В българската пътна мрежа няма път, по който да няма увредени или липсващи еластични огради. Така например по АМ1 "Тракия А1 от км 0+000 до км 359+000 почти няма участък, където да няма повредена еластична ограда, констатират от ИПБ.
Мантинелите и тяхната поддръжка са в изключително лошо състояние. Те не осигуряват безопасност за ползвателите на пътната инфраструктура. Най-тревожно е състоянието на еластичните огради по републиканските пътища и автомагистралите.
Това се казва в становище на Института за пътна безопасност (ИПБ) по повод катастрофа от 23 юли 2019 г. край Шумен. Там кола се вряза в крайпътните еластични огради (мантинели). След катастрофата е ампутирана ръката на тридесет и осем годишна жена.
Инцидентът е станал на място, където би трябвало мантинелата да задържи колата, а не да се вреже в нея. Неправилното инсталиране и неправилната експлоатация на тези съоръжения ги превръщат в средство за убиване, а не в животоспасяваща система, каквото всъщност е предназначението им, пишат от ИПБ.
За катастрофата край Шумен те предполагат, че мантинелата вероятно е била повредена или е поставена неправилно.
По мнението на пътните специалисти мантинелите масово не се поддържат правилно, не се подновяват навреме и дори не се поставят съобразно действащите нормативни изисквания.
Според пътните експерти един от пътищата в най-тежко състояние е път II-82 София-Самоков. В критично състояние от гледна точка на пътна безопасност е и Подбалканският път - път I-6.
Според Института начинът на възлагане на поддръжката на пътищата от страна на стопанина му - АПИ е сред основните причини за лошото състояние на мантинелите. Поддържащите фирми не са длъжни в рамките на 24 часа след катастрофа да подновят увредената ограда.
Сега мантинелите се поддържат от фирми, различни от компаниите, които извършват текущ ремонт. По този начин България е разделена на шест зони. Различни фирми поддържат оградите без да имат задължението в рамките на 24 часа да подновят увредено съоръжение.
Окрупняването на тази задача очевидно води до неспазване на срокове, занижаване на качеството и очевидно до тежки инциденти и смърт за потребителите, констатират от ИПБ.
Те припомнят, че мантинелата е причина за тежката катастрофа край град Своге на 25 август 2018 г. Въпреки това година след трагедията поддръжката на мантинелите е силно неглижирана и то в цялата страна.
berdj-vartanyan
на 24.07.2019 в 17:08:00 #1Не се хващайте на не малоумни а глупави обяснения на големите "експерти" от АПИ - напълно излишен " институт" на мъдроста Кой разумен човекоподобен ще каже за болтове на ръка завити и отвити. Има ли в света,в България е възможно да твърди,че на даден завой,не скороста и невниманието на водача е виновен водача,а че асфалта е гладък и хлъзгав и то не през зимата. Който и водач да бъде,стига да не е алкохолно- наркотично зависим,има собствена глава,два крака и *** на превозното средство.Има завой- намаляваш,особенно автобус. Всичко останало е манипулация. Тук защитниците на други тези са за съд. Е друга държава такъв филм на бялото- черно не се позволява и край!