Общо 5500 са заявките изпратени от България към Google, за задействане на “правото да бъдеш забравен” или иначе казано за изтриване на дадени URL адреси. Според статистиката на интернет търсачката едва 22,2% или 1081 от тях са били удовлетворени, като останалите 3576 страници все още са достъпни. Това означава, че от изпратените запитвания от всички държави членки, тези подадени от нашата страна имат най-малък успех.

За тези, които са забравили, ето какво точно стои зад т.нар. „право да бъдеш забравен”. През май 2014 г. Върховният съд на Европа излезе с решение, че интернет потребителите могат да поискат от Google изтриване резултати от търсенето, свързани с тях. Оттогава всеки европейски гражданин има правото да настоява за премахването на конкретна информация в онлайн пространството. Въпреки това от търсачката си запазват правото да изберат кои точно URL-та да бъдат заличени.

Как от интернет компанията решават кои интернет адреси да бъдат изтрити?

В секцията с въпроси и отговори от Google посочват, че оценяват всяко искане поотделно. “При оценката на искане ще проверим дали резултатите включват неактуална или неточна информация за лицето. Също така ще преценим дали съществува обществен интерес за оставането на информацията в резултатите от търсенето с нас – например ако се отнася за финансови измами, професионална небрежност, криминални присъди или публичното поведение в качеството на държавен служител (избран или назначен)”, обясняват от компанията.

Екипът по премахванията трябва да разгледа всяка страница поотделно и да базира решенията си на ограничения контекст, получен от изпратилия искането и от информацията на уеб страницата”, допълват още от Google.

Дори обаче от търсачката да откажат да изтрият някой интернет адрес, подателят има възможност за още един ход. Той може да сезира местен орган за защита на данните и да поиска преглед на решението на Google.

Какъв е резултатът при другите европейски страни?

Статистиката сочи, че от всички 28 държави от Европейския съюз (ЕС) са били изпратени общо над 1 милион и 235 хиляди заявки за премахване на URL-та. От търсачката са били изтрити 42 на сто или повече от 441 хиляди от тях.

Най-голям брой искания са били изпратени от френски граждани – общо 246 446 броя. Близо половината или 48,4% от тях са били удовлетворени от страна на Google.

Люксембург има най-голям успех, като повече от половината (51,9 на сто) от поисканите интернет адреси са били премахнати. Като съотношение с повечето други европейски страни обаче те са много малък брой – 726 от общо едва 1630 заявки.

Оказва се, че европейските граждани най-често искат да премахнат информация за тях, качвана във Facebook. Над 10 хиляди от всички запитвания са свързани именно със социалната мрежа. Тези за изтриване на URL адреси, свързани с Youtube са 5376, а от Google+ - 4162.