Австралия финализира законодателните си планове, с които цели да накара Facebook и Google да плащат на местните медии за новинарското съдържание, което се разпространява чрез платформите - първият подобен ход в света, целящ да защити независимата журналистика, който срещна силно противопоставяне от технологичните интернет гиганти, пише Reuters.

Според законодателните предложения, които ще влязат в парламента тази седмица, компаниите от Big Tech трябва да договарят с местните издатели и телевизионни оператори колко да плащат за съдържание, което се появява на техните платформи. Ако страните не успеят да сключат сделка, решението за сумата ще се взима от арбитър, назначен от правителството.

Според правителството настоящата медийна реформа е огромна и се случва за първи път в света. Очаква се законодателството да помогне да се запази медийният пейзаж в страната в условията на цифровия свят.

Законът се разглежда като най-големия тест на пазарната мощ на технологичните гиганти в световен мащаб. Консултациите по законодателството продължават вече три години, а през август проектът стана повод и за скандал, след като американските компании предупредиха, че може просто да спрат услугите си в Австралия.

Управляващият директор на Facebook за Австралия Уил Ийстън заяви, че компанията ще прегледа законодателството и "ще се ангажира през предстоящия парламентарен процес по приемането да намери работеща рамка за подкрепа на австралийската новинарска екосистема".

Представител на Google пък е отказал коментар, заявявайки, че компанията все още не е видяла окончателната версия на предложения закон.

Законът е свидетелството за това, че регулаторите в световен мащаб вече започват да тестват силите си, за да овладеят двете мегакорпорации. По данни на правителството на страната Facebook и Google привличат над 4/5 от австралийските разходи за онлайн реклама. Подобен ход имаше и по-рано тази година, когато френски регулатор поиска Google да преговаря с издателите за заплащане на новинарско съдържание.

Денис Мюлер, сътрудник в Центъра за развиващата се журналистика в Университета в Мелбърн, е на мнението, че проектозаконът е амбициозен и необходим. "Вземането на новинарското съдържание, без да се плаща за това, в замяна на много съмнителна награда от "обхват", изглежда много несправедливо споразумение, което в крайна сметка уврежда демокрацията."

Изпълнителният председател на News Corp Australia Майкъл Милър заяви, че законът е "значителна стъпка напред в десетилетната кампания за постигане на справедливост в отношенията между австралийските медийни компании и глобалните технологични гиганти". През май News Corp спря да печата повече от 100 австралийски вестника заради намаляващите приходи от реклама.

Окончателната версия на закона няма да засегне съдържанието на новините, разпространявани чрез платформите на гигантите. Facebook и Google също така ще имат право да включват в ценовите преговори стойността на случаите, в които техните платформи насочват към уебсайтове с новини.