи.
Втората част от отговора на Кругман се отнася до това, че като произвеждат и за двата пазара, компаниите от Европа и Щатите могат да правят по-големи икономии от мащаба в производството и да намалят цените заради това.
"Именно това беше установено, че се случва със страните, които търгуват помежду си. И по-нови проучвания сочат, че засилената чуждестранна конкуренция може да намали и цените на вътрешния пазар", казва Райт.
"Например, изгодата за САЩ от новите чуждестранни продукти и по-ниските цени за периода между 1992 и 2005 година се изчислява на около 1% от брутния вътрешен продукт (БВП) на САЩ или около 100 милиарда долара", допълва той.
Европа като най-големия търговски партньор на САЩ
"ЕС е най-големият търговски партньор на Щатите по отношение на двустранната търговия през последните няколко десетилетия", посочва още икономистът.
Като цяло САЩ са внесли стоки и услуги от съюза на стойност от 592 милиарда долара през 2016 година и са изнесли такива за 501 милиарда долара. Този обем представлява 19% от общата търговия на американската икономика и около 19% от американското БВП.
"Ключовата характеристика на тази търговия е, че почти една трета от нея се извършва в границите на отделните компании", обяснява експертът.
С други думи тя отразява доставката на продукти на мултинационалните компании на регионалните им подразделения с цел обслужването на местния пазар.
"Този вид търговия е от решаващо значение, защото тя служи като гръбнак на една огромна мрежа от инвестиции от двете страни на Атлантическия океан, подкрепящи стотици хиляди работни места", заключва Райт.