„Държавата води към фалит собствените си фирми", предупреждава от първата си страница „Сега"
Държавата води към фалит собствените си фирми. Големите дружества излизат на загуба най-вече заради недалновидна политика или груба намеса на принципалите в дейността на уж самостоятелните фирми. Влошават се и резултатите на предприятия в процедура по приватизация. Това показват отчетите - финансови и за дейността, за първото полугодие. Данните за повечето фирми вече са публикувани на сайта на финансовото министерство.
Титани на енергетиката като Националната електрическа компания (НЕК) и "Булгаргаз" са завършили първото полугодие на загуба, сочат финансовите им отчети. Основна причина е намесата на държавата в цените им - чрез Комисията за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Още през май ръководствата на двете дружества предупреждаваха, че опитите на правителството да води социална политика, като натиска цените, влошават финансите им.
Нетната загуба на "Булгаргаз" е скочила на 141.7 млн. лв. Газовият гигант излезе на червено и в средата на 2011 г., но с под 4 млн. лв. Положението на НЕК също се влошава. Загубата на компанията за полугодието е 128 млн. лв., докато преди година тя отчете печалба от 49.5 млн. лв. НЕК от месеци алармира, че е принудена от ДКЕВР да плаща прескъпо за тока от слънце и вятър, а в същото време не й разрешават да продава енергията на по-високи цени. За проблема призна и шефът на ДКЕВР Ангел Семерджиев.
Финансовите затруднения на НЕК се отразяват и на други по веригата - включително и на АЕЦ "Козлодуй". Атомната централа, известна като производителя на най-евтин ток в България, остава печелившо предприятие. Но НЕК има неплатени задължения към АЕЦ - около 140 млн. лева, които по размер надминават печалбата на Първа атомна от 108 млн. лева за полугодието.
Още от статията на „Сега"
„Митничари с висше от Крим", четем от първата страница на „Стандарт"
Родните митничари извадиха тапии за бакалаври от екзотични университети. Много от служителите на Ваньо Танов трупали знания в Крим, Киев и Тула. За да запазят работните си места, те трябваше да представят диплома за висше. От Агенция "Митници" останали втрещени, като установили, че голяма част от униформените им колеги са търкали банките на Киевския славистичен университет, Кримския институт по икономика и стопанско право и Тулския университет. Първите два вуза бяха обявени като нелегитимни още по времето, когато министър на образованието беше Даниел Вълчев. Той лично ги даде на прокурор. Дипломата от Тулския университет пък се признава само ако студентите са посещавали редовно лекции в Русия.
Още от статията на „Стандарт"
„Кафяви петна във водата плашат туристите по морето", разкрива от първата си страница „Труд"
Кафяви петна в морето тревожат от няколко дни туристите в Равда, алармираха зрители на бТВ. Оказва се, че замърсяването се появява всеки ден по едно и също време и място- сутрин, само на няколко метра от брега.
Според екоинспекцията в Бургас взетите от водата проби са с добри показатели и няма причина за притеснения.
„Често се заблуждават, понеже има цъфтеж на кафяви водорасли и така в далечината се заблуждават и почват да си правят асоциации... Бъркат ги или с фекалии, или с нефтени разливи", обясни директорът на РИОСВ-Бургас Бойчо Георгиев.
Според местната власт обаче трябва да се обърне внимание на случая.
„Имаше проверка на отдел „Екология" за две или три тръби, които се вливат в морето. Направено е предписание да се премахнат. На тези извършители ще бъде наложена глоба", каза кметът на Несебър Николай Димитров.
От РЗИ-Бургас също са взели проба от водата в Равда преди седмица. Микробиологичните показатели сочат, че няма отклонения от нормите.
Здравните власти обясняват, че дори и да попаднат мръсни води в морето, те не са опасни за здравето на къпещите се, защото солената морска вода убива колибактериите. Зараза може да се получи при по-силно изпускане на отпадни води, каквото до момента не е регистрирано.
Още от статията на „Труд"
"Още плажове остават без концесионер?" е едно от водещите заглавия на страниците „Бизнес" на вестник „24 часа"
Проверките по морските плажове ще продължат до края на септември. Тогава ще разберем дали ще прекратяваме още концесии, или договори за наем, съобщи вчера строителният министър Лиляна Павлова.
Три фирми са наети за GPS замерване на това каква част от концесионната площ е заета от платени чадъри и дали те не са поставени в свободната зона. Заради това нарушение и заради неплатени такси в събота Павлова прекрати концесията на къмпинг "Каваци-север". Първите проверки бяха през май и юни, дадохме предписания, сега пак проверяваме, уточни тя.
Още от статията на „24 часа"
„MАLLka голяма поръчка" е водещото заглавие на „Капитал Daily"
Данните на Камарата на строителите преди седмици показаха, че се строят наполовина по-малко сгради в България в сравнение с 2009 г., а стотици фирми са прекратили дейността си. На фона на тази мрачна статистика може да си представим конкуренцията за строителството на сграда с площ 180 хил. кв. м като корпоративния еквивалент на битка почти на живот и смърт. В конкретния случай става въпрос за избора на изпълнител на довършителните работи на най-големия търговски център в България - Sofia South Ring Mall, инвестиция на гръцките Fourlis Group и Danaos Development. Само за сравнение - общата площ на най-големия работещ обект от този тип - The Mall на бул. "Цариградско шосе" в София, е 66 хил. кв. м.
Състезание за 100 милиона
Както при другите огромни частни проекти, изборът на изпълнител е станал на състезателен принцип, като са били поканени десетина компании - български и чужди, с опит в подобни проекти. Според източници на "Капитал" продължилата близо 5 месеца битка между конкурентите за строителството на мола е приключила в последните дни на юли. Тогава представители на българското дружество на гръцкия корабен магнат Йоанис Кустас "Данаос девелопмент" са подписали договор за изпълнението на проекта с българската строителна компания "Главболгарстрой". Информацията за сделката беше потвърдена и от изпълнителния директор на "Главболгарстрой холдинг" Андрей Цеков. Той отказа да коментира детайли с аргумента, че в договора за изпълнение има заложени строги клаузи за конфиденциалност. Представител на инвеститора пък заяви пред вестника, че резултатите от търга за главен изпълнител на довършителните работи официално ще бъде обявен в края на месеца.
Източници на "Капитал", близки до преговорите, обаче разказват, че стойността на договора между двете компании за довършителните работи на обекта възлиза на близо 100 млн. лв., като сумата е над два пъти по-голяма в сравнение с договора за изпълнение на първия етап, а именно грубия строеж на сградата. Той също се изпълнява от "Главболгарстрой".
Предизвикателствата предстоят
На пръв поглед за "Главболгарстрой" сделката е повече от добра. Освен че ще създаде работа за механизацията и служителите на компанията в трудните за бранша години, изпълнението на обект с подобен мащаб значи и придобиването на огромен опит. Той пък ще е конкурентно предимство при участието в търгове за обекти с подобен мащаб. Запознати обаче коментират, че при по-детайлно вглеждане условията на подписаното споразумение са, меко казано, предизвикателни. Строителната компания ще трябва да завърши напълно обекта в рамките на 13 месеца, като при неспазване на срока ще трябва да покрие за своя сметка неустойките за забавяне, заложени в договорите на инвеститора с наемателите на магазини. Молът трябва да е отворен преди следващата Коледа.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Минаваш с двойки в следващ клас", пише на първата си страница „Монитор"
Повтарянето на класа от учениците, показали слаби резултати през годината, да бъде прекратено, предлагат от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в плана си за справяне с проблемите в образователната система до 2020 г. Според европейската структура наказателната мярка, прилагана досега, е неефективна. Експертите предлагат вместо двойкаджиите да повтарят класове и да губят време, да наваксват учебния материал през лятната ваканция. Тази мярка ще спести пари и на държавната хазна. Всеки ученик е разход за бюджета и колкото по-дълго време е в образователната система на средното образование, толкова повече пари се инвестират в него.
Макар и частично, новият просветен закон е в синхрон с предложението на ЕС. В документа е заложено хлапетата от начален курс да не повтарят клас.
С една двойка пък ще може да преминават в горен курс само от учениците от 5-и в 6-и клас. За да им се опрости повтарянето обаче, петокласниците задължително трябва да имат среден успех минимум добър (4) по другите предмети. Изостаналите ще наваксват уроците в специално организираното лятно училище, както и с консултации по време на учебната година след часовете по програма. Експертите въведоха тази промяна с аргумента, че преходът между 4-ти и 5-и клас е труден за децата. В начален курс хлапетата са обучавани само от един учител, а в пети клас имат различен преподавател по всеки един предмет.
,,Всички европейски проучвания сочат, че повтарянето не се отразява добре на ученика", коментира пред „Монитор" Ева Борисова, експерт от работните групи към образователното министерство. Тя поясни, че децата, които не преминавали в горен курс, често ставали обекти на подигравки от страна на връстниците.
„Повтарянето на клас често лепва етикет на детето като на „несправящо се". С децата, които изостават, трябва да се подхожда много внимателно.
Още от статията на „Монитор"
„Обвиниха бивш жп шеф за далаверата „Мавимекс", съобщава от първата си страница „Класа"
Софийска градска прокуратура (СГП) внесе в Софийския градски съд (СГС) обвинителен акт срещу бившия изпълнителен директор на БДЖ Христо Монов. Обвинителният акт е за престъпление по чл. 219, ал. 3 във вр. с ал. 1 от НК - умишлена безстопанственост. Монов е обвинен за това, че в периода от 14.03.2008 г. до 06.10.2009 г., в качеството му на изпълнителен директор на „Български държавни железници" ЕАД, умишлено не е положил достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването и запазването на повереното му имущество, произтичащи от договорите за възлагане управлението на „БДЖ" ЕАД, от правилата за работа на Съвета на директорите на „БДЖ" ЕАД и договор, сключен на 18.12.2007 г. между „БДЖ" ЕАД и „Мавимекс" ЕООД. От това са последвали значителни щети за предприятието „БДЖ" ЕАД в размер на 169 698,76 лв.
През 2007 г. Поделението за товарни превози-Варна обявява поръчка за ремонт на преходен мост на Фериботния комплекс във Варна. Ремонтът е много важен, тъй като заради лошото състояние на мостовете комплексът работи с едва 50% от капацитета си и може да приема само 1 вместо 2 кораба едновременно. Освен това предстои пускане на директна връзка с пристанище Кавказ, което още повече ще натовари дейността.
На конкурса се явяват няколко фирми, като „Мавимекс" е декласирана заради грешки и неточности в документите. Най-фрапираща според комисията е, че фирмата декларира, че ще извърши ремонта със собствен пласер, който обаче е предвиден за работа с българското междурелсие, а жп линията на преходния мост е по съветски стандарт.
След като „Мавимекс" отпада, тогавашният директор на БДЖ Олег Петков изненадващо прекратява процедурата и назначава нова в София. Съвсем очаквано този път „Мавимекс" печели. Любопитен факт е, че офисът на победителя се намира на 50 метра от централата на БДЖ.
Още от статията на „Класа"
„Бензинът пак стана по-скъп от дизела", предупреждава „Сега"
След седмица затишие цените на горивата отново тръгнаха нагоре. Вчера масовият бензин А95 стигна до 2.67 - 2.69 лв. за литър и успя да изпревари дизела, който в момента се продава за 2.67 лв. Петролните компании оправдават скъпите горива с високите котировки на суровия нефт. Вчера Ройтерс съобщи, че цената на петрола марка Brent e скочила до 108 долара за барел. Като причина за поскъпването анализаторите посочват силните данни на заетостта в САЩ и възможността от нов икономически растеж в Еврозоната. За покачването на котировките са допринесли проблемите с доставката на петрол в Северно море и Близкия изток, както и продължаващото обезценяване на еврото спрямо щатския долар.
Не е ясно дали поредното поскъпване няма да доведе до нова намеса на държавата на пазара. Преди две седмици министърът на икономиката Делян Добрев поиска обяснение от шефа на "ЛУКойл" Валентин Златев защо цените на горивата у нас са твърде високи. Златев хитро се измъкна с обещанието, че горивата ще поевтинеят, и още на другия ден цените на масовия А95 и дизела бяха сериозно понижени. Радостта от относителната евтиния за потребителите бе кратка - броени дни по-късно бензинът вече се продава със 7-9 ст. по-скъпо.
Още от статията на „Сега"
„Нова такса за eРay", четем в „Стандарт"
Българските клиенти на портала за интернет разплащания e.Рay вчера бяха неприятно сюрпризирани. В съобщение от интернет търговеца се казва, че от 7.08.2012 г. заради въведената от международната картова организация MasterCard такса за плащане с карти Maestro, влизат в сила промени в тарифата за таксите за услугите на ePay.bg - "Плащане чрез ePay.bg", "Банкови преводи", "Паричен превод чрез Easypay" и "Захранване на микросметка". Въвежда се такса от 0,035% от сумата (но не по-малко от 1 ст.) за всяко плащане с карта Maestro през ePay.bg. Така ако плащате ток за 100 лв. през интернет с карта Maestro, сайтът ще ви удържа 4 ст. Отделно всяка банка, която издава банковата карта, може да има своя такса, която се добавя към тези 4 ст. Повечето трезори удържат по 20 ст. за плащане през интернет или ПОС терминал. Такси се налагат и за дебитните и кредитните карти на VISA, казаха от e.Pay.bg. Според вида на картата таксите варират от 0,65% до 0,95% от превежданата сума. Тоест ако плащате 100 лв. сметка за ток през интернет с VISA, сайтът ще ви удържи от 65 ст. до 95 ст. Ако VISA картата е издадена в чужбина, таксата е 2,9%, или 2,90 лв. за сметка от 100 лв.
Още от статията на „Стандарт"
„Железниците се разделят с 11 имота", разкрива „Труд"
БДЖ разполага само с 11 имота, които може да прехвърли на държавата, както поиска онзи ден финансовото министерство, съобщиха за "Труд" от дружеството. С този ход вицепремиерът Симеон Дянков се надява да възстанови парите, платени от хазната по необслужван заем на БДЖ към Световната банка.
В понеделник финансовото министерство реши да възобнови превеждането на държавната субсидия за железниците. В противен случай трябваше да се съкратят половината влакове и персонал, твърдяха шефовете на БДЖ. Освен че поиска имоти без тежести, Дянков постави и две други условия - да се затегне дисциплината спрямо гратисчиите и да се криминализират кражбите на гориво и резервни части.
БДЖ притежава стотици имоти, които не ползва, включително и атрактивни празни терени в регулация из цялата страна. От железниците обаче са набелязали само 11 сгради, с които могат да се разделят. Шест от тях в момента се ползват под наем от местните клонове на транспортната полиция. Те се намират в центровете на София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица и Стара Загора. Според източници от железниците има голяма вероятност да не бъдат продадени, а да бъдат актувани на МВР, която да остави в тях базите на транспортната полиция.
В понеделник транспортният министър Ивайло Московски каза, че вероятно държавата ще вземе и почивните станции на БДЖ. Четири от общо деветте почивни бази на железниците обаче са заложени като обезпечение за кредити или върху тях е наложен запор. Въпреки кризата държавното предприятие все още разполага с атрактивни почивни бази в Златни пясъци, Паничище, Приморско, в Добринище и на други места в страната.
Още от статията на „Труд"
„Първи добри сигнали за икономиката", обобщава „Капитал Daily"
Първите положителни сигнали за икономиката вече са факт. Националната статистика отчете втори пореден месец ръст на оборотите в търговията на дребно, а в своя последен месечен обзор "Райфайзенбанк България" твърди, че има индикации за възстановяване на вътрешното търсене в страната.
Ако потреблението и инвестициите продължат да се увеличават, икономическият растеж може да надскочи бавните си темпове в последните години. Въпросът е, че според анализаторите все още е твърде рано да се правят смели прогнози. Най-малкото - проблемите в еврозоната продължават, а българската икономика е тясно свързана с държавите в нея.
Оптимистични нотки
Според анализаторския екип на банката последните данни за платежния баланс предполагат съживяване на вътрешното търсене. Започналото влошаване на дефицита по текущата сметка и търговското салдо може да се чете като положителен сигнал, тъй като основна причина за това е вносът на инвестиционни стоки. Той пък е предпоставка за разширяване на производството.
Друг сигнал за възстановяване на инвестиционната активност е движението на финансовите потоци от и към страната. Банката изтъква, че с натрупване за първите пет месеца на тази година нетните текущи трансфери достигат 1 млрд. евро, а това е с 310 млн. евро повече на годишна база.
Нетните преки чуждестранни инвестиции също нарастват, а изходящият поток на валута и депозити за януари - май 2012 г. намалява на годишна база, което означава, че страната разполага с по-голям финансов ресурс и той може да се използва за разширяване на инвестиционната дейност.
По-противоречиви са данните за кредитирането. Темпът на нарастване се ускорява до 3.8% на годишна база, но в основата на това са корпоративните кредити, докато заемите за домакинствата са с годишен спад от 1%.
"Основните индикатори показват, че възстановяването бавно и плахо набира скорост от началото на пролетта. С оглед на продължилата по-дълго от очакваното кризисна ситуация в страната това няма как да не бъде отчетено като положителен факт. За съжаление през последните седмици облаците над еврозоната отново се сгъстяват и ако резултатите на най-големите икономики се влошат допълнително, това ще се отрази в негативен план и на българската икономика.
Още от статията на „Капитал Daily"
"Брюксел ще ни оправя боклука", информира „24 часа"
График как да се справим с проблема с боклука ще ни спусне през септември Европейската комисия. Това стана ясно вчера, след като Брюксел обяви доклад как 27-те членки на ЕС управляват отпадъците си.
В класирането по 18 критерия България е на дъното, като има само 8 точки от 42 възможни. По-зле от нас е само Гърция. Реално единствената зелена за България област е липсата на дела, заведени от ЕК за нарушаване на директивите за отпадъците. По всички останали показатели като наличие на системи за разделно събиране, достъп на населението до услуги за събиране на битовите отпадъци и т.н. страната ни е оценена в червено с нула точки.
Заедно с България управлението на отпадъците си на Брюксел ще предадат още Латвия, Литва, Гърция, Малта, Естония, Кипър, Италия, Словакия и Румъния.
"Много държави членки продължават да изхвърлят в депа огромни количества битови отпадъци въпреки наличието на по-добри алтернативи и на структурни фондове за финансирането им. Изхвърлят се ценни ресурси", коментира еврокомисарят Янез Поточник.
След 2014 г. държави, които не управляват добре отпадъците си, може да загубят достъп до еврофондовете, припомня още съобщението на ЕК.
Още от статията на „24 часа"
"Проверяват за диоксин всички фуражи", пише „Монитор"
Всички фуражи, продавани у нас, ще бъдат изследвани за диоксин, гласи промяна в Закона за фуражите, която е предизвикана от промени в европейските регламенти. В общността изискването влиза след малко повече от месец - на 16 септември. Проблемите, които предизвика диоксиновата криза в Германия, са причина за измененията в законодателството, съобщи за „Монитор" Панка Манева, шеф на дирекция „Фуражи" в агенцията за безопасност на храните. Първото място, където се извършва анализ, е границата на Европейския съюз, затова на контролните органи в нашата страна се пада отговорността да извършва много строг контрол.
Ако проверката установи наличие на диоксин, е задължително чрез системата за бързо съобщаване за храни и фуражи (RASFF) да се уведомят 33 европейски страни, които членуват в нея. Решение на самия вносител е той дали ще унищожи фуража, или ще го върне в страната по произход, уточни Манева. Нормите за наличие на диоксини са различни в зависимост от типа фураж.
България може да влага в храните за животни само разрешени от Европейския съюз генномодифицирани фуражи, гласи друга промяна в закона. Това са около 17 фуража от групите на царевицата, соята, памука и цвеклото. Регламентът, според който се разрешава употребата на ГМО, е общ и за храни, и за фуражи. Законодателството ни обаче изисква производителите и търговците на фуражи да предоставят на купувачите информацията, че фуражът съдържа ГМО, както и уникалния код на ГМО.
Фуражите, направени с цел да се лекуват животните, също подлежат на строг контрол. Производството на медикаментозен фураж става само след като бъде издадена за него рецепта от ветеринарен лекар. От БАБХ пък следят за правилната употреба на фуража, като остатъците се унищожават.
Още от статията на „Монитор"
"Близо 15% ръст на онлайн търговията за година", съобщава „Класа"
ационалния статистически институт (НСИ) за индексите на оборота в търговията на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети. Повишение в оборота има и при търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки - със 7,1%, както и при търговията с храни, напитки и тютюневи изделия - с 3%. Приходите на търговците на автомобилни горива и смазочни материали се вдигат с 1,1% на годишна база.
Спад спрямо миналата година отчитат в търговията с текстил, облекло, обувки и кожени изделия - с 16,4%, както и в търговията с битова техника, мебели и други стоки за бита - с 0,8%, което вече е трайна тенденция.
На месечна база с най-значително повишение в оборота са търговците на фармацевтични и медицински стоки - с 1,5%, както и на поръчки по пощата, телефона и интернет - с 1,3%. Спад спрямо май има при търговията с разнообразни стоки - с 0,7%.
Същевременно промишленото производство отчита спад от 0,8% в сравнение с май 2012 г. На годишна база обаче производството бележи лек ръст от 1,5%. Спрямо предходния месец най-значително повишение има в производството на превозни средства, без автомобили - 57,9%, производството на облекло - 6,8%, както и при тютюневите изделия - 6,3%. По-голямо свиване е отчетено в производството на химични продукти - 17,9%, и на метални изделия, без машини и оборудване - 15,3%. На годишна база увеличението в добивната промишленост е с 8,5%, в преработващата - с 3,3%, докато намаление се наблюдава в производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ - с 5,5%.
Още от статията на „Класа"