Раджив Пател, консултант по опазването на околната среда в Остин, Тексас, капарира с $1 000 електрическия SUV на Rivian по-рано тази година. Той няма представа кога автомобилът с името R1S ще бъде доставен, но депозитът му се изплаща по друг начин, пише CNBC.

Като клиент, направил предварителна поръчка, Пател получава възможността да купи акции в рамките на предварителното публично предлагане на компанията. Той купува максималния брой от 175 акции срещу $13 650. След като в първия ден на търговия акциите подскочиха с 29%, делът на Пател вече е $17 628.

"Когато инвестирам в тези компании, винаги държа акциите дългосрочно", казва 45-годишният Пател. Той е инвестирал и в Tesla малко след IPO-то ѝ през 2010 г., както и в Lucid Motors, която стана публична през юли. "Вярвам в технологията на тези три компании".

Технологията е всичко, на което Пател може да заложи към момента. След дебюта си на Nasdaq в сряда Rivian получи пазарна оценка от $86 млрд. — по-висока от тази на Ford и малко над тази на General Motors — въпреки че компанията прогнозира приходи от между нула и $1 млн. за третото тримесечие на 2021 г. Така тя е вторият най-скъп автомобилен производител в САЩ след Tesla.

Rivian резервира 7% от акциите си, предложени в IPO-то, за клиенти и служители. Ако всички те са продадени, участниците са инвестирали общо $835 млн. и в сряда вече разполагат с почти $1,08 млрд. — или ръст от $245 млн.

Пател е привърженик на Tesla, но Rivian R1S ще бъде първият му електромобил. Засега обаче не е ясно кога ще пристигне той. Компанията вече има 55 400 предварителни поръчки и обещава да ги достави до края на 2023 г.

В рамките на предлагането Rivian набра $12 млрд., което направи IPO-то най-голямото в САЩ след това на Alibaba от 2014 г.