План за по-скъпи винетки разгневи превозвачите", пише „Дневник"

Нови цени на винетките за тежките камиони и автобусите за 2008 г., подготвяни от фонд "Републиканска пътна инфраструктура", създадоха напрежение сред транспортните компании. Превозвачите са готови да излязат на протести, ако правителството увеличи цената на годишната винетка за тировете със 150 лв. до 1100 лв., или с 16%. Това е един от вариантите, който обсъжда пътният фонд, научи "Дневник". Като компенсация се предлага дневната винетка за тежките камиони да поевтинее с пет лева до 15 лв. Цената на стикерите за леките автомобили да не се променя, предлага фондът. Още се обмисля дали увеличението от 150 лв. да не се приложи и за годишната винетна такса на автобусите и камионите, която за 2007 г. е 500 лв. Целта е да се намали разликата в цената на стикерите за автобусите и за тировете.

В сряда шефът на пътния фонд Веселин Георгиев каза само, че няма да има драстични корекции в цените на стикерите и че официалните разчети още не са готови.

Новината за подготвящото се поскъпване изненада транспортните компании, които са получили устни уверения, че няма да има корекция в цените. Досега транспортното министерство ни уверяваше, че няма да има промяна в цените, каза членът на УС на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Димитър Николов. Според него не е логично да поевтинее дневната винетка, защото тя се използва основно от турските превозвачи, които преминават през България.

На среща с транспортния министър Петър Мутафчиев Сдружението на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) предложихме винетките да отпаднат още от догодина, но да бъде увеличен акцизът върху горивата, коментира зам.-председателят на сдружението Красимир Лалов. Той каза, че браншовите организации ще търсят персонална отговорност от министрите, които подкрепят предложението за новите цени.

Засега позицията на транспортното министерство е в подкрепа на бизнеса и против поскъпването на стикерите. Годишна винетка от 950 лв. за тежките камиони е достатъчно висока цена, за да се иска ново повишение, смята зам. транспортният министър Георги Петърнейчев. Той твърди, че транспортното министерство няма нагласа да приеме по-високи цени.

Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" мотивира поскъпването на стикерите с факта, че тировете разрушават повече пътищата и затова трябва да плащат. От следващата година ще бъде променено съществуващото съотношение между различните видове винетки, нормално е да искаме приходите от системата да бъдат повишени, каза в сряда министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.

Същият спор между двете ведомства се разигра в края на 2006 г., когато правителството определи нови цени на винетките за всички видове превозни средства. Тогава най-драстично поскъпнаха стикерите за автобусите (от 322 на 500 лв.) и за тировете (от 644 на 950 лв.), макар че транспортният министър Мутафчиев успя да извоюва отстъпки от колегата си Гагаузов спрямо първоначалното предложение на пътния фонд.

Министър Гагаузов в сряда обясни още, че съществуващата винетна система ще бъде променена от 2010 г. Тогава се очаква да бъде въведено платеното преминаване по магистрала "Тракия".

БДЖ се закани да спре крайградските влакове", пише Сега"

Пътнически влак бе задържан от БДЖ онзи ден с над 70 минути на гара Искър, докато всички нередовни пътници не си купят билети. Това признаха вчера от жп компанията, която за първи път се разправя така драстично с гратисчиите. По-късно от националния жп превозвач заявиха, че ако пътуващите без билет по крайградските влакове не намалеят, линиите ще бъдат закрити.

Проблемният влак е от София до Септември и тръгва в 18.40 ч. вечерта, като с него обикновено се прибират много хора, работещи в столицата. Обикновено в такива влакове нередовните пътници са много. Във вторник вечерта обаче от 300 пътници само половината са имали билети. Затова кондукторът и началникът на влака решили да го задържат на гара Искър, докато всички не си купят билети. Общо 91 от нередовните пътници си купили билет, но останалите 60 категорично отказали. Тогава със съдействието на Транспортна полиция пътниците били свалени от влака.

"Служителите ни са проявили похвална самоинициатива, няма нареждане влаковете, в които пътуват големи групи гратисчии, да се задържат", казаха от БДЖ. От фирмата обаче предупредиха, че пътническите превози по крайградските линии са като цяло губещи за превозвача и при следващ случай на групов опит за пътуване без билет съответната линия ще бъде закрита.

В момента крайградски влакове има най-много около София и Пловдив. Обикновено цените на билетите за пътуване с тях са малко по-ниски, отколкото с автобус. Опити за закриване на крайградските линии БДЖ прави от години, но за първи път използва като мотив това, че много от пътуващите не купуват билет. Наскоро от ръководството на БДЖ признаха, че по принцип половината от близо 20-те милиона пътници годишно ползват някакво намаление. 

От юни до август т.г. са били проверени средно по 244 влака на месец и е потърсена отговорност за различни нарушения от общо 67 служители на превозни бригади. Оказало се, че вместо да таксуват пътниците по-скъпо, както предвижда тарифата, кондукторите често взимат пари на ръка и поради това много от пътниците не си купуват билети на гарите.

Европа заплашва "Кремиковци" със санкции", научаваме от Дума"

Ако "Кремиковци" не изпълни инвестиционната и екологичната си програма до края на годината, Европейската комисия (ЕК) ще му наложи сериозни санкции, съобщи Дарик. Собственикът на предприятието индийският бизнесмен Прамод Митал поиска среща с премиера Сергей Станишев в Индия, където той е на държавно посещение, но тя му бе отказана.

Европейската комисия е отправила предупреждението в началото на август. Ако се стигне до налагането на санкции и "Кремиковци" не ги плати, те може да бъдат предявени към държавата. Причина за това е фактът, че преди приватизацията на предприятието на него са му опростени огромни дългове, което се третира от няколко европейски директиви като държавна помощ.

Потърсен за коментар, министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров заяви, че държавата няма как да задължи "Кремиковци" да плати сумата, въпреки че 25% от дружеството са все още нейни.

Междувременно във вчерашните издания на индийските вестници "Таймс Сити" и "Индия Таймс" излезе платено приветствие от "Глобал стий Холдинг" - собственик на "Кремиковци", към пристигналия в Индия премиер Сергей Станишев. На съобщението е изписано и логото на "Кремиковци".

1800 лв. за минута изборна реклама в праймтайма", разкрива Сега"

1800 лв. на минута ще плащат партиите за предизборните си клипове в праймтайма на телевизиите. Това предвижда тарифата за диспутите, клиповете и предизборните хроники по БНТ и БНР и регионалните им центрове, която кабинетът ще одобри днес. Цената на минута ефирно време по БНТ за встъпителни и заключителни клипове вероятно ще бъде 1000 лв. По регионалните тв центрове тя е 50 лв./мин. В радиото тази услуга ще се таксува по 80 лв. на минута, в регионалните му клонове - по 40 лв./мин.
600 лв. ще струва минутата за тв хроника. Тарифата на радиото е 90 лв. Минута диспут по БНТ ще излиза 135 лв. По регионалните тв центрове цената на диспута ще е 30 лв./мин. и 80 лв./мин. за хрониките. Диспутът в радиото ще е 30 лв. на минута, а по регионалните радиоцентрове - 10 лв./мин.

България отново е първи вносител на вина в Русия", информира Новинар"

България вече е първи вносител на вино в Русия с 33% пазарен дял. Това съобщава руското издание "Нови известия", като се позовава на доклад на Националната руска алкохолна асоциация (НАА). С този процент страната ни измества доскорошния фаворит на винения пазар в Русия - Франция, за която остава да държи 17% от търговията с тези напитки. На трето място се нарежда Испания с 11%. Според вестника причината за увеличения внос била изместването на молдовските и грузинските вина от български.

Легенда е твърдението, че се връщаме на руския пазар на вина, защото са отпаднали грузинските и молдовските вина, заяви обаче Никола Николов, бивш председател на Националната лозаро-винарска камара в интервю за "Новинар". Руският е най-растящият пазар на вина за България, каза още Николов.

Според него българските винопроизводители последователно са водили добра маркетингова политика, познават исторически отлично този пазар и се завръщат с качествени и добри вина. Спекулация са също твърденията, че имаме некачествени вина, които се изнасят за Русия. Вероятно има и такива, но вина за това носят руските фирми, които са ги изнесли. Заради много сложната административна и митническа обработка на този вид товари, износители на български вина са основно руски фирми. Те са отговорни и за качеството на стоката, която купуват и предлагат на своя пазар. От България се изнасят бутилирани вина с нетна цена между 1,50 и 2,50 долара..
Страната ни е на пръво място по обем изнесено вино, но по стойност на първо място остава Франция, коментираха от бранша.

Другият растящ пазар е полският, където българското вино традиционно е познато, каза Николов. За съжаление обаче губим дял на западните пазари, но в много по-малка степен, отколкото европейските производители като Италия, Испания, Франция. Това се дължи главно на конкуренцията от Нова Зеландия, Южна Африка, Калифорния. Те всъщност превземат Западна Европа с агресивната си пазарна политика. Винаро-лозарският сектор в тези страни е добре регулиран, което го прави конкурентен в Европа. Именно тяхната намеса на пазара на Стария континент наложи промяната на общата европейска политика.
Тази година се очаква по-качествена суровина и затова вината ще бъдат по-добри, казаха още от бранша.

Брюксел пак ни оряза за износа на свинско", съобщана Сега"

За поред път вчера Брюксел оряза износа на наше свинско месо за ЕС. И този път както през януари санкцията е за още 9 месеца, а официалната причина отново е болестта класическа чума по свинете, която т. г. избухна у нас два пъти. Брюксел наложи забрана и за Румъния, но за 2 години.

На същото заседание Еврокомисията гласува още 2 години гратисен период за 585 от нашите мандри и колбасарски цехове, които все още не са покрили изискванията на общността. Те ще трябва да се модернизират до края на 2009 г., иначе ще бъдат затворени. Дотогава те ще могат да продават продукцията си само у нас. По принцип крайният срок бе краят на 2007 г. В момента 71 наши фирми са одобрени да продават на пазарите в общността.

Предишната забрана за износ бе наложена поради огнища на болестта, каквито имаше миналата година. През юни обаче евроексперти откриха фалшифицирани от ветеринарни лекари дневници в "Меком" Силистра. Тогава стана ясно, че подчинената на Жеко Байчев Национална ветеринарномедицинска служба не разполага с ясна система за идентификация и проследяемост на животните, а единствената лаборатория за болестта е недостатъчна.

Същевременно вчера стана ясно, че програмата за развитие на селските райони, по която трябва да дойдат над 3.2 млрд. евро до 2013 г., ще бъде одобрена от ЕК едва през 2008 г. Забавянето идва, след като Брюксел е изпратил 10 забележки по програмата ни, които трябва да бъдат оправени. Агроминистърът не можа да се сети кои са проблемните точки, но обеща, че ведомството му ще изпрати корекциите до 20 септември. Зам.-шефът на фонд "Земеделие" Емил Дърев уточни, че дори програмата да бъде одобрена през 2008 г., парите за тази година няма да бъдат загубени. Причината е, че средствата за съответната година могат да се усвояват до 2 години напред.

В Пловдив няма контрол на храните", алармира Дума"

Нито една институция в Пловдив не проверява отговаря ли съдържанието на хранителните стоки на съставките, записани върху етикетите им. Така е от 1994 г., когато физиологичната лаборатория на РИОКОЗ-Пловдив била закрита поради липса на средства. Такава лаборатория има само в София, но никой не се ангажира да изпраща проби там. Не влиза в задълженията ни да проверяваме съдържанието на продуктите, а само тяхната безопасност, уточни вчера директорът на дирекция "Опазване на общественото здраве" д-р Симеон Павлов.

Той е апелирал многократно пред Министерството на здравеопазването за възстановяването на лабораторията, макар Законът за храните да вменява отговорността за съдържанието на продуктите изцяло на производителите. Те са длъжни да спазват това, което записват на етикета. Ако не го правят то той се превръща в документ с невярно съдържание, което е престъпление, обясни Павлов.
Според специалиста РИОКОЗ няма как да установи вложените съставки в продуктите. Основната задача на инспекцията е да следи за безопасността на храните.

Въпреки, че РИОКОЗ проверява за безопасността на продуктите, липсата на информация за съответствието на записаните на етикетите съставки и реалното им съдържание, могат да доведат до сериозни здравословни проблеми. Това важи най-вече за диабетиците, при които консумацията на бял хляб може да се окаже фатална, поясни лекарят.

Строителни работници вече ще се осигуряват на 500 лв.", пише Сега"

Квалифицираните работници, техниците и операторите на машини в строителството догодина ще се осигуряват на минимум 500 лв., съобщиха от КНСБ след постигнатите договорености между синдикати и работодатели за минималните осигурителни прагове за 2008 г. Досега те се осигуряваха върху суми от 300 до 390 лв.

Увеличението на минималните осигурителни прагове в строителния отрасъл ще е средно с 39,75%. При някои категории персонал като квалифицираните работници обаче ръстът ще е до 66%. "Скокът на праговете при нас е особено висок заради бурното развитие на отрасъла и високите заплати на заетите в него", коментира Йордан Никленов, председател на Федерацията на строителните синдикати. По думите му от 1 октомври т.г. ще има ново увеличение на заплатите в строителството с 25%, което ще засегне около 45 хил. работници.

Средно с 30 на сто ще скочи и сумата, върху която се осигуряват заетите в леката промишленост. Така например приложните специалисти в производството на облекло от 2008 г. ще се осигуряват на 315 лв. вместо на 242 лв. Ниско квалифицираните работници в същата сфера пък ще внасят върху 234 лв. месечно, а не както досега - върху 180 лв. От кожарската, кожухарската и обувната промишленост обаче се побояли да увеличат размера на минималния осигурителен праг, затова при тях той ще нарасне само с 15 на сто, обясниха синдикалисти.

В търговията, услугите и туризма минималните прагове скачат с около 20-22%. В хранителната промишленост пък средният скок на праговете е между 25,3 и 31,4%. Работниците с най-ниска квалификация, заети в бранш "плодове и зеленчуци", например ще се осигуряват на 225 лв. "В захарната промишленост все още не можем да постигнем споразумение, защото работодателите искат само 15% ръст на праговете", коментира Славчо Петров, представляващ хранителната промишленост. От винарската и месопреработвателната промишленост пък традиционно отказвали да сключват колективни трудови договори.

Съдбата на "Топлофикация" ясна след местните избори", пише Новинар"

Министерството на икономиката и енергетиката ще реши съдбата на "Топлофикация" след предстоящите избори в София, когато ще бъде съставен новият Общински съвет. Това съобщи икономическият министър Петър Димитров пред Дарик радио. Според него дружеството трябва да бъде приватизирано изцяло, но ще се вземе под внимание и предложението на Общинския съвет. В момента интерес към "Топлофикация" имат няколко компании, сред които е "ДалкияЮ", която е собственик на ТЕЦ-Русе.

Мерят плажовете с лазери," научаваме от Стандарт" 

Нова карта на плажовете ще има до края на април. Те ще бъдат измерени с лазери и информацията ще бъде вкарана в компютъра. Обществената поръчка трябва да бъде възложена до края на годината, обясни зам.-министърът на строителството Савин Ковачев. Новите измервания се налагат, защото данните, с които разполага регионалното министерство, са остарели. Ивиците са замервани за последно през 1997 г. Оттогава обаче част от плажовете са изядени от морето, а други са нараснали заради пясъчните наноси. Сред приемането на Закона за Черноморското крайбрежие са приети и нови дефиниции за "морски плаж". За такъв вече се приема и ивица от изкуствени материали. През миналата година приходите от концесионни възнаграждения на морски плажове са 19 709 261 лв.

Дюните стават защитени зони", научаваме от Сега" 

Дюните ще останат защитени територии, но ще се извадят от границите на плажовете. Това съобщи вчера зам. регионалният министър Савин Ковачев.
Освен дюните сега в границите на плажовете влизат също земеделски земи и блата. За целта се предвижда да бъде направено ново замерване на плажните територии. По думите на Ковачев ведомството ще обяви процедура за избор на фирми, които да очертаят границите на плажовете. Очаква се това да стане до края на годината. Подобно изискване е залегнало и в приетия неотдавна Закон за устройството на Черноморието, който влиза в сила догодина.
Очаква се да бъдат обхванати 210 плажа. Границите им са определяни за последен път преди 10 години. Тогава са издадени и актовете, че плажовете са публична държавна собственост.

Спешният телефон 112 още не е известен", пише Дума"

Спешният телефон 112, на който столичани отскоро могат да се обаждат при всякакви бедствени и неотложни случаи, се използва едва на 15% от капацитета му. Той приема над 4000 обаждания на 12 часа, стана ясно на научната конференция за сигурността, която се провежда в София. Над 80-90 от инцидентите, които са за пожари, бедствия, аварии, катастрофи и хора в тежко здравословно състояние, се предават към други служби. Те са и най-спешните.

В МДПБА са готови и с втория етап за изграждане на такъв център и в Русе. До три месеца трябва да е готов проектът за центровете на тел. 112 в цялата страна. С поне два езика са операторите, които отговарят на спешния номер. Те са минали през тест и психологически изпит.

Изграденият център за аерокосмическо наблюдение към ведомството на Етем ще помогне за оценяване на щетите от последните пожари. Той ще бъде използван и за наблюдение на застрояването в заселените места.

Пускат още 15 наши мандри в Европа", съобщава Стандарт"

Още 15 наши мандри и колбасарници ще имат право да изнасят продукцията си в Евросъюза. Това реши комитетът по храните на свое редовно заседание. Така общият брой на предприятията ни за преработка на месо и мляко, които имат право да търгуват със Стария континент, става 71. Право на преходен период до края на 2009 г. имат 585 мандри и колбасарници.