„Бензинът премина 3 лева за литър", разкрива от първата си страница „Труд"
Честито! За първи път в най-новата българска история литър бензин премина психологическата граница от 3 лева. За утеха на шофьорите става дума за високооктановия бензин А98 с добавки, който в обектите на "Лукойл" вчера се продаваше за 3,03 лева. Горивото се купува главно от собствениците на нови автомобили с мощни двигатели. В същото време масовият бензин А95 за пореден път повиши рекорда си за всички времена, като литър от него струваше 2,77 лева.

Дизелът също не остана по-назад от надпреварата при цените, като литър достигна 2,71-2,72 лв. при 2,68-2,69 лв. в края на миналата седмица. Само стотинка дели стойностите му от досегашния рекорд от 2,73 лв. за нафтата, достигнат в края на март тази година, но останал само броени часове.

Пропан-бутанът също увеличи цената си с 3 ст., като литър от горивото вече се продава за 1,29 лева.

До новите рекорди се стигна след поскъпването на петрола на международните пазари, което доведе и до съответното вдигане на цените на едро на горивата от "Лукойл България".

Вчера в Лондон барел (159 л) от определящия европейските цени сорт Брент се продаваше за $ 114,37 - най-висока стойност от 3,5 месеца. Причина за поскъпването на енергийната суровина са слуховете за предстоящ военен конфликт между Иран и Израел, които пораждат несигурност за бъдещите доставки на петрол от региона на Близкия изток, коментира Ройтерс.
Още от статията на „Труд"

"Бензинът мина 3 лв.", четем от първата страница на „Стандарт"
Литър бензин мина психологическата граница от три лева. Засега над нея се предлага само гориво от най-високия клас. От вчера по бензиностанциите "ECTO Sport 98" вече се продава срещу 3,03 лв. Преди това спортният бензин вървеше по 2,99 лв. Новият рекорд дойде след пето поредно поскъпване за месеца на горивата. От понеделник бензин и дизел скочиха с още 4 стотинки. Най-масовият А 95 вече върви на дребно по 2,77 лв. Дизеловото гориво пък поскъпна до 2,71 лв. и е на крачка от рекорда си от 21 март, когато цената му достигна 2,73 лв. Поредното поскъпване на горивата се очаква да се отрази и на цените на превозите, а след това и на всички стоки. Ще удържим до 15 септември, но после вероятно ще вдигнем билетите, призна пред "Стандарт" собственикът на транспортната компания "Биомет" Ваньо Алексиев. Повечето таксиметрови фирми също готвят скок с 20 ст. на километър.
Още по темата от „Стандарт"

„ГЕРБ под натиск - всички искат повече пари и плашат със стачки", обобщава от първата си страница „Сега"
Искания за по-високи доходи и заплахи за протести ще залеят наесен правителството на ГЕРБ. Пенсионери, учители и полицаи заплашиха с протестни действия, ако не им се вдигнат възнагражденията. Различните браншове са окуражени от декларациите на правителството напоследък, че е дошло време за вдигане на доходите. Вицепремиерът Симеон Дянков обаче се хвали предимно с "доста стабилните заплати" за държавните служители, с което противопоставя едни публични сектори на други. Според него средното увеличение от 1 август за чиновниците е 20%.

В писмо до медиите вчера най-големият синдикат в системата на вътрешното ведомство - Синдикалната федерация на служителите в МВР (СФСМВР) - поиска заплатите в министерството на Цветан Цветанов да се увеличат с 25%. Дни по-рано се заканиха да протестират и учителите, макар че исканията на техния синдикат са по-скромни - увеличение с 30 лв. от септември.

Искането за 1/4 по-високи заплати в МВР идва само няколко дни, след като стана ясно, че ведомството за пореден път ще получи допълнителни средства. В проект на постановление на Министерския съвет вицепремиерът Цветан Цветанов предлага кабинетът да направи нова финансова инжекция от 18 млн. лв., като оправдава допълнителните средства с нужда от покриване на стари задължения. Към момента МВР е най-богатото министерство с над 1 млрд. лв. бюджет, като в същото време печели милиони от охранителна дейност и продължава да получава дарения от общини и държавни фирми.

Увеличението с 25% на полицейските възнаграждения би компенсирало до известна степен намаляването на доходите на служителите в резултат на инфлационни процеси и липсата на реално увеличение на заплатите и на каквито и да е бонуси през последните години, смятат от синдиката. Оттам твърдят, че това увеличение е било очаквано още в края на 2008 г., когато самите управляващи признали, че полицейските заплати са ниски. Според Цветанов в момента ведомството му не дава бонуси на служителите си. Това обаче се опровергава от официалните финансови отчети, където са записани раздадените като ДМС суми.
Още от статията на „Сега"

„Малки данъчни улеснения" е водещото заглавие на „Капитал Daily"
Малки данъчни промени, повечето от които в полза на бизнеса. Това показва първият прочит на предложенията за корекции в ресорното законодателство за следващата година. Те бяха публикувани от Министерството на финансите на сайта на институцията.

Ставки няма да се пипат с изключение на тези върху дизеловото гориво и керосина. По план промените трябва да бъдат приети на правителствено заседание през септември. Ако няма големи обрати при гласуването им в пленарната зала, следващата година ще е поредната, в която фирмите ще се радват на непроменени данъчни ставки.

ДДС свобода за служебните автомобили

Най-доволни ще са тези компании, които са планирали покупка на превозно средство или пък вече имат голям служебен автопарк. От следващата година се връща правото на данъчен кредит за транспортна услуга. Това означава, че отново ще е разрешено холдингите да имат специализирани транспортни дружества и да си приспадат ДДС за служебните леки автомобили и свързаните с тях дейности.

Освен това се облекчава и режимът за данъчен кредит при покупка на кола. В момента право да си върнат ДДС имат само фирмите с фабрично поставени седалки за 6+1 места. Сега това ограничение отпада и косвеният данък ще може да се възстановява дори и за превозни средства с монтирани след това допълнителни седалки.

От Нова година разходите за наем на автомобили също ще се признават за целите на данъчен кредит. Според данъчния консултант Симеон Симеонов това ще позволи и на фирмите, които са купили коли на финансов лизинг, да ползват ДДС кредит.

Всички тези ограничения бяха въведени през годините с цел да се ограничи ползването на ДДС кредит за леки автомобили, които се купуват на името на някоя фирма, но се ползват за лични цели. До края на 2009 г. много хора си купуваха луксозни джипове и лимузини и ги "префасонираха" само докато мине регистрацията в КАТ в т.нар. баничарки, за да си възстановят косвения данък.

Тази вратичка в закона беше ограничена с промяна от началото на 2010 г., когато беше определено, че "нелеки автомобили" са само онези модели, които имат "трайно вградено техническо оборудване", както и онези автомобили с фабрично поставени 6+1 седалки.

Сега старият по-облекчен режим на облагане се връща заради започнала наказателна процедура срещу България. Според Брюксел се нарушава принципът, че ограниченията за данъчен кредит след присъединяването ни не трябва да са с по-голям обхват в сравнение с предприсъединителните години.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Загубите на вода в мрежата достигат до 70 на сто", пише на първата си страница „Класа"
Водопреносната система в страната е в окаяно състояние, загубите по трасетата са средно между 50 и 60%, на места стигат и до 70%. Това заяви в понеделник по БНР  Иван Иванов, председател на Българската асоциация по водите. Той уточни, че не всичко това изтича под земята, а в тази цифра влизат и кражбите, и недобре измерената вода от водомерите. Иванов подчерта, че според експертите над 12% загуби вече е много.

Тук през годините не е инвестирано дългосрочно и сега трябва да се наваксва с много бързи темпове, което означава, че трябва да се вкарат много големи инвестиции за кратък период от време. Инвестициите обикновено минават през цената на водата, коментира Иванов и добави, че вариант за изход от ситуацията е усвояването на евросредства: Европейските средства ще смекчат удара върху потребителя, но те не са достатъчни, за да се покрият всичките нужди. Като неадекватна политика на правителството Иванов посочи: Взето е решение печалбата на ВиК операторите да се внася в републиканския бюджет, в същия момент говорим за недостиг на средства за инвестиции. Би трябвало печалбата да се реинвестира. Това е решение, което може да облекчи инвестиционните програми на ВиК операторите.

През годините не е мислено достатъчно или не са намирани средства, за да се правят повече язовири, което сега се прави, т.е. има идея да се строят язовири, каза още Иван Иванов. По думите му, липсата на финансиране е довела до това, че не са довършени започнати проекти.

Освен самият строеж на язовири, което е тежка инвестиция и дългосрочно решение, в европейските страни се правят политики за рационално използване на водата. Там всяка капка дъжд се събира, поощряват се хората да ползват пестеливо водата, докато тук няма такава култура.
Още от статията на „Класа"

"Съветите на Goodyear Dunlop: Не подритвайте гумата. Напомпайте я!", е едно от водещите заглавия на страниците „Бизнес" на вестник „24 часа"
Проучване на Goodyear Dunlop показва, че в летните месеци едва 1 от 3-ма шофьори проверява състоянието на гумите си. Тревожен е фактът, че именно 1 от 6 катастрофи през най-натоварените месеци от годината юли и август, когато всички пътуват, се дължи на неправилно напомпани гуми.

Не ритайте гумите, а ги проверете по правилния начин. Гумите губят до 0,2 бар от налягането си за период от три месеца, в резултат на ежедневните процеси на дифузия. Голяма част от шофьорите смятат, че с ритник по гумата или само с поглед могат да преценят дали налягането е подходящото. Визуалният оглед не може да определи загубата от 0,2 бара налягане. Проучване на ЕС показва, че повече от 64% от колите са с недостатъчно напомпени гуми.

"Шофьорите често забравят, че само добре напомпаните гуми могат да свършат работата си правилно и да дадат необходимото ниво на представяне на автомобила.

Задълбочените тестове, направени от нас, показват, че напомпването на гумите под или над необходимото ниво оказва значително влияние върху цялостното поведение на автомобила при движение и върху неговия спирачен път. Това оказва влияние не само върху безопасността на автомобила, но и се отразява на потенциалния пробег на гумите и върху разхода на гориво", казва Емануел Робинет, ръководител на отдел "Тестване на гуми" в Техническия център на Goodyear в Люксембург.

"Шофьорите често правят една от трите класически грешки - или не проверяват налягането в гумите преди отпътуване, или го правят, когато са топли, което води до неправилно отчитане, или при измерването на налягането в гумите не отчитат теглото на колата и дали е натоварена, или е празна", обяснява Робинет.
Още от статията на „24 часа"

„Държавата тика електрокомпании към загуби заради "зеления" ток", обобщава „Сега"
Държавата продължава да прави гафове в енергийната политика. Заради промяна в ценовата методика на Държавната комисия за енергийно регулиране, която е в сила от 1 юли, електроенергийни фирми излязоха на загуба и проблемите тепърва ще се задълбочават. Ябълката на раздора отново е "зеленият" ток.

Най-тежко е положението при "ЕВН България Електроснабдяване", тъй като на негова територия има най-много соларни мощности, от които компанията задължително изкупува произведения ток по високите цени. Сега на територията на ЕВН, което снабдява Югоизточна България, има над 550 мегавата фотоволтаици от общо 700 мегавата за цялата страна. Само за юли ВЕИ централите, присъединени към елмрежата на ЕВН - основно соларни инсталации, са произвели 84 103 мегаватчаса ток на стойност 40.5 млн. лева. Енергоснабдителното дружеството на "ЕВН България" е приключило юли със загуба от близо 26.7 млн. лв., при положение че предишните месеци е било на печалба. От "ЧЕЗ България" и "Енерго-про" също казаха за "Сега", че търпят загуби през юли от изкупуване на тока от ВЕИ, макар и доста по-малки от тези на ЕВН.

Допреди промяната електрокомпаниите купуваха произведения скъп "зелен" ток, пращаха фактурите на НЕК и тя покриваше пълната стойност. Често обаче реално произведената енергия надхвърляше прогнозите и се налагаше НЕК да плаща над предвиденото, заради което трупаше загуби. При новата методика НЕК вече плаща на енергийните дружества само за количествата ток, които те са прогнозирали. Те поемат риска, ако присъединят повече слънчеви и вятърни мощности. Евентуално по-късно дружеството може да бъде компенсирано.
Още от статията на „Сега"

„Руските чиновници купуват най-вече български имоти", съобщава „Труд"
България се оказва първата по популярност дестинация за купуване на имот от руските държавни служители. Около една трета от всички декларирани от тях задгранични имоти са основно евтини и неголеми апартаменти, закупени у нас. Цената им е посочена като много по-изгодна от тази на имотите в Москва.

"Искахме с малкия ни син да ходим на някакво място с подходящ климат и към този момент това, което се предлага в България, бе най-евтиното сред държавите, които разгледахме: добро място, с добра инфраструктура, топло море, свежи плодове, т.е. всичко, от което имат нужда децата ми". Това обясни зам.-генералният директор на Агенцията за застраховане на депозитите Андрей Мелников пред вестник "Ведомости". Със съпругата си той е собственик на апартамент от 101 квадратни метра в Бургас. Жилището е закупено от семейството преди 6 години.

Депутатът Дмитрий Гудков пък притежава двустайни (86 кв.м) апартаменти у нас, закупени преди около 4 години. Той е предпочел страната ни заради хубавия климат, подходящ за децата му, пък му е излязло и евтино.

Съпругата на зам.-министъра на финансите Сергей Сторчак е декларирала 40 кв.м апартамент в Банско, закупен през 2008 г. "Идеята не беше моя, не съм го купил аз. Посъветваха ме приятели, които си взеха имоти там. Разведоха жена ми, показаха й и тя видяла, че съотношението между цена и качество е феноменално, особено на фона на московските цени. Това решило избора й", поясни зам.-министърът. По думите му, той лично е бил в Банско само два пъти, а и семейството му не ползва апартамента често.
Още от статията на „Труд"

"Преговорите за нов газов договор се бавят", разкрива „Капитал Daily"
Преговорите за нов газов договор между "Булгаргаз" и "Газпром" за доставките на газ след края на 2012 г. все още не са започнали. Това каза пред "Капитал Daily" изпълнителният директор на "Булгаргаз" Димитър Гогов. По думите му управляваната от него компания се надява преговорите да започнат до седмица-две, но това зависи и от самата "Газпром", чиито мениджъри до вчера са били в годишен отпуск.

Намерения

Първоначално намеренията на българските управляващи бяха договорите, които ще гарантират доставките на газ от Русия за най-малко 6 години, да бъдат сключени най-късно в края на лятото. Това обаче явно няма да се случи, тъй като са необходими поне няколко месеца активни преговори, в които да бъдат изяснени параметрите на договора, коментираха експерти.

Какво искаме

Това, за което България ще настоява, е в новия договор цената на природния газ да не бъде обвързана изцяло с цените на петролните деривати, а да има и компонент от спот пазарите. Освен това по думите на министъра на икономиката и енергетиката Делян Добрев България ще иска по-краткосрочен договор, като минималния срок според него е 6 години. За този период трябва да има възможност за закупуването на по-малко количества от предварително заявените. По този начин страната ни ще може да получава природен газ и от алтернативни източници.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Евтините домати за буркани закъсняват", четем в „Стандарт"
Евтините домати тази година закъсняват. Поне още две-три седмици ще трябва да почакаме, докато излязат зеленчуците за туршия. Който иска да затваря буркани със зимнина в момента, трябва да си купи домати за салата. Цената им обаче е доста солена и килограмът излиза 1,50-2 лева. Обикновено по това време на годината има достатъчни количества домати за консервиране, но този сезон реколтата изостава с 15-20 дни. Това каза шефът на съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци Константин Ламбрев. Според него консервните домати засега се очаква да се купуват на цени както миналата година. В различните райони на страната обаче ситуацията е много различна, допълва Ламбрев. Според него ако на дадено място има достатъчно домати и те са с добро качество, то на 50 километра оттам може реколтата да е съсипана. Това много зависи от условията за напояване, коментират производителите. Според тях тази година себестойността на продукцията е по-висока по няколко причини. Първата е, че са вложили повече пари за напояване заради продължителната суша през последните месеци. Другото перо, което оскъпява доматите, са скъпите торове, а не на последно място са и по-високите разходи за транспорт.
Още от статията на „Стандарт"

„Пет удара по икономиката и джоба ни" е заглавието на анализа на Красен Йотов от "Индъстри уоч" във вестник „24 часа"
През изминалата седмица стана ясно, че от началото на 2013 г. акцизът на дизеловото гориво ще се повиши с 15 лева за 1000 литра - от 630 на 645 лева. Конкретната причина за това е предварително договореният график с Европейската комисия за поетапно увеличение на акциза на горивата, според който до края на 2013 г. България трябва да достигне минималните нива в ЕС. Вследствие на това повишение на акциза крайната цена на литър дизел, след начисляване на ДДС, ще нарасне с 2-3 стотинки.

Поне засега правителството се въздържа от увеличение на други данъци, както се случва в някои други страни на ЕС. Резките флуктуации в цените на горива, храни и други суровини обаче биха могли да променят първоначалните бюджетни планове на правителството за следващата година, през която предстоят и парламентарни избори.

Повишаването на акциза на дизела отново напомни за негативните ефекти от данъчната хармонизация в ЕС, особено за развиващи се страни като нашата, чиито домакинства имат по-ниски доходи и следователно са по-чувствителни към повишаването на ставките. За съжаление в разгара на европейската дългова криза няма изгледи тенденцията в посока уеднаквяване на данъците в ЕС да се обърне. Дори напротив. Европейските политици все по-активно говорят за необходимостта от обща фискална политика, за съгласуване на по-широк кръг данъци, включително и подоходни ставки. Подобни мерки само ще намалят конкуренцията между отделните страни в ЕС и значително ще затруднят по-бедните страни, които обикновено разчитат на по-ниски данъци, за да привличат чужди инвеститори. Успокоителното е, че засега поне официално не се планира хармонизация на данъците върху доходите на физически и юридически лица.

В по-общ план увеличаването на акциза на дизела е само допълнителен щрих към общата картина на поскъпване на суровините в глобален план. Очакванията на повечето анализатори и активни участници на пазара са за задържане на цените около текущите нива в краткосрочен план, но не е изключен и нов импулс към повишаване. Още повече че има затруднения с добива на нефт в Северно море, а политическата ситуация в Иран и Близкия изток като цяло остава изострена. Големите централни банки продължават уверено политиката на неконтролирано "печатане" на пари. Европейската централна банка намали своята основна лихва до 0,75% в началото на юли - най-ниското ниво от въвеждането на еврото.
Още от статията на „24 часа"

"Данъчните проверяват за здравни осигуровки свободните професии", пише „Класа"
Хиляди българи с доходи над 2000 лева месечно си спестяват плащането на здравни вноски. Това показва проверка на данъчните, съобщи Нова телевизия.

От началото на месеца тече акция на Националната агенция по приходи (НАП) и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) срещу тези, които не си плащат за здраве, твърди още медията. Според източниците на Нова телевизия най-често законът се заобикаля от хора със свободни професии, които се осигуряват сами. Пред електронната медия от НАП са коментирали, че след като бъде уведомен, длъжникът предпочита да си плати, вместо да се отнема имуществото му.

При 2000 лева месечен доход здравните вноски, които трябва да влизат в хазната, са 160 лева. За година са почти 2 хиляди лева, изчислиха журналистите от Нова телевизия. Данъчните очакват поне няколко милиона лева допълнително в резултат на акцията.

Публичните изпълнители на НАП в Силистра са запорирали през последните месеци 39 банкови сметки на лица с неплатени данъци, осигуровки или глоби. Запорираните имоти са на обща стойност над 3 млн лева, съобщи „Дарик радио".

От началото на годината 89 длъжници от област Силистра са получили възбрана да продават имоти и автомобили заради задължения към бюджета. Ако не ги погасят в срок, активите ще бъдат предложени за публична продан.
Още от статията на „Класа"