Италианското правителство и ръководството на националния превозвач Alitalia събират сили за нов опит авиокомпанията да размаха криле и да спре стремглавия си полет надолу. Най-вероятно кабинетът на Берлускони ще потърси помощта на най-голямата частна авиокомпания на Апенините Air One, която да даде едно крило и ще изправи полета на националния превозвач.
Националният секретар за въздушния транспорт към синдикалната централа на левицата Марио Роси заяви пред телевизия „Блумбърг", че едно сливане между Alitalia и Air One е само стъпка към нещо много по-голямо. Профсъюзите очакват обединението да доведе до създаването на една мощна и ефективна компания, след което да й се търси купувач голяма световна компания, с която да създадат въздушна група.
Пропусната възможност
Alitalia вече имаше такъв шанс, след като водещата европейска група в гражданската авиация Air France - KLM представи оферта на Рим за обединение с Alitalia. Двете компании са част от голямото семейство на Skyteam - съюз, който обединява 11 авиокомпании от цял свят, и имат по 2% кръстосано участие в капитала си.
Air France - KLM и Air One още миналата година се показаха като най-благонадеждните купувачи на Alitalia.
Тогава сред кандидатите се нареди дори руската „Аэрофлот". В средата на март тази година ръководството на Alitalia и италианското правителство на предишния премиер Романо Проди приеха офертата на френско-холандската група за придобиване на 49.9%, които държавата притежава в капитала на националния авиопревозвач.
Офертата беше далеч по-ниска от очакваната - 138 млн. евро за почти половината от капитала на Alitalia. Преди това в общественото пространство на Апенините се въртеше числото 317 млн. евро, но това беше цената, изчислена на база стойността на акциите на Alitalia през януари, а до момента на подаване на офертата котировките вече бяха спаднали значително.
Планът на Air France - KLM предвиждаше и болезнена програма за съкращаване на 1700 работни места. Освен това в офертата бе включена само част от дъщерната на Alitalia компания за наземна поддръжка и обслужване AZ Servizi. Това неизбежно щеше да доведе до нови уволнения.
Въпреки призивите на правителството да проявят повече гъвкавост, синдикатите яростно се опълчиха срещу офертата на Air France - KLM. В резултат тя бе оттеглена на 2 април, а съдбата на Alitalia отново увисна във въздуха.
На ход е премиерът Берлускони
Докато се търсеше решение за спасение на авиокомпанията, Берлускони от позицията си на лидер на опозицията не спираше да дава съвети. Сега топката вече е в неговото поле, след като в средата на април спечели изборите и за трети път стана министър-председател.
Профсъюзните централи обаче не разчитат много на него, тъй като според оценката им всичко онова, което Берлускони е изрекъл по време на предизборната си кампания, не се е осъществило.
Малко след като бе назначен за финансов министър в новото правителство Джулио Тремонти обяви, че кабинетът ще търси „италианско и напълно частно решение" за Alitalia.
Синдикатите разчитат на една от големите банки в страната Intesa Sanpaolo, от която очакват да представи план за спасение на Alitalia. В началото на юни Тремонти оповести, че до края на юли банката ще представи плана си, който обаче отново съдържа опция за съкращаване на работни места.
Според в. „Република" става дума за уволняването на 4000 служители. Драстичните съкращения се обясняват с факта, че планът на Intesa предполага обединение с Air One и създаване на динамична и ефикасна авиокомпания, а всички останали непечеливши дейности да бъдат разпродадени.
Правителството в Рим се опитва да заобиколи правилата и да представи помощта като държавен заем, който трябва да бъде погасен до 31 декември 2008 г. Как ще стане това обаче от Alitalia не могат да отговорят. Единственият изход е генерално решение за спасяване на компанията, което предполага и изплащане на заема в срок, за да не се стигне до тежки санкции от ЕК.
От ден на ден все по-зле
Alitalia продължава да трупа загуби със свръхзвукова скорост. Докато през миналата година се изчисляваше, че те възлизат на около 1 млн. евро на ден, според в. „Месаджеро" те са се удвоили през първата половина на годината, а към края на юни загубите са вече по 3 млн. евро дневно.
Единственият начин за спасяване на катастрофалното финансово състояние е спешна финансова инжекция и Alitalia я получи от предишния кабинет. Междувременно общият дълг на авиокомпанията бе намален от 1.36 млрд. евро през април на 1.12 млрд. евро през май.
Европейската комисия обаче не оцени жеста на своя бивш председател, а тогава премиер на Италия, Романо Проди и предприе процедура срещу отпускането на заем от 300 млн. евро за компанията. Според правилата на ЕС това си е чиста проба държавна помощ, а освен това Alitalia няма право да получава такива помощи до 2011 г., тъй като вече се е облагодетелствала от подобна държавна инжекция през 2001 г.
Неделчо Съботинов
на 07.07.2008 в 20:51:39 #2Съгласен съм с barabanista
barabanista
на 07.07.2008 в 19:15:35 #1Постинга ми да не се счита като покана към Кихано6 за полемика на тема предимства на социализма и недостатъци на капитализма. Финансовите резултати на тези компании са в права зависимост от договорите със профсъюзите. Италия е бъшка БГ в ЕС-когато в Брюксел се пръдне в Рим се насират.Това е повлияло да стане страната с най-стриктно спазаване на социалните придобивки и извоювани предимства за работниците. Борба, почнала от времето на 50-те на миналия век отразена например в т.нар. Неореализъм в киното им и развиваща се в днешни дни. Всеки посетил Италия през туристически сезон се е сблъскал с един феномен- ресторантите работят до 10.00, кухнята се затваря в 9.00. сиестата е задължителна от 3.00 ПМ до 5.00 ПМ, чистачките по хотелите са нахални да влезат в стаята независимо спиш ли вътре или не и в хотелите няма обслужване след 6.00 ПМ. А това как се спазват работните часове в една авиокомпания и как чувствително се преминава от редовно в извънреден труд, да не ви споменавам.Спазвайки договореностите с профсъюзите за обезщетяване на персонала, компанията може да губи от всеки рейс, особенно в южна Европа (без Турция, където разписанията се спазват по военному). Който и да купи Ал Италия ше си намери беля на главата. Руснаците първи се обявиха за купувачи след като взеха Малев, защото Малев и Ал Италия са в комбина вече над 15 години, но като видяха, че си взимат едно по социалистическо предприятие и от собственото си, се отказаха.Скандианвците решиха проблемите си временно като продадоха миноритарна част от тях на големите гяволи Исландците. Едните перяха руски пари и другите получиха от тях като свежо попълнение за увеличаването на заплатите на напарфюмираните трътли. Понеже този бизнес е зависим именно от тия трътли, Исландците за 5 годидни загубиха по 30-40% от парите си и продадоха на безценица часта си. Исландеца известен у нас като собственик на БТК се опита да натисне дуржавните апарати, мажоритарни собственици, да му дадат место в обшото събрание на компанииите, за да може да прекара единствената успешна стартегия - поголовни уволнения и качването на филипински шантонерки за стюардеси, но не успя. Старата приказка - Държава никога не губи! Като изгоряха по заплати паричките дошли от вън, авиокомпаниите се сетиха, че горивото е скъпо и се специализираха в доминантинад определена дирекция-например далечния Изток, кудето пазара е огромен, кункуренцията малка и цените в небесата. Но и това ще е до време. Да му мислят профсъюзите в Италия, защото по закон те плащат компенсациите до 70% от макс. заплата до 500 работни дни. С твойте камъни по твоята глава, другарю, който искаш хем да си заможен, хем да ми цитираш Маркс. Е, избери си едното. Двете просто не вървят.