Инфлацията расте, а в отговор централните банки вдигат лихвените проценти - с целия риск от навлизането на света в рецесия. В същото време, много бизнеси отчитат рекордни приходи или най-малкото резултати, по-добри от темповете на инфлацията. Според някои икономисти можем да говорим за феномена на "философия на алчността" (greedflation) - използването на инфлацията като оправдание за надуване на цените, пише CNN в свой материал.

Контекст: Масово възприетата теза е, че ръстът на възнагражденията и на потреблението е виновен за инфлацията. Именно в отговор на това се вдигат и лихвените проценти - с цел да се намали икономическата активност.

Стоян Панчев: Високата инфлация ще продължи следващите 10 години

Стоян Панчев: Високата инфлация ще продължи следващите 10 години

Спад на цените е възможен след сериозна рецесия или технологичен пробив в енергийните доставки, смята той

От друга страна: Между края на 2020 г. и третото тримесечие на 2022 г. заплатите са се вдигнали с 14%, докато печалбата на корпорациите е скочила двойно повече - с 28%.

Гледна точка: Експертът по глобална икономическа стратегия на Société Générale Албърт Едуардс коментира преди дни, че "основен двигател" на високата инфлация са именно компаниите, които се възползват от клиентите си с цел да увеличат печалбите си.

Днешната инфлация е като тази през 1998 г., как беше "укротен" ръстът на цените тогава

Днешната инфлация е като тази през 1998 г., как беше "укротен" ръстът на цените тогава

През септември инфлацията достигна 18.7%, за последно такива нива бяха достигнати преди 24 години

По думите му когато хората четат за висока инфлация, те започват да очакват всичко да стане по-скъпо, а някои бизнеси "видимо са се възползвали от очакванията" - даже и собствените им разходи да не са нараснали толкова много.

Такива заключения има и британската синдикална организация Unite, която е анализирала 350-те най-големи компании на Лондонската стокова борса и е установила, че супермаркети, производители на хранителни продукти, компании за морски транспорт и ред други са запазили и даже увеличили печалбите и дивидентите за акционерите си спрямо нивата преди пандемията с помощта на по-високи цени.

Това идва на фона на намаляващи разходи с помощта на автоматизацията и на значително по-малък реален ръст на възнагражденията.

Такива са изводите и от изследване на икономиста от Университета в Масачузетс Изабела Уебър, което показва с конкретни примери, че големите компании със силна позиция на пазара обикновено се въздържат от сваляне на цените, но са склонни да ги вдигнат, ако са сигурни, че и конкурентите им ще го направят и пазарният им дял няма да пострада. Фактор е и нестихващото очакване на инвеститорите за все по-високи печалби.

Стоките и услугите, които зададоха посоката на инфлацията в България през февруари

Стоките и услугите, които зададоха посоката на инфлацията в България през февруари

В разгара на отоплителния сезон най-драстично поевтиня газта за отопление

Къде е проблемът: Опасенията на Уебър са, че подобни процеси могат да доведат до инфлационни спирали, като те не се влияят от удара по потреблението чрез по-високи лихвени проценти.

Бившият зам.-председател на Фед Лаел Брейнард коментира в началото на годината, че такава инфлационна спирала може да "потопи" икономиката - в един момент просто хората ще спрат да харчат.

Колко дълго ще продължи високата инфлация и ще помогне ли вдигането на лихвите

Колко дълго ще продължи високата инфлация и ще помогне ли вдигането на лихвите

Мнението та подуправителя на БНБ Калин Христов и на проф. Чарлз Гудхарт

Главният икономист от UBS Пол Донован директно атакува сегашните управляващи. По думите му председателят на Управлението за федерален резерв (УФР) Джером Пауъл създава допълнителна несигурност с неспособността си да обясни как по-високите лихви ще повлияят на маржовете на печалбата.

И Уебър, и експертите от Unite призовават за по-голям контрол над едрия бизнес и опитите му да печели на гърба на потребителите.