До 40 дни новите касови апарати ще са на пазара, съобщават от НАП.
В първите десет дни на декември влизат в продажба фискални устройства и системи, които отговарят на новите нормативни изисквания.
12 модела фискални устройства вече са предадени за изпитване в Българския институт по метрология. Очаква се те да бъдат предложени за продажба в търговската мрежа до 40 дни.
До края на март 2019 г. всеки регистриран по ДДС търговец трябва да модифицира или смени фискалното си устройство, а всички нерегистрирани по ДДС трябва да направят същото до края на юни.
Въпреки че от бизнеса се противопоставиха на поредните нови изисквания и изразиха опасения, че няма да могат да ги изпълнят в поставените срокове, на провелата се среща в НАП стана ясно, че това е възможно, ако всички заинтересувани страни започнат подготовката веднага.
Според новите изисквания данните за всяка касова бележка трябва да се изпращат в НАП, а всеки фискален бон да съдържа уникален QR код, който позволява той да бъде проверен от клиента с мобилно приложение. Промените са въведени заради отчетените над 330 млн. лв. годишни загуби на хазната от укриване на обороти и манипулиране на фискални системи, които се извършват основно в заведения за хранене и развлечения и обекти по курортите.
Според новите правила служебните бонове се забраняват, а търговците, които използват софтуер за управление на продажбите, трябва да свържат всички фискални устройства и принтери от търговския обект с него.
Търговците, които оперират електронни магазини, също ще са длъжни да ги обявят в приходната агенция.
На интернет страницата на НАП е публикуван софтуер, с който всеки може да провери дали фискалното устройство, с което разполага, подлежи на доработване или не. Справката е достъпна на http://nraapp02.nra.bg/fdlookup/.