Работата по формиране на БЕХ върви с висока скорост. На пресконференция в МИЕ министър Петър Димитров заедно с финансовите анализатори от „Делойт-България" задоволиха любопитството на медиите и обществеността.

Става дума за създаването на енергиен холдинг, който ще обедини активите на 5 български енергийни дружества, сред тях АЕЦ „Козлодуй", НЕК, „Булгаргаз", Мини "Марица Изток" и ТЕЦ "Марица Изток" 2.

БЕХ ще бъде "изкован" на 2 етапа: Първият е финансовият холдинг, при който компанията майка все още няма да разполага с големи възможности за контрол върху действието на дъщерите. Ще се върви към оперативен холдинг, при който се търси синергия от обща управленска структура, информация и т.н.

Както обясни министър Димитров, политическото представяне на проекта БЕХ вече е било направено. Днес бе акцентирано върху мнението на експерти.

А то е, че европейската практика е за окрупняване на енергийните компании на всички предприятия по веригата на създаване на стойност: от добива до клиентската мрежа. По този път е тръгнала Румъния, а Полша вече е завършила окрупняването на енергийните активи.

Относно параметрите на БЕХ разбрахме, че активите му ще включват 4 млрд. евро, очакват се годишни приходи 1.8 млрд. евро, а печалбата за начало е скромна-  114 млн. евро.

БЕХ ще разполага с 6 гигавата мощности, като годишното производство ще е 27 млрд. киловатчаса. Поне до завършването на енергийния холдинг на Румъния, БЕХ ще бъде най-големият играч в енергийния сектор в региона.

Целите на българското правителство е БЕХ да стане активен играч на енергийния пазар на Европа и България да не е принудена както досега само да продава енергийни дружества, а да прави и покупка на активи в чужбина.

Една от целите на енергийния холдинг е да не се допусне повишаване на цените на електричеството на вътрешния пазар. Чрез БЕХ това е по-постижимо, тъй като една държавна структура евентуално може и да се откаже от печалбите си, обясни министър Димитров.

След това обаче, отговаряйки на въпроси на журналистите, министърът поясни, че цената се определя от търсенето и предлагането, а не от себестойността (очакванията са за по-ниска себестойност в структурите на БЕХ). Цената на енергията в околните на България страни била два пъти по-висока от нашата, каза Димитров, така че гражданите и фирмите могат да направят изводите сами. България не изнася енергия за Косово, категоричен е министърът.

Другата причина, налагаща създаването на БЕХ е, че енергийните мощности на България са вече остарели. Необходими са инвестиции, а те могат да се осигурят само посредством голяма структура като БЕХ , която ще получи кредитен рейтинг и ще бъде листвана на някоя от международните борси.

Относно листването, първоначално на борсата ще бъдат пуснати около 20 или 30% от активите на холдинга. Това може да стане обаче чак след няколко, неуточнено колко години, когато обединението на предприятията приключи и стойността на държавната структура нарасне.

В анализа си консултантите на Deloitte изтъкват, че БЕХ има всички изгледи да стане ефективен, стига обаче да разполага с правомощия и ресурси, за да трансформира влизащите в него компании, както и да „инициира мерки" за подобряване на регулативната среда в българската енергетика.

Стана ясно, че според регулативната си среда в момента България спада към четвъртата, най-лошата възможна категория.

Изпъкнаха две условия за успеха на БЕХ: първото е листване на международна борса. Второто е формулирано като професионален, политически необвързан мениджмънт, избран с конкурс, при възнаграждение обвързано със съответните резултати

С БЕХ не се открива топлата вода, изтъкнаха специалистите. Ползите от държавната мегаструктура са в осигуряване на инвестиционен потенциал, осигуряване на сигурност в доставките на енергийни ресурси, повишаване на конкурентната способност.

Ще бъде създаден регионален играч на пазара в Югоизточна Европа, който в определен момент може да тръгне и по пътя на експанзията. Не на последно място, пазарната стойност на компаниите заедно ще е по-висока отколкото поотделно, преди те да бъдат изкарани на борсата.

При представянето на слабите страни на проекта изпъква следното изречение: „Консолидацията на нетрансформирани компании може да бъде контрапродуктивна".
 
Министерство и консултанти твърдят, че разполагат със стратегия и в случай на действия от страна на Европейския съюз, насочени към либерализация на енергийния сектор: „разцепване" на енергийните концерни, т.е. отделяне на производството на енергията от преноса й до потребителите. „Тогава чисто и просто ще ги продадем" - каза министър Димитров.

Опасност от кръстосано субсидиране (напр. приходите от печелившия газ да компенсират неефективните мини), няма.

Назначаването на персонала в новия БЕХ ще стане с прозрачен и по възможност международен конкурс, министерството ни обещава.