Електрическите превозни средства са бъдещето на автомобилната индустрия, така че не е изненадващо, че са завладели въображението на инвеститорите по целия свят, особено на тази измъчена от пандемията през годината.
Погледнете към поскъпването на американските депозитарни разписки (ADR) на три китайски производителя на електрически возила - Nio, XPeng и Li Auto. Разписките на XPeng (тикер: XPEV) са се утроили до неотдавнашни 44.52 долара от първоначалното публично предлагане на компанията на 27 август, докато теза на Li Auto (LI) са добавили 180% към стойността си до 32 долара от IPO-то си на 30-ти юли.
Но NIO (NIO), която стана публична през септември 2018 г., засрамва и двете гореспоменати компании: неговите ADR-и са нараснали с близо 600% до 44 долара, стимулирани от китайските държавни субсидии, спадащите разходи за батерии и възстановяването на продажбите на автомобили в Китай.
На инвеститорите може и да им е трудно да се разделят с акциите на една компания след подобни ръстове, но прибирането на печалби от сектора изглежда и се препоръчва от много пазарни наблюдатели, като нещо разумно.
Първо, и трите компании са изключително богато оценени: XPeng се търгува за над 15 пъти прогнозираните за 2021-ва година продажби. NIO - при 11 пъти очакваните продажби, а Li - за около 10 пъти продажбите. Никоя от изброените компании няма да има значителни печалби поне още няколко години.
Китайските EV компании също са изправени пред няколко индустриални, правителствени и пазарни рискове. Китайските държавни субсидии падат и могат да изтекат, докато конкуренцията в сектора на електромобилите нараства.
Освен това неотдавнашен законопроект, приет от щатския Конгреса за делистване на китайски компании, чиито счетоводни практики не отговарят на американските стандарти, може да постави нежелан фокус върху счетоводството на тези компании.
На следващо място, обещанието за предстоящи ваксини Covid, биха могли да ускорят ротацията на пазара далеч от акциите с висок растеж към стойностните компании. Тази промяна започна миналия месец и много пазарни стратези очакват тя да набере скорост през 2021 г.
Нарастващата информираност за рисковете доведе до поевтиняване на акциите на NIO, XPeng и Li със средно 30% от края на ноември. Но загубите може тепърва да започват, предупреждават някои анализатори.
Търси се следващата Tesla
Компания | Изм. % 2020 г. | Паз. Стойност (млрд. щ.д.) | Цена/ 2021 Продажби |
Tesla / TSLA | 650.00% | 578 | 12.8 |
NIO / NIO | 1.025 | 58 | 11.4 |
XPeng / XPEV | 199 | 35 | 15.3 |
Li Auto / LI | 183 | 28 | 10 |
Инвеститорите имат големи надежди за трите китайски производители на електрически автомобили, търгувани в САЩ.
Източници: Bloomberg; FactSet
Мотивиран от опасенията за опазване на околната среда, Китай заяви, че иска автомобилите, работещи с батерии, да съставляват 50% от всички превозни средства, продавани в страната до 2035 г. Това е доста амбициозна цел, на фона на едва 5% през тази година. За да ускори приемането на електромобилите, Пекин изплати субсидии, които възлизат на до 30% от цената на превозното средство. Правителството предлага субсидии на потребителите и китайските производители на автомобили.
Докато и трите търгувани в САЩ китайски електромобилни компании се стремят да се възползват от стремежа на страната към електрификация, всяка има своя собствена стратегия.
Базираната в Шанхай NIO, най-голямата по продажби на превозни средства, ще продава EV без батерия, която след това дава под наем на купувача на автомобила за около 140 долара на месец. Това включва шест месечни замени на батерии в притежаваните от NIO бензиностанции, подходящи за около 1500 мили шофиране. Разделянето на покупките на автомобили и батерии прави колите по-евтини и по този начин по-привлекателни за купувачите.
NIO достави 36 721 превозни средства през тази година, което е с 111% повече в сравнение с 2019 г. Компанията е продала приблизително 69 000 превозни средства от основаването си през 2014 г. Подобно на XPeng и Li, NIO продава само в Китай, въпреки че NIO и XPeng планират да продават автомобили и в чужбина в бъдеще. Компанията има три модела; най-продаваният му първокласен спортен автомобил ES6 се продава на дребно за малко под 60 000 долара, преди субсидии. NIO увеличи продажбите до около 1.8 млрд. долара през последните 12 месеца; анализаторите очакват приходите на компанията да достигнат 4.6 милиарда долара през 2021 година.
Li Auto, основана през 2015 г., продава автомобили с бензинов генератор, който може да презареди батерията, когато контактът не е наличен. Li ONE SUV, единственият модел на компанията, се продава за 328 000 юана или 50 000 долара преди субсидии. Базираната в Пекин Li започна да доставя автомобили в края на миналата година; тя е доставила 26 498 автомобила до момента през 2020 г. Компанията е генерирала около 775 милиона долара продажби през последната година. Анализаторите прогнозират продажби от 2.7 млрд. долара през 2021 г.
XPeng, със седалище в Гуанджоу, продава седан и SUV и инвестира сериозно в технология за автономно шофиране. Компанията беше домакин на събитие в Китай през октомври, където сравни своите решения за самоуправление с тези на Tesla, пионер в тази област.
XPeng, основана през 2014 г., е доставила 21 341 автомобила до момента, което е 87% повече от миналата година. Всъдеходът на компанията G3 се продава за около 25 000 долара преди субсидии, а луксозният му седан P7 се продава на дребно за около 50 000 долара. Очаква се приходите да достигнат 2.1 милиарда долара през следващата година, което е с 300% повече от около 530 милиона през последните 12 месеца.
Както подсказват тези цифри, печалбите от поскъпването на акциите на китайските EV производители не са напълно незаслужени. При надстройването на акциите на NIO от "продай" на "неутрален", по-рано този месец, анализаторът на Goldman Sachs Фей Фанг обясни какво е сбъркал по отношение на китайския пейзаж на електромобили. Проникването е било много по-бързо от очакваното: сега Фанг очаква електрическите возила да представляват 20% от продажбите на нови автомобили в Китай през 2025 г. спрямо 5% през 2020 г., достигайки по-високата оценка четири години по-рано, отколкото той е очаквал.
Очаква се NIO да стане печеливша през 2022 г. и да спечели 79 цента на акция през 2023 г. XPeng вероятно ще загуби пари през 2022 г .; Li може да направи 20 цента на акция същата година.
Визиите за по-високи печалби - и сравненията с Tesla, която се търгува при съотношение от 117 пъти прогнозираната за 2022 година печалба - помогнаха да се разпали ентусиазмът на инвеститорите за китайските акции в сектора, чиито капитализации в момента се доближават до тези на традиционните автомобилопроизводители. NIO се оценява на около 58 милиарда долара; XPeng, на 35 милиарда долара; и Li на 28 милиарда долара.
За сравнение General Motors (GM) има пазарна капитализация от 61 милиарда долара, а Ford Motor"s (F) - 36 милиарда долара. GM, Ford и Fiat Chrysler Automobiles (FCAU) заедно продават над 17 милиона автомобила годишно. XPeng, NIO и Li може да пробият границата от 100 000 автомобила през 2020 г.
NIO отказа да коментира покачването на акциите или оценката му, въпреки че Руй Чен, директор на връзките с инвеститорите, каза пред финансовото издание Barron: "Ние сме окуражени от нашия импулс и положителния напредък на нашия фундамент."
Високите оценки не са причина за продажба на акции - просто попитайте всеки, който е заложил срещу Tesla, чиито акции са скочили с около 650% тази година. Но стартиращите електромобили в Китай са изправени пред потенциални рискове, които не изглежда да са заложени достатъчно в цените на акциите им. Субсидиите, например, трябваше да бъдат намалени през 2020 г. следствие на удара на пандемията. С продажбите на превозни средства, които през февруари спаднаха със 79% спрямо година по-рано, правителството обърна курса и удължи субсидиите за електромобили, което спомогна за продажбите да се съживят. Но дали това ще продължи и през 2021 година? Най-вероятният отговор на този въпрос е не... Очаква се субсидиите за директни покупки да спаднат съответно с 10%, 20% и 30% през всяка от следващите три години спрямо нивата от 2019 г., съгласно нормативните документи на XPeng.
Конкуренцията също се нажежава. NIO, XPeng и Li продават всичко, което могат да изградят, и се опитват да увеличат производството, но неспособността им да го направят достатъчно бързо може да остави място за други производители на автомобили. BYD например, който вече е голям играч в Китай, планира нови електромобили за китайския пазар през 2021 г., както и GM, Volkswagen и BMW, наред с други.
Китай също е критичен пазар за Tesla, която продаде около 22 000 седана Model 3 през ноември и току-що получи одобрение да продава своя китайски кросоувър Model Y. Китайските операции на компанията са на стойност около 100 милиарда долара, според анализатора на Wedbush Дан Айвс. Това е достатъчно, за да направи Tesla China третият най-ценен производител на автомобили в света. Въз основа на общата си пазарна стойност от над 600 милиарда долара, Tesla е най-високооцененият автомобилен производител в света.
При понижаване на оценката за акциите на XPeng на 3 декември от "купи" до еквивалента на "задръж", анализаторът на UBS Пол Гонг цитира възможността за "засилени противоположни ветрове, с които се сблъсква XPeng P7 в светлината на пускането на Tesla Model Y и конкурентните цени на BYD Han в сегмента на по-големите размери."
Гонг определя "основната" стойност на XPeng на 40 долара на акция, въз основа на анализ на дисконтирания паричен поток. Но целта му за акциите на компанията е 59 долара, базирана на текущата 12-месечна пазарна стойност на продажбите на Tesla.
Счетоводните проблеми също се проявихя при двама китайски производители на електромобили. При подаване на документи през тази година пред Комисията за ценни книжа и борси, XPeng и Li идентифицираха така наречените съществени слабости в счетоводния контрол. И двата производителя посочиха недостатъчен персонал с разбиране на счетоводните принципи, следвани от американските корпорации. В проспект за вторично предлагане на акции, подаден на 7 декември, XPeng заяви, че прилага промени за справяне с проблема.
Възможните рискове са двойни: Счетоводните грешки могат да доведат до последващо преизчисляване на финансовите резултати на компанията, нещо, което инвеститорите обикновено не харесват. Но въпросът може да бъде по-актуален сега, след като Камарата на представителите прие единодушно законопроект, одобрен по-рано от Сената, който може да доведе до делистване на китайските компании от американските фондови борси, ако тяхното счетоводство не е в съответствие с правилата за надзор на американския одит в рамките на три години. NIO заяви, че вярва, че е в съответствие с новия закон.
Гореспоменатите рискове не представляват непосредствена заплаха за китайските акции от сектора на електрическите автомобили, но настоящите оценки оставят малко поле за грешка. И трите компании са продали акции във вторични предложения тази година, като се възползват от силния пазар, за да съберат повече пари. Li продаде още акции на 4-ти декември, само 127 дни след IPO-то си по 29 долара на брой, а XPeng продаде акции на 9-ти декември за 45 долара на акция. NIO продаде акции на 17 долара през август и подаде в четвъртък заявление да продаде повече.
Притежателите на NIO, XPeng и Li може да искат да следват ръководството на компаниите. Амбициите на Китай за EV са огромни и предлагат огромен потенциал за печалби. Но шансовете са инвеститорите да получат по-евтина входна точка в акции на тези компании някъде по пътя.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции на фондовите пазари