Идеята за съвестно висше образование с български и северно македонски университети не е нова и е резултат от сътрудничеството с университети от Северна Македония. Можем да предложим уникални специалности не само за България, но и за Балканите като например "Дигитална публична администрация", "Киберсигурност в бизнеса", които покриват така наречените професии на бъдещето. Интересът към тези специалности в Северна Македония е много голям. Това заяви проф. д-р. Миглена Темелкова ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

"Идеята е да сдвоим дипломи в два огледални учебни плана - еднакъв в България и в Северна Македония, които дават възможност на студентите да получат две дипломи - българската, със съответното европейско дипломни приложение и диплома според стандартите в Северна Македония", обясни проф. Темелкова.

За първи път се изнася българска образователна практика под формата на сдвоена диплома в Северна Македония. Законът ни има нужда от прецизиране на текстовете, свързани с износа на българки образователен продукт, смята Темелкова.

Лекциите

"Имаме акредитация и за дистанционно обучение, така че програмите със сдвоени дипломи могат да бъдат водени както дистанционни така и присъствено за редовни и дистанционни студенти", заяви Темелкова.

Засега интересът към програмата е по-голям от младежите в Северна Македония. "Оказва се, че Висшето училище по телекомуникации и пощи има най-голям дял на българския образователен пазар от чуждестранни студенти, които учат комуникационна и компютърна техника", коментира тя.

Обединяване на университети

По думите й преди да се премине към тази стъпка, трябва да се направят анализи.

"Според сегашното законодателство и Конституцията висшите училища разполагат със своята академична автономия и подобни процеси могат да се случват само с решение на техните общи събрания. Ако има такова сливане, то трябва да бъде доброволно", заяви Темелкова.

Малките университети биха пострадали от подобно сливане, казва тя.

"На първо място биха загубили своя образователен академичен профил, характерен за университета, защото всички онези, за които се говори, че ще бъдат обект на подобно консолидиране, са уникални, единствени, които дават кадри в съответния бранш от бизнеса. Освен това бизнеса обича да бъде поставен в условия на изключителна гъвкавост и динамичност. Малкия субект има това предимство, в сравнение с една мегаструктура. Така, че висшето образование може да загуби връзка с бизнеса, която съществува в тези висши училища. 93% от нашите студенти например работят от втори курс", коментира тя.

По думите й не е чужда практиката във Висшето училище по телекомуникации и пощи да се създават специалност за реалните потребности за бизнеса например.