„228 млн. горят с цигарите", четем от първата страница на „Стандарт"
Тоталната забрана на цигарите ще лиши хазната от 228 млн. лева. Това изчислиха собствениците на заведения, които изпратиха отворено писмо до премиера и парламента с настояване поправката в закона за здравето да отпадне. В момента оборотът в кръчмите е паднал между 30 и 50%. "Този закон ни постави в патова ситуация, затова търсим помощ от управляващите, за да спасим един огромен бранш. Всички пари, които дадохме за вентилация, сега трябва да ги хвърлим на боклука", заяви певицата Хилда Казасян, която е и собственик на заведение.

228 млн. от данъци и осигуровки, които няма да влязат в бюджета, са повече от заделените за 2013 г. пари за министерствата на спорта, екологията и културата, изчислиха експерти.

Поне 300 млн. губи и браншът, ако не се направи компромис с пушачите, обяви Благой Рагин, шеф на асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите.
Още по темата от „Стандарт"

„Властта кара с превишена скорост", информира „Труд"
Чиновници от министерства и агенции масово шофират с превишена скорост по родните пътища. Това показва проучване на "Труд", което само потвърди наблюденията на хиляди простосмъртни шофьори. Сигурно ви се е случвало поне веднъж, докато си карате, да ви задмине черен мерцедес със син буркан или беемве с малка лепенка с цветовете на трикольора на предното и задното стъкло.

По закон колите на държавната администрация не се ползват от имунитет сред катаджиите, стига да не се движат със специален режим - с включени сигнални светлини и сирени.

Затова, колкото и невероятно да звучи, все пак има случаи, когато полицаи се престрашават да спрат и даже да накажат наглите шофьори на властта. Това показват резултатите от допитване на "Труд" до Народното събрание, министерствата и по-големите държавни агенции по Закона за достъп до обществена информация.

Оказва се, че превишаването на скоростта е най-честото нарушение, за което биват санкционирани държавните шофьори.

25-30 км/ч отгоре

За свои служители, отнесли глоби от КАТ, си признаха от администрациите на Народното събрание, Националната служба за охрана (НСО), Държавния фонд "Земеделие", Националната агенция по приходите (НАП), Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) и министерствата на външните работи, отбраната, земеделието, икономиката, транспорта и регионалното развитие. Чиновниците летели най-често със скорост от 25-30 км/ч над позволеното.
Още от статията на „Труд"

„МВР се оказа с приоритет и за биоразнообразието", разкрива от първата си страница „Сега"
Министерство на вътрешните работи се оказа приоритетна за финансиране институция и в областта на екологията. Според последните размествания по оперативна програма "Околна среда" МВР ще получи близо 200 млн. лв. по два приоритета - "води" и "опазване и възстановяване на биоразнообразието". Крупна сума, предвидена първоначално за сектор води, ще бъде пренасочена и за закупуване на автобуси и тролейбуси. С тази подмяна на приоритети екоминистерството се надява да закърпи сметките през 2013 г. и да не връща неусвоени суми в Брюксел. Към подобни абсурдни размествания заради забавяне на усвояването на еврофондовете вече прибягнаха и други министерства.
През 2013 г. екоминистерството трябва да докаже пред Европейската комисия извършени разходи за 668 млн. евро, за да не загуби финансиране. За сравнение лимитът на минималните разходи, изискван от Брюксел за 2012 г., е 5 пъти по-нисък - 132 млн. евро. Заради опасността от загуба на средства още в средата на годината в МОСВ е била сформирана работна група, която да предложи алтернативни мерки. Новите проекти, към които ще се пренасочват пари, трябвало да отговарят на няколко условия - да са за големи суми, да могат да се реализират бързо - т.е. институцията да има капацитет да проведе бързо обществената поръчка, и да не изискват твърде резки размествания на оперативната програма.
По тези критерии МВР е успяло да се класира в два приоритета. По сектор "Води" ще се доставя оборудване за изпомпване, за издирване и спасяване по вода, за пречистване на вода, за предотвратяване на наводнения, за временно настаняване при наводнения. В областта на биоразнообразието ведомството на Цветан Цветанов ще си доставя техника за борба с горските пожари. И за двете направления е предвидено финансиране от по 96 млн. лв.
Още от статията на „Сега"

„Покриви на сянка", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Ако в Германия, Гърция или Кипър почти на всяка сграда има инсталирани слънчеви системи за подгряване на вода и производство на ток, в България това едва ли ще се случи скоро. Причината не е, че конвенционалната енергия тук е евтина или сметките за ток не са проблем за обикновените домакинства, а по-скоро, че процесът на изграждане на такива инсталации продължава да бъде сложен и продължителен.

Въпреки обещанията на управляващите облекченията за инсталиране на слънчеви панели по покривите на жилищни и административни сгради все още са само на думи и хартия. Такива бяха въведени с последните промени в Закона за възобновяемите източници, но те се оказаха недостатъчни да стимулират този сектор. Причината е, че времето, което отнема изграждането на подобна система, все още е над година. "Дори да има разписани облекчения, сроковете на процедурите са драматични", коментира Николай Анастасов от "Климаком инженеринг" - фирма, която изпълнява проекти за покривни инсталации.

Провалено облекчение

Една от причините за дългите срокове са изискванията в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които фотоволтаичните проекти трябва да изпълнят. В тази връзка управляващите бяха обещали, че статутът на съоръженията ще бъде променен в преместваеми обекти, който е доста по-облекчен от сегашната шеста категория строежи. Това за малко щеше да се случи с последните промени в ЗУТ, които бяха приети на второ четене от депутатите в комисията по регионална политика и местно самоуправление и вече се обсъждат в пленарната зала. Предложението, направено от депутата от ГЕРБ Александър Ненков в тази посока, обаче беше оттеглено заедно с това режимът за станциите на мобилните оператори също да бъде облекчен. И в резултат по предложение на председателя на комисията Любен Татарски въпросът беше оставен за евентуален следващ кръг поправки в ЗУТ. Причината според депутатите е, че подобна промяна би засегнала и други закони и би довела до правни проблеми.

Според Искра Фидосова от ГЕРБ основният проблем възниква за жилищните блокове. По сегашните изисквания, за да може да се инсталират слънчеви панели на един жилищен блок, трябва всички живущи да дадат съгласието си, и то пред нотариус. Това естествено се оказва изключително трудно и е една от спирачките за изграждането на слънчеви централи на тези покривни пространства. При преместваемите обекти тази процедура е значително по-опростена и изисква съгласието на 51% от собствениците.
Още от статията на „Капитал Daily"

„КАТ дебне с 30 камери в куфарчета", предупреждава от първата си страница „Монитор"
30 нови преносими камери ще бъдат купени с част от парите, събрани от платените глоби към КАТ. Това съобщи в интервю за „Монитор" комисар Алекси Стратиев от Главна дирекция „Национална полиция".

Техническите устройства ще могат да се пренасят като куфари във всяка кола и ще се използват навсякъде, където е необходимо. Пътните полицаи ще ги монтират встрани от пътя и сами ще преценяват колко дълго е необходимо да заснемат нарушенията. Шофьорите пък никога няма да знаят къде са точно тези камери, тъй като във всеки момент те могат да бъдат преместени. Досега КАТ разполагаше само със стационарни камери и с такива, вградени в патрулки. Това обаче ограничаваше ефективността им, тъй като полицейските коли се използват и за други цели.
Още по темата от „Монитор"

„Швейцарският гигант „Джонсън Електрик" прояви интерес към България", пише на първата си страница „Класа"
Швейцарският гигант „Джонсън Електрик", който произвежда части за автомобили, медицинско оборудване, камери, оптично оборудване  и др. е проявил инвестиционен интерес към България, научи klassa.bg.

Представители на „Джонсън Електрик", който има центрове в Хон Конг, Швейцария, Германия, Италия, Израел, Япония, Великобритания, САЩ и др. , са били на посещение у нас в края на миналата седмица, за да оглеждат терени.

Предварителните намерения на корпорацията, която през миналата финансова година е реализирала продажби за  над 2 милиарда щатски долара, както става ясно от сайта им, са да се осигури работа на 2 хиляди души у нас.   От Министерството на икономиката обаче отказаха коментар пред klassa.bg. с мотива, че не могат  да дават информация за инвестиционни намерения.

В сайта на „Джонсън Електрик" пише, че концернът осигурява работа на 38 хиляди души в 23 държави. А продажбите им за миналата финансова година са нараснали с 2% в сравнение с предходната. „Джонсън Електрик" е създадена през 1953 година, а генерален мениджър е Лорънт Кардън. Дистрибутор за продуктите им у нас е фирма Фарнел.

Ако инвестиционното намерение на „Джонсън Електрик" се потвърди, това ще втората голяма високотехнологична инвестиция от Швейцария у нас.  На 2 октомври президентът Росен Плевнелиев откри новият завод на швейцарската компания "Райхле и Де-Марси" за дизайн, производство и сглобяване на фиброоптични компоненти и платформи в София.
Още от статията на „Класа"

„Товарните жп превози с държавен конкурент", четем в „Стандарт"
Държавата прави конкурент на "БДЖ-Товарни превози", с което цели да намали цената на бъдещите проекти за строителство на нови и ремонт на стари жп линии. Това е една от основните цели на проекта за промяна на Закона за железопътния транспорт (ЗЖПТ), подготвен от транспортното министерство. Промените премахват досегашната забрана НК "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да извършва превози и създават условия да създаде свой жп превозвач. Така за първи път от 1 януари 2002 г. насам една и съща жп компания ще може да поддържа жп мрежата и да извършва превози с влак. Задачата е напролет НКЖИ да може сама да вози всичко, което влага при обновяването и поддръжката на жп мрежата - инертни материали, траверси и скрепления, проводници, носещи въжета и пр. Така вместо да плаща за всеки тон на "БДЖ-Товарни превози", която ще стане частна до края на годината, НКЖИ ще вози сама всичко за ремонтите, а превозите ще излизат по-евтино. Промяната в закона ще засили конкуренцията между жп превозите, смятат железничари. Стратегически е много важно държавата да има собствен жп карго превозвач за бъдещите жп инфраструктурни проекти.
Още от статията на „Стандарт"

"Нивите остават без бг субсидии", информира „Труд"
Фермерите няма да получат никакви национални доплащания към евросубсидиите си за обработваната от тях земя през 2013 г. Това става ясно от проекта за Бюджет 2013. В него е записано, че фонд "Земеделие" ще получи 240 млн. лв. за изплащане на държавни помощи, за национални доплащания и за специфично подпомагане. Преди година сумата бе 340,1 млн. лв., като от тях 100 млн. лв. отидоха за национални доплащания.

Потърпевши от орязването ще бъдат зърнопроизводителите, които получават по-голямата част от субсидиите за площ.

От министерството на земеделието коментираха пред "Труд", че тепърва предстои да се направи разпределение на парите, но по предварителни разчети около 100 млн. лв. ще бъдат изплатени на животновъдите, а други 74 млн. лв. - на тютюнопроизводителите.

Още 70 млн. лв. ще бъдат поделени между зеленчукопроизводители, картофопроизводители и производители на маслодайни рози.

Въпреки орязаните национални доплащания, зърнопроизводителите ще получат с около 1 лв./дка по-високи помощи спрямо т.г. Причината е, че евросубсидиите за площ от Брюксел ще нараснат с 16% до 1,134 млрд. лв. За 2012 г. те бяха 976,6 млн. лв. По предварителни разчети помощта за декар догодина ще е 26,40 лв. и ще се изплаща след 1 януари, докато през тази година бе 25,50 лв.

По регламент към парите на ЕС страната ни има право да даде национални доплащания, защото нашите фермери получават 70 на сто от субсидията в старите членки на ЕС. Тези национални доплащания обаче не са задължителни. Преди година зърнопроизводителите докараха тракторите си на "жълтите павета" в София, защото националните доплащания бяха намалени на 100 млн. лв.
Още от статията на „Труд"

"Българско "Набуко", обобщава „Капитал Daily"
"България е готова да започне газовата връзка Турция до месец. "Булгартрансгаз" ще вложи 100 млн. лв", каза премиерът Бойко Борисов пред български журналисти във Виена. Това стана по време на посещението му в Австрия, където министър-председателят участва в политическия комитет на "Набуко". По този начин България се оказа представена на най-високо равнище на срещата на акционерите в проекта за газова връзка между Азербайджан и Европа през територията на Турция.

Както се оказва, съобщението за началото на строежа е леко пресилено. Самият Борисов по-късно каза, че идеята била да се подтикнат другите акционери за задвижване на проекта - т.е. ако те не искат да участват, България може и сама да започне да строи. "Със своето изказване днес провокирахме много кръгове и участници по така наречения южен газов коридор и очаквам реакции", каза премиерът. Той допълни, че няма проблем България да започне строителството на "Южен поток" на 9 ноември, но хубаво би било това да стане паралелно с "Набуко".

Пред "Капитал" Райнхард Мичек, управляващ директор на Международния консорциум за "Набуко", каза, че по принцип е позитивно настроен към идеята. Но за да се говори за конкретно участие, трябва да има конкретни параметри, каквито София още не е предоставила. "Не е проблем да дойдем след десет дни в София и да дискутираме тези предложения."

Само преди половин година Борисов хвърли бомбата, че започва изграждането на връзка с Турция, която според него е била бавена от бившия икономически министър Трайчо Трайков. По-късно се оказа, че ситуацията е малко по-сложна - в южната ни съседка на практика няма свободни количества газ най-вече защото "Газпром" забранява реекспорта на доставяната от него суровина.

Каква е идеята

Идеята, която от няколко месеца се опитва да прокарва министерството на икономиката и енергетиката (МИЕТ) е "Набуко" да бъде построен на участъци, първоначално от най-заинтересуваните страни - България и Азербайджан. Ако акционерите в "Набуко" искат, те могат да ги финансират или по-късно да се включат в тях. Естествено България лобира тези участъци да станат част от "Набуко", тъй като това би намалило разходите на "Булгартрансгаз".
Още от статията на „Капитал Daily"

„Съдът запази правото на банките и НАП да събират бързо дългове", разкрива „Сега"
Конституционният съд бетонира правото на банки, държавни учреждения и общини да завеждат изпълнителни дела срещу длъжниците си по облекчена процедура. Съдът излезе с решение по внесената през лятото жалба на омбудсмана, който смята, че този привилегирован ред води до дискриминация на обикновения гражданин. Става дума за чл. 417, т.2 от Гражданско-процесуалния кодекс, който дава възможност на банки, общини, НАП, Агенцията за държавни вземания и т.н. да поискат от съда да им издаде заповед за незабавно изпълнение само въз основа на документ или извлечение от счетоводни книги.

Съдът е категоричен, че има сериозна причина държавата, общините и банките да се снабдяват по бързата процедура с изпълнителни листове - техните вземания са от висок обществен интерес. Решението е взето, след като са поискани становищата на 26 институции и неправителствени организации по делото. От мотивите става ясно, че само няколко от поканените са подкрепили омбудсмана, при това частично. Висшият адвокатски съвет например смята, че не е редно държавата и общините да ползват специалната процедура. А три бизнес организации - БТПП, БСК, НАББ, както и Центърът за правно съдействие и Асоциация "Активни потребители" са оспорили привилегията на банките. Според всички останали становища - на президента, правителството, БНБ, НАП, Сдружението на общините и др., има сериозни причини държавата, общините и банките да действат срещу длъжниците си по ускорен ред.
Още от статията на „Сега"

„Онлайн покупките крепят търговията на дребно", съобщава „Монитор"
Онлайн покупките, магазините за храни, цигари и алкохол, както и бизнесът с горива крепят търговията на дребно. Това става ясно от последните данни на националната статистика за оборотите в сектора. Според тях търговията на дребно у нас е живнала леко този август в сравнение с миналия, като оборотите са се вдигнали с близо 1 процент. По сектори най-голям скок от 5,8% на годишна база отчитат търговците на дребно, които развиват бизнеса си чрез поръчки по пощата, телефона или интернет. Почти същото е и отчетеното увеличение на оборотите в търговията с автомобилните горива. С под 5 на сто през август спрямо година по-рано са скочили оборотите на търговците на дребно с компютърна техника. Същото е повишението и при аптеките и магазините за козметика и тоалетни принадлежности. В търговията на дребно с хранителни стоки, алкохол и тютюневи изделия отчетеният ръст е от 2,5 на сто.

В същото време НСИ продължава да регистрира сериозен спад на оборотите на търговците на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита. Спрямо миналия август намалението им е с 11%. С 10 на сто спадат оборотите и на магазините за облекло и обувки.

За разлика от сравнението на годишна база, през август спрямо юли нещата в търговията на дребно чрез онлайн и поръчки по пощата изглеждат трудни. На месечна база там е отчетен спад от 4%.

Спадът на оборотите в търговията на дребно с лекарства и в продажбите  на битова техника и мебели за дома е с по 1,5 на сто месечно. Със същия процент, но ръст е отчетен в бизнеса на дребно с облекло и обувки, при търговците на храни увеличението е едва с 0,4% през август. Като цяло оборотите в търговията на дребно през най-отпускарския месец не бележат промени спрямо юли.
Още от статията на „Монитор"

"Промишленото производство нараства с 2 на сто", пише „Класа"
През август 2012 г. календарно изгладеният индекс на промишленото производство регистрира ръст от 2.0% спрямо съответния месец на 2011 година.Индексът на промишленото производство, изчислен от сезонно изгладените данни, нараства с 1.0% в сравнение с юли 2012 г.,  сочат предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ), разпространени в понеделник.

През август 2012 г. спрямо предходния месец е регистрирано увеличение в преработващата промишленост - с 1.1%, докато в производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ и в добивната промишленост е отчетено намаление от 0.7%, сочат  предварителни данни на НСИ.

По-значителен ръст в преработващата промишленост се наблюдава при ремонта и инсталирането на машини и оборудване - с 22.7%, производството на метални изделия, без машини и оборудване - със 7.5%, производството на изделия от каучук и пластмаси - с 6.2%, и при производството на машини и оборудване с общо и специално предназначение - с 5.7%. Спад е регистриран при производството на тютюневи изделия - с 18.5%, производството на основни метали - с 13.2%, производството на лекарствени вещества и продукти - с 11.7%, и при производството на хартия, картон и изделия от хартия и картон - с 6.2%.

На годишна база увеличение на промишленото производство, изчислено от календарно изгладените данни, е отчетено в добивната промишленост - с 4.5%, преработващата промишленост - с 2.5%, и в производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ - с 1.3%.

Оборотът през август 2012 г. спрямо предходния месец нараства в търговията на дребно с текстил, облекло, обувки и кожени изделия - с 1.5%, и в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия - с 0.4%. Оборотът в търговията на дребно, изчислен въз основа на календарно изгладени данни, е с 0.9% над равнището на същия месец от предходната година. Същия месец  оборотът в раздел „Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети" по съпоставими цени запазва равнището си от предходния месец.
Още от статията на „Класа"