От Съюза на международните превозвачи (СМП) възнамеряват да организират многонационален протест в Брюксел, в който да се включат и други страни от Източна Европа, потърпевши от готвените нови регулации в пакета мобилност, или т.нар. пакет "Макрон".
Това обяви Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи, на пресконференция в БТА по повод отказа на Европейски парламент да даде мандат на транспортната си комисия за преговори с ЕК и Съвета на министрите.
Според СМП засегнати страни ще са Полша, Унгария, Чехия, Словакия, Румъния и Хърватия.
Траков отбеляза, че превозвачите не са политици, но са изправени пред силата на това, което предстои да бъде направено в Европейския парламент.
Те не могат да приемат факта, че ще им бъдат наложени икономически рестрикции от Европейския парламент.
"Нашата работа на международни превозвачи носи както висок стандарт на служителите, така и най-много приходи в държавната хазна", констатира председателят на СМП.
Траков призова, за да не бъдат предприемани крайни мерки като протести в Брюксел да бъде възприета обединената позиция на бранша, са предложени варианти на спорните текстове на Транспортната позиция на ЕП.
Сдружението иска още пълна подкрепа от всичките 17 български евродепутати, които да привлекат през следващите три седмици съмишленици от останалите засегнати държави от Централна и Източна Европа.
СМП отправи и призив към българските граждани да не гласуват на изборите на евродепутати за Европейския парламент.
Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев отбеляза, че спорните текстове в "Мобилен пакет I" намаляват шансовете на превозвачите да се преборят за бъдещето на един от най-работещите сектори в България.
Гласуването на Мобилен пакет 1 е спор между стари и нови страни-членки. Решението на Европейския парламент ще бъде тест затова дали държавите от периферията могат да работят на един общ европейски пазар. "От Европейския парламент трябва да ни чуят и да ни отговорят, тъй като с тропане на крак не се върви напред", отсече той.
Отказът на ЕП да подкрепи текстовете на транспортната комисия е доказателство, че не се постигна пробив на международна позиция. Той не ни изненадва, а ни изненадва това, че успяхме да постигнем диалог и позиция, която да бъде чута. Този диалог е плод на едногодишни усилия.
Освен това предложението в пакета "Макрон" мерки ще направят неконкурентна услугата на страните от Източна Европа, които се намират на хиляди километри от развитите западни пазари и преминават граници, външни за Европейския съюз.
Според директора на СМП, въпреки че Транспортната комисия на ЕП гласува да отпадне задължението водачът да се връща на всеки три седмици у дома, в документа се появява нов текст със спорна правна обосновка, съгласно който транспортната фирма се задължава всяко едно превозно средство на всеки три седмици да има поне едно натоварване и разтоварване в държавата членка на регистрацията.
Това означава, че на всеки три седмици около 3 000 български камиона трябва да бъдат извеждани от пазара на транспортните услуги в ЕС и връщани в България.
Ако предложенията на превозвачите не бъдат приети, то това неминуемо би довело до намаляване шансовете за работа в един от най-намаляващите сектори в България. Освен това хиляди български млади семейства ще станат емигранти, а по-възрастните хора, които не могат да се адаптират в чужбина, ще останат без работа.
Мадлен Кавръкова, правен консултант на СМП заяви, че този текст е доказателство, че целта на досега предлаганата регулация за връщане на работниците у дома на всеки три седмици не е била грижа за правата на работниците, а е насочена директно към ограничения в бизнеса на транспортните фирми. Според нея това противоречи на договора на функциониране на Европейския съюз, който забранява ограниченията на свободното предоставяне на услугите в рамките на ЕС.
От СМП се обявиха и твърдо против така наречените "пощенските кутии" и посочиха, че могат да се извършват ежемесечни проверки и контрол.
На пресконференцията алармираха и че под въпрос е и категоричната забрана за почивка в кабината на камиона, което не се допускаше в предложението на ЕК. Въвежда се условието за почивките да се ползват в сертифицирани зони за паркиране.
Кавръкова отчете, че гласуването в Транспортната комисия променя концепцията, възприета от ЕК при командироването и подходът към "Мобилен пакт I". Според нея наличието на спорни и противоречиви текстове идва от факта, че ЕК няма обща транспортна политика, която да е в интерес на всички държави-членки.
Предвид, че предстоят дебати на политическо ниво тя изказа опасения, че съществува реална опасност силата на правото да се превърне в правото на силния.