Настояваме договорът за още осем f-16 да бъде сключен и ратифициран до края на мандата на Народното събрание, заявиха от Атлантическия съвет на България.
Това ще позволи да намалим поне с 5 г. използването на МиГ-29 и зависимостта от Русия, се казва в официална позиция на АСБ.
"Можем да имаме ескадрила от 16 самолета F-16 до края 2024 г. И до тогава да се освободим от МиГ-29. Нашата оценка е, че за да може това да стане, за целта договорът за вторите осем самолета трябва да бъде сключен възможно най-скоро - препоръчително е, според нас, договорът да бъде подписан и ратифициран най-късно до пролетта на 2021 г. В противен случай вероятно ще се наложи да чакаме за производството им, тъй като преди нас ще има поръчки и от други държави. В момента България разполага с уникална възможност да получи още осем самолета F-16, заедно с първите вече поръчани и платени осем и така до края на 2024 г. да имаме 16 самолета F-16." - подчертават атлантиците.
Припомняме, ангажиментът на Lockheed Martin за доставка на вторите 8 самолета F-16 заедно с първите при условие за сключване на договор през близките месеци беше потвърден вицепрезидента на компанията Джей Ар Макдоналд.
"Тук трябва да имаме предвид, че вече от Министерството на отбраната обявиха, че за да свалим от въоръжение старите съветски МиГ-29, трябва да имаме 16 нови F-16. В противен случай, трябвало да поддържаме още осем самолета МиГ-29 до края на жизнения им цикъл, т.е. към 2030 г. Това значи, по наши изчисления, да налеем в руския военнопромишлен комплекс (или в Беларус) още близо 400 милиона - не по-малко от 250 милиона за ремонт и поддръжка до 2030 г., и вероятно още поне 100-150 милиона за модернизация на авиониката." - допълват от АСБ.
Намерението да се похарчат средства за нова авионика на старите МиГ-29 е отразено в стенограма от заседание на комисията по отбрана в Народното събрание от 30.01.2020 г.
"Ако бъде допусната модернизация на авиониката на МиГ-29, тогава, заради направените значителни инвестиции, проруското лоби в бойната ни авиация ще претендира, че използването на МиГ-29 до към 2030 г. е безалтернативно. Това значи да налеем поне още четвърт милиард лева за ремонти и поддръжка на летателната годност. По този начин българските Военновъздушни сили ще бъдат зависими от Москва още десет години. Ако, обаче, скоро бъде сключен договор за доставка на още осем F-16 заедно с първите осем, както и ако бъде избегнат коварния инвестиционен и процедурен капан с модернизацията на авиониката на МиГ-29 (в Русия или в Беларус...), тогава ще можем да се освободим от МиГ-29 и така да скъсаме със зависимостта от Кремъл поне пет години по-рано." - отбелязват от Атлантическия съвет.
Да се модернизира авиониката на МИГ-29 означава да бъдат снабдени с натовска система за опознаване "свой-чужд", което би било проблем да се осъществи в държава, която не е член на Алианса, особено страна обявила НАТО за противник, каквато е Русия.
Освен това подобна модернизация ще изисква навигация, радиокомуникация, информационно-управляващо поле, системи за контрол, системи за регистрация на информацията и анализ на мисията, система за управление на въоръжението, светотехническо оборудване, се казва в документ на Министерството на отбраната от 2017 г.
Mithrandir
на 08.10.2020 в 06:42:21 #4АСБ е НПО. Нюз, защо давате трибуна на едно НПО? Да не би да имате общ спонсор?
torbalan
на 08.10.2020 в 03:52:44 #3Рубладжиите пак се възбудиха. Колям майтап. Антлантиците трябва по-често да пускат такива мнения да им потдържат формата.
Philosopher
на 08.10.2020 в 00:51:35 #2Злобните анти БГ таласъми вият и квичат Добри неща се случват, засега 16 нови самолета, по-нататък още!
HapnyHa
на 07.10.2020 в 22:53:35 #1Е само да попитам МосадчоПаси- 400милиона равно ли е на 2,5 милиарда?. За тия продажни к0пелета явно е.