Третият терминал на летище "София" ще бъде построен до 2030 година и ще се намира до терминал 2. Плановете на френско-германския консорциум "Соф Кънект", който спечели концесията, са софийското летище да се развива като това в Мюнхен, което е единственото в Европа с 5 звезди. Това заяви в интервю за mediapool Стефан Верман, говорител на международния фонд "Меридиам", който притежава 99% от обединението.

Освен фонда "Меридиам", в консорциума "Соф Кънект" участва още австрийската строителна компания "Щрабаг". Техен партньор е операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен". Обединението спечели концесията с обща оценка от 86,12 точки, като на техническото предложение получената оценка беше максимална - 100 точки. Консорциумът предложи годишно възнаграждението в размер на 24,54 милиона евро, което беше третото по големина и второто като процент от бъдещите приходи на летището - 32%. Договорът за концесията е 35 години, а обещаните инвестиции - 608 милиона евро, което е най-малката сума от петте предложения, участващи в надпреварата за единственото летище в столицата. Процедурата все още е финализирана, защото се обжалва от другите четири участници.

Според говорителя на фонда "Меридиам" предложението на групата е било добре балансирано откъм инвестиции, предвидени летищни такси, приходи и разходи, както и пътникопоток, което е довело до избирането ѝ.

Иначе обединението не предвижда увеличаване на таксите за авиокомпаниите, или поне не преди третият терминал да стане факт. След това увеличението ще бъде плавно.

"Софткънект" печели концесията на летище "София"

Операторът на летището в Мюнхен печели концесията на летище "София"

Koнcopциyмът обеща €24,5 милиoнa гoдишнo ĸoнцecиoннo възнaгpaждeниe и €608 милиoнa инвecтиции

Инвестицията

По думите на Верман всяка инвестиция над 600 милиона евро е значителна, въпреки че предложението на групата беше най-малко и само с 8 милиона над минимума от 600 милиона евро. Той направи сравнение със сегашните инвестиции в летището, които за последните няколко години възлизат на около 150 милиона лева. "Тоест имаме неколкократно увеличаване на капиталовите разходи. Идеята ни е да инвестираме това, което е необходимо в летището", каза той, обяснявайки, че по-големите вложения ще доведат до по-високи такси за разходи и по-високи такси за авиокомпаниите, а от там и по-скъпи билети и по-малко пътници. А целта на обединението е не да губи пътници, а да увеличи техния поток, гарантирайки растеж.

Планът на консорциума е пътникопотокът да се увеличава с 3% годишно. Като пример говорителят даде летището в Мюнхен, което е едно от най-добрите в Европа и едно от седемте летища с 5 звезди в света. То е концесионирано през 1992 година, когато е имало 12 милиона пътници. Днес от там минавали 48 милиона пътници годишно.

Финансирането

По думите на говорителя около една трета от цялата сума, предвидена като инвестиция, ще бъде осигурена от собствени средства. Останалият капитал ще бъде привлечен от международни фондове, каквато е обичайната процедура, посочи той.

Стратегията за развитие

Стратегията на консорциума е на няколко етапа, като най-важното е да се подобри обслужването на пътниците, да се привлекат нови авиокомпании и летище "София" да стане регионален лидер и връзка между Европа и Азия, обяснява Верман.

Първи етап: Първите две години предстои да се направи основен ремонт на двата терминала и да се изгради нов паркинг. Терминал 2 ще увеличи капацитета си, като ще бъдат вкарани и нови магазини и места за хранене. В този период ще се подобри и проверката за сигурност и паспортния контрол за международните полети. Новите филтри за сигурност нямало да доведат до по-големи опашки, а дори обратното. До края на първите 2 години ще има и други технически инвестиции - във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, и система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър. Инвестиции ще се направят още в летищното оборудване и инфраструктура.

Втори етап: До 2023 година летището трябва вече да има изграден нов терминал, а първият терминал ще бъде изведен от експлоатация. Всичко това по никакъв начин няма да пречи на дейността на аерогарата, увери Верман. Новият терминал ще се построи непосредствено до втория - от негово ляво, минавайки покрай контролната кула за управление на полетите.

Трети етап: След това проектът предвижда разширяване на терминалите 2 и 3, както и изграждане на нов карго терминал на мястото на терминал 1.

Ще развиваме летище "София" по примера на това в Мюнхен, което е най-голямото работно място в Бавария с над 38 000 служители и 520 компании, каза Верман.

Нови работни места и съкращения

Верман увери, че концесионерите няма да съкращават работници от летището, а ще работят с тях за подобряването на квалификацията им. "Планираме дори да изпратим част от тях на обучение в Мюнхен", каза той и добави, че ще са необходими и още работници за новите дейности на летището.

Кой предложи най-висока сума за концесията на летище София?

Кой предложи най-висока сума за концесията на летище София?

Офертите са между 20 и 32 милиона евро годишно

Българи в консорциума?

В отговор на въпрос за това дали във фонда "Меридиам" има български капитали Верман отговори, че няма нито един български бизнесмен с участие във фонда. Никой от "Меридиам" също така към момента не бил разговарял съв служители от българското правителство.

Участието било изцяло чуждо - 99% за "Меридиам" и 1% за "Щрабаг". Австрийската компания била поканена, защото фондът много добре работил с нея по общи проекти, както и защото компанията вече имала опит в България, включително за изграждането на терминал 2.

За консорциума

Обединението работи по 70 проекта в момента по целия свят на стойност общо 55 милиарда евро. По-голямата част от проектите били в Европа, а от няколко години и в Северна Америка и Африка.

"Наши проекти са разширението на терминал В на летище "Ла Гуардия" в Ню Йорк с концесия за 35 години и инвестиция от над 5 млрд. долара, летището "Кралица Алия" в столицата на Йордания Аман с концесия за 25 години и две летища в Мадагаскар. Най-големият ни проект е изграждането на високоскоростна жп линия между Париж и Бордо в сътрудничество с френските железници. Този проект е за близо 8 млрд. евро, а публично-частното партньорство е за срок от 50 години. Друг голям проект е изграждането на магистралата А2 в Полша, който се реализира заедно с "Щрабаг". Наскоро спечелихме още един голям проект в Полша в сферата на енергетиката. В САЩ участваме в тунела на пристанището на Маями (903 млн. долара), магистрали в щатите Тексас и Вирджиния (6.4 млрд. долара), магистралите А4 и А7 в Германия (750 млн. евро), пристанище Кале (862 млн. евро), трамвайната система на Флоренция (406 млн. евро) и други", обясни Верман.

По думите на говорителя на фонда практиката е да се работи с дългосрочен хоризонт от 25 до 50 години. Досега фондът не отказал нито един проект, което го правело надежден партньор.

Структура на фонда

Акционери на фонда "Меридиам" са основно пенсионни фондове и застрахователни дружества от Европа, Азия и САЩ. Фирмата, която ръководи фонда, се управлява от основателя на компанията Тиери Део и служителите ѝ.

Петима кандидати за летище София
Обновена

Петима кандидати за летище София

Кои са те?