„1000 лева данък джип", четем от първа страница на „Стандарт"
Нов данък лукс ще удари собствениците на мощни джипове. От догодина всеки, който яха над 200 коня под капака, ще доплаща. Допълнителният налог ще бъде между 3,69 лв. и 7,38 лв. за всеки киловат над 149. Не е изключено горната граница да бъде повишена още повече, казаха депутати. Това означава, че притежателите на джипове и спортни лимузини ще внасят хилядарка и нагоре за данък.

Например за джип BMW с мощност 408 коня налогът ще удари 1400 лв.

Данък лукс ще бъде въведен и за скъпите имоти.

Размерът му обаче ще е различен за отделните градове. Налогът за всички жилища пък може да скочи с 80%. Конкретните размери на данък лукс ще се определя от общините.
Още по темата от „Стандарт"

„Кабинетът спря реформите, но не избегна протестите", обобщава от първата си страница „Сега"
Крехкото примирие на кабинета с лекари и синдикати за бюджет 2011 г. се срина. Две седмици след като правителството се споразумя с Българския лекарски съюз да се откаже от протести срещу обещание за повече пари, двете страни отново са на изходните си позиции. БЛС обяви, че започва подготовка на протести, а увеличение на парите на касата няма, сочи проектобюджетът й.

Председателят на лекарския съюз Цветан Райчинов скъса споразумението с кабинета на заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество, след като установи, че обещаното увеличение на бюджета на касата за догодина с 540 млн. лв. всъщност ще отиде като трансфер в здравното министерство и за покриване на дълговете на НЗОК към болниците от тази година. Така дори излиза, че спрямо актуализирания бюджет за 2010 г. догодина лечебниците ще получат по-малко пари.

Нещата остават във варианта, в който бяха преди споразумението с лекарския съюз, обяви след тристранката финансовият министър Симеон Дянков. Това значи, че догодина здравната каса няма да плаща лекарствата на онкоболните и те остават в бюджета на МЗ, както и финансирането на спешната и психиатричната помощ и трансплантациите. От МЗ ще настояват да отпадне и частта от споразумението, според която 1.4 млрд. лв. от здравни вноски, натрупани в резерва на НЗОК, ще бъдат прехвърлени към общия фискален резерв и харчени за покриване на дефицити извън здравеопазването. Симеон Дянков не показа, че не е съгласен с МЗ. За сметка на това обаче и догодина НЗОК ще трупа излишък в резерва си, т.е. държавата отново няма да плаща в пълен размер парите, с които осигурява 4 милиона деца, пенсионери и чиновници. Това значи, че и за следващата година касата няма да има достатъчно пари за болниците, освен това отново ще плаща дълговете си от тази година с бюджета за следващата. Какъв точно ще е излишъкът на касата догодина и с колко пари ще разполагат болниците, ще се уточнява тепърва.
Още от статията на „Сега"

„Лекари, синдикати, студенти и полицаи заплашват с протести", съобщава от първата си страница „Дневник"
Почти всички, на които правителството се опитваше да угоди през последните седмици, за да предотврати каквато и да било форма на социално напрежение, във вторник заплашиха с нови протести. До лекарите и синдикатите, заради чиито искания през последните двайсетина дни се преобърна пенсионноосигурителната реформа и се правиха сметки за вноски, резерви, покриване на дългове, се наредиха студенти и дори полицаи.

На практика политиката на повече отстъпки доведе до повече настъпление. Лекарите, за които премиерът намери допълнително пари срещу по-високи пенсионни вноски, демонстративно скъсаха подписаното с него споразумение. Позициите изглеждат все по-сериозно раздалечени, но както стана ясно, правителството ще внесе каквито промени реши в бюджет 2011. Като добавка пак във вторник "Синята коалиция" обяви, че няма да го подкрепи в парламента заради липсата на реформи.

Какво точно се случи във вторник: Заседанието на съвета за тристранно сътрудничество, на което се очакваше правителството, работодателите и синдикатите да сложат точка на сагата с обсъждането на пенсионната реформа и бюджетите на Националния осигурителен институт и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), завърши с нови закани за протести.

"Това, което се случи, е една голяма лъжа. Никой от правителството не е имал намерение да изпълнява споразумението ни. Разбра се, че искаха да го подпишем, за да отменим протестите. Такива обаче ще има", обяви председателят на лекарския съюз д-р Цветан Райчинов, докато показваше подписаното от него, премиера и финансовия министър споразумение, което беше скъсал.
Още от статията на „Дневник"

„Качват на трупчета колите без „Гражданска", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Пътната полиция започва акция за проверка имат ли валидна застраховка "Гражданска отговорност" всички автомобили у нас. Това съобщи вчера на специална пресконференция началник управление "Пътна полиция" Антон Антонов. Независимо за какво е спряна колата от патрула, полицаите ще са длъжни да изискват от шофьора да покаже валидна полица. Ако той няма, автомобилът му ще бъде спиран от движение, регистрационният му талон ще бъде отнеман и на водача ще бъде съставян акт.

Ако в законовия срок за обжалване на акта, който е три дни, водачът представи валидна застраховка с начало преди датата и часът на издаването на наказателния документ, талонът му ще бъде върнат и той отново ще може да си кара автомобила. В противен случай това ще може да стане едва след като бъде сключена полица.

Все още няма законово основание хванатите без „Гражданска отговорност" коли да бъдат спирани веднага от движение и те да бъдат евакуирани със специални автомобили.

От КАТ бяха категорични, че по време на започващата тези дни акция ще се обърне внимание и на най-малките населени места, където шофьорите най-често управляват автомобилите си без задължителната застраховка.

Началниците в МВР имат система да наблюдават дали пътните полицаи са проверили всеки спрян автомобил за валидна полица, обясни още Антонов. Колите ще могат да се следят за застраховките и с камерите за наблюдение по пътищата.
Още от статията на „Монитор"

„Руски тръби спъват АЕЦ", информира „Стандарт"
България ще изгуби до 250 млн. евро заради дефектни руски тръби за АЕЦ "Козлодуй". Заради тях VI блок на централата няма да бъде пуснат навреме. 250 млн. евро бяха приходите, които очакваше НЕК от износа на 160 мегаватчаса ток за Турция през ноември и декември. За да се компенсира нуждата от ток у нас, износът ще се намали до две трети, съобщи министърът на икономиката Трайчо Трайков. След спешната си визита в АЕЦ "Козлодуй" той съобщи, че пропукани и корозирали тръби по системата за управление и защита на VI блок са причината той да не бъде пуснат по график на 28 октомври след започналия на 17 септември планов ремонт.

Дефекти има по 31 от общо 61 елемента на блока. Частите са доставени от руската компания "Гидропресс" през 2004 г., а гаранцията им е изтекла 2 години по-късно. Веднага са започнати преговори с руската компания, която е обещала до 15 ноември да ни осигури нови части, които вече са произведени за руска АЕЦ. Ще бъдат подменени всичките 61 елемента, а "Гидропресс" ще ни ги продадат на символични цени, заяви Трайков. Попитан ще наказва ли ръководството на "Козлодуй", той каза, че като получи по-конкретни данни, може да си направи допълнителни изводи за шефския екип.
Още от статията на „Стандарт"

„Как (не)продаваме туризма си", разказва „Монитор"
Провинциалното излъчване на всички провеждани в страната ни туристически борси е само върхът на айсберга, който в огромна дълбочина и с още по-голяма плътност крие слабите познания на туристическия бранш да се продава успешно. И не само да се продава, а да създава продукт, който се търси и за който се намират купувачи. Така ако изключим наложилите се от десетилетия курорти, всичко друго, за което сме чували, че се харчи добре - от конгресния туризъм през селския до СПА услугите, е имитация на нещо, което някъде някой е видял. Говоренето на тема туризъм у нас в пъти надхвърля предлагането, а накрая за всичките му несполуки са виновни медиите.

Инатът на голяма част от бранша да се реформира и развива е плод на непознаването на това, което се продава успешно в други държави. Най-сериозен е дефицитът на разбирането по какъв начин ни бие пряката конкуренция. Много по-често усилията на хотелиерите са базирани на личната им представа за естетика, обслужване, хигиена и забава, а не на международно установени правила, които се диктуват от клиентите, а не от хотелиерите.

Факт е, че най-успешната в света маркетингова туристическа кампания, която бе озаглавена „Най-добрата работа на света", струва точно 1 млн. долара, а тя започва да генерира възвращаемост около 3 дни след стартирането й. Нашата реклама - и регионална, и международна, продължава да е на онова безлично ниво, заради което ако конкретен пазар не е заинтересуван, няма кой да я забележи.

Две успоредни изключително задълбочени и мащабни проучвания за реалното състояние на българския туризъм удрят два сериозни шамара на бранша. Едното е за интересите на чуждестранните туристи към специализираните форми на туризъм, а другото за позиционирането на страната ни на 10-те европейски генериращи туристи пазари.
Още от статията на „Монитор"

„У нас 11 души движат проекти за 1 млрд. евро", казва в интервю за „Сега" зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски
Г-н Московски, как според вас ще се измъкнем от неприятната ситуация с довършването на магистрала "Тракия", след като една от фирмите изпълнителки - "Мостстрой", поиска процедура по несъстоятелност? Как е възможно според вас фирмата да докаже на 30 юни пред агенция "Пътна инфраструктура", че е финансово стабилна и само два месеца по-късно да иска несъстоятелност?
- Министърът Плевнелиев вече обсъди случая с колегите от МРРБ и за щастие процедурата за несъстоятелност не предполага развалянето на консорциума, спечелил търга. Чисто юридически консорциумът може да работи и не ние, а партньорите в него имат причини за притеснение. Компаниите в консорциума, ако впрегнат усилия, могат да окажат натиск върху "Мостстрой". Песимистичният вариант като развалянето на договора засега не стои като казус. Чисто теоретично, ако на компанията й запорират например строителната техника и машините, които са на обекта, това би могло да създаде определен проблем. Но не е така, в консорциума са 9 големи компании и нека решават те проблема, иначе ще им пострада сериозно имиджът.

Но това се случва точно на магистрала "Тракия", за която Брюксел дори не е одобрил все още апликационните форми, с които кандидатстваме за финансиране по оперативна програма "Транспорт". Впрочем има ли индикация, че това ще стане скоро?
- По "Тракия" все още нямаме разплатени средства, там имаме единствено платени аванси. Очакваме в края на годината да бъде одобрена апликационната форма. Тогава за много кратко време ще бъдат наваксани сериозни средства, за да можем да правим и междинни плащания.

Усвояемостта по ОП "Транспорт" е едва 4.54%. Защо, като изключим софийското метро, останалите проекти се бавят?
- Трябва да се разделят нещата на две фази. Действително реалната усвояемост е ниска. Напредъкът не е очакваният за третата година на управление на оперативната програма. Но трябва да се прави разлика между контрактуване и усвояемост. Последното отчита направените плащания, а за тях трябва да има сключени договори. Точно това е процесът, по който работим най-активно в момента, тоест търговете един по един почват да се пускат. Трябва да наваксаме всичко за много кратки срокове, тъй като проектите по тази оперативна програма са малко на брой, но за сметка на това са много големи.

Аз не съм от онези, които само се оправдават с предишното управление, но истината е, че не заварихме много готови проекти. Сега заедно с министър Плевнелиев искаме не само да довършим проектите по програмата, но и да получим разрешение да се финансират проектите за следващия програмен период след 2013 г. И тогава няма да има значение кой ще управлява, понеже ще има добри проекти.

Смятате ли, че е възможно част от парите, предвидени по тази оперативна програма, да бъдат пренасочени за други проекти, за да не пропаднат?
- В София идват представители на Еврокомисията, за да можем заедно да седнем с тях и да видим кои са приоритетите по програмата - колко пари могат да се усвоят и за колко време и така оптимално да разпределим останалите средства.

Упражняваме всякакъв вид натиск върху бенефициентите по-бързо да докарат проектите до готовност за пускане на търговете, да спазят всички срокове и условия. Това правим например в железниците. Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) почти е готова с апликационната форма за жп линията Пловдив - Свиленград в участъка от Димитровград до Свиленград. До края на тази година или в началото на следващата пускаме този търг. За жп линията Септември - Пловдив почти сме готови, в пътната инфраструктура за автомагистрала "Марица" ще бъде пуснат търгът в края на тази година, ще се опитаме дотогава да пуснем тръжните процедури и за две от отсечките на "Струма".
Още от интервюто на „Сега"

„Новите обстоятелства създават и нови предимства", казва в интервю за „Дневник" Георги Ганев, програмен директор Център за либерални стратегии
Според вас кой от посочените варианти най-точно отразява очакванията за развитие на икономическата обстановка през следващите две години - продължение на статуквото и стагнация със слаб икономически растеж или завръщане към предкризисното развитие с динамичен растеж?
- Всъщност за мен истината е някъде между тези два варианта. Стагнация не се очаква поради факта, че все пак предстоят процеси на възстановяване. Моята увереност в тези процеси се подсилва от постъпващите данни от различни сектори, по-специално търговията и до известна степен индустриите, които отчитат резултати след стимулите - доказателство за края на негативните предвиждания поне за част от индустриите.

Въпреки това ръстът най-вероятно не би могъл да достигне нивата на динамично развитие от годините преди кризата поради две причини. Първата е, че предкризисният ръст до голяма степен бе задвижен от два въздушни балона - цените на недвижимите имоти и изключително лесното отпускане на кредити, поддържано дълго време от глобалните централни банки.

Нито едно от тези неща няма да се повтори в предстоящите бизнес етапи. Втората причина е, че бъдещата експанзия ще се ръководи от необходимостта от възстановяване на публичните финанси от последиците на високите дефицитни нива и нарастващата публична задлъжнялост.

Кризата ясно показа, че глобалната публична задлъжнялост е достигнала нездравословни нива и глобалният публичен дефицит е станал неефективен и неефикасен. Понижаване нивата на задълженията и дефицитите ще наложи действия, които биха се оказали тягостни поне за част от икономиката. Така че моите очаквания са за действително възстановяване, но без фойерверки.

Как виждате ролята на правителството - засилена държавна намеса, без да влияе върху растежа в частния сектор, или такава, която спъва потенциала му за растеж?
- Трябва да правим разлика между правителствена намеса и правителствено регулиране. Естествено ще има промени в управлението на финансовата система и тези промени сигурно ще попречат да се достигнат данните за ръст, които свикнахме да виждаме през последните две десетилетия, но ако бъдат направени адекватно, тези регулаторни промени могат да намалят въздушния мехур около системата, което от своя страна да доведе до дълготрайни ползи за възходящото развитие.

Що се отнася до правителствената намеса, т.е. данъчни и правителствени разходи, стана ясно, че нивата на публична задлъжнялост са подчертано неустойчиви. Това означава, че държавният дефицит вече не носи положителен ефект. Всякакъв следващ държавен дефицит би бил само отрицателен. И всеки ефект от нарастваща правителствена намеса, който не генерира дефицит, ще изтласква частната инициатива и инвестиции, което от своя страна най-вероятно ще причини значително изоставане на икономиката, особено що се отнася до увереността и позитивните очаквания.

При такива обстоятелства всяка засилена намеса на правителството би била пагубна за отбелязването на ръст. Все пак аз съм сериозен оптимист, че няма да станем свидетели на прекалена правителствена намеса в икономиката през следващите етапи на развитие на бизнеса, защото, подчертавам още веднъж, на правителството ще се наложи да се справя с оздравяването на публичния бюджет.
Още от интервюто на „Дневник"