На церемония вчера лидерът в дигиталната трансформация и производител на битови и индустриални прекъсвачи Schneider Electric подписа споразумение за сътрудничество с Българската агенция за инвестиции. "Schneider Electric се стреми да бъде лидер във всички сфери, в които работи, и основният ни фокус винаги е бил върху технологиите", каза регионалният мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово Радослав Кошков. "Надяваме се примерът на нашето успешно развитие тук да убеди още инвеститори да заложат на България."
На церемонията от компанията представиха и технологиите, използвани в производствената мощност, която в края на миналия месец беше сертифицирана като Smart Factory и като демонстрационен център в рамките на Schneider. Това е вторият такъв в Европа (след този във Франция) и означава, че в Пловдив ще се представят постиженията на компанията в дигитализираното производство тип Индустрия 4.0.
Сред нововъведенията са изцяло автоматизирани производствени машини, включително и цяла инфраструктурна система за автономно "влакче" робот, пренасящо пълните с продукция палети в завода (вложението само в машината е било 80 хил. евро). Освен тях, от компанията очертаха изминатия през годините път до достигането до тези признания и бъдещите си цели.
Дългогодишната трансформация
Schneider Electric започват да трансформират завода си край Пловдив още преди осем години, без постигането на статут на Smart Factory да е сред предварително зададените цели. Началните стъпки на компанията са насочени към мониторинг на процесите и разходите, а първите оптимизирани разходи са за осветлението в производствената мощност. А анализът показва, че подобрения могат да се постигнат в учудващи за мениджмънта на компанията направления.
"Направихме изчисления да видим къде потенциално се губи въздух и се оказа, че при налягането на компресорите, което е от около 7 бара, загубите на въздух при нас са към 35%", каза Кошков. "При повечето предприятия е около 50%. Ние работим да го намалим и сега вече при нас загубите са от около 20%."
При цена от 2 стотинки на кубически метър въздух и в резултат на инвестиция в нови пистолети за въздух, компанията днес успява да постигне спестявания от 50 хил. евро годишно. Те отключват възможността за имплементиране на подобрения и в други сфери от дейността на Schneider Electric. "Когато се направиха инвестициите там, се спестиха средства за инвестиции в други неща. Затова първата стъпка с мониторинга е много важна. Тя показва къде се харчи и къде може да се спести, а след като се направи това остават свободен капитал за инвестиции."
Няколко стъпки на развитие
След мониторинга и управлението на осветлението и въздуха, от компанията оптимизират и другите си енергоемки решения, включително на отоплението, газта и водата. Благодарение на това, те се превръщат в първия участник на местния пазар, който е сертифициран по ISO 50001. "Това ни вдъхнови и започнахме още повече да инвестираме в тази насока, като от подобряване на разходите минахме към подобряване на производителността и автоматизация на производството, понеже вече много добре знаехме колко ни е разходът и колко трябва да инвестираме", каза мениджърът по автоматизация и енергийни разходи в Schneider Electric Калоян Георгиев.
Но системата за мониторинг, която все пак изисква човешка интерпретация на данните и вземане на решение, с времето бива развита до полуавтоматизирана облачна платформа, която събира данните, сравнява ги с други устройства и представя доклад с предложения за оптимизации. Напълно автоматизираният вариант, който е имплементиран в завода, позволява системата, основавайки се на вече събраните данни, да управлява цели системи, например осветлението и отоплението.
Инвестиции с логика
Целта на компанията е когато инвестира в определен отрасъл да постигне възвръщаемост на средствата в рамките на до година и половина. Затова гигантът все още не е вложил средства в решения, които може би изглеждат логични за компания като Schneider Electric.
"Ще дам пример - питаха ни защо нямаме слънчеви панели", казва Кошков. "Защото конструкцията е много специфична, а самите скелета, на които се монтират, са по-скъпи и от слънчевите панели. Така средствата, които ще спестим от тях, ще се отразява в рамките на следващите четири-пет години, което за нас не е добре."
Следващите стъпки
Въпреки че Schneider Electric постоянно имплементира нови технологии и системи, в следващата половин година компанията си е поставила за цел да увеличи капацитета на продукцията си, най-вече в частта със средните стъпки от производствения процес. Тя ще го постигне чрез инвестиране в комплексни машини, а целта е от една или две те да станат до шест към средата на 2020 г.
Освен това ще бъдат въведени някои нови системи, включително платформата, разработена от самата компания, за управление на някои вътрешни процеси. Целта е като демонстрационен завод Schneider Electric да представят пред контрагентите си собствените си разработки.
Повече от производител
Натрупаното през годините ноу-хау в автоматизиране и роботизиране на процесите дава възможност Schneider Electric да консултира клиентите си как също могат да оптимизират операциите си. Освен на собствения си опит, компанията може да разчита на глобалната си мрежа и на успешната история с повече от 500 клиента на глобално равнище, повечето от които са лидери в съответната си индустрия.
"Започваме с консултантски подход, помагаме през цялото време като изпълнител на клиента, имаме и сервизно звено, което може да съдейства", каза Георгиев. "Това ни отличава - че сме във връзка с клиента от край до край и имаме експертизата. Създаваме общност, която споделя информация и идеята е да сме все по-полезни на потребителите ни."