„Депутатите съвсем ограничават отпуските", съобщава от първата си страница „Сега"
Депутатите решиха да въведат ограничения не само при изчистването на старите отпуски, но и при ползване на бъдещи почивки. От 2011 г. неизползваният отпуск ще се анулира 2 години след края на годината, за която се полага. В момента регламентираните почивки не се губят, а се натрупват. Скандалният текст е внесен между първо и второ четене на кодекса от депутати от ГЕРБ.
Ако промяната се приеме и в пленарна зала, тя ще е поредното ограничение на правото на отпуск, въведено от управляващите от ГЕРБ. В новите текстове на кодекса, които бяха одобрени от парламентарните комисии и ще бъдат гледани в пленарна зала следващата седмица, се предвижда още натрупаните до началото на тази година стари отпуски да се изчистят до края на 2011 г. За следваща година вече ще могат да се прехвърлят само 10 дни, и то само ако работодателят не ги е дал по обективни причини през текущата година.
Възможността неизползвани дни да се губят противоречи на международното законодателство, ратифицирано у нас, твърдят експерти. Тригодишна давност за неизползваните отпуски е имало до 1992 г., когато тя е премахната със законодателни промени. Тогава един от аргументите е била точно Конвенцията на Международната организация на труда.
"Предложените промени са вид споразумение за неизползване или отказ от правото на годишен отпуск, което според Конвенцията на МОТ трябва да се смята за нищожно", заявиха от КТ "Подкрепа". От синдиката цитираха и европейска директива за отпуските, която също не допуска възможност те да се губят. Експерти на КТ "Подкрепа" отдавна заявиха, че ако при новия ред за ползване на отпуски се стигне до губене на дни, те ще подкрепят желаещи да оспорят това пред европейските правораздавателни институции.
Още от статията на „Сега"
"Лидерите на ЕС пак отложиха икономическата реформа", информира „Дневник"
Европейските лидери не успяха да уточнят конкретните параметри на реформата в икономическата политика, но се договориха принципно за надзор над националните бюджети.
На срещата на върха в Брюксел вчера Франция и Германия не успяха да сближат позициите си и разговорите по въпроса бяха оставени за по-късен етап. Берлин е твърдо против идеята на Париж да се създаде Съвет на еврозоната, който да координира икономическата политика и да разполага с повече правомощия от Европейската централна банка.
В същото време Франция не иска да има строги санкции за страните - нарушителки на бюджетната дисциплина, нещо, на което Германия много държи. Затова и на срещата не беше постигната яснота какви ще са санкциите за страните с твърде голям свръхдефицит или държавен дълг.
Европейският съвет одобри принципно предложението за преглед на националните бюджети от страна на Европейската комисия, преди да се приемат от съответните държави. Против подобен надзор беше британският премиер Дейвид Камерън, затова тепърва ще се уточнява как ще се извършва той.
Вероятно проверката ще бъде различна за страните в еврозоната и за тези извън нея. Очаква се параметрите да са ясни до есента и новият надзор върху националните бюджети да влезе в сила от 2011 г.
Лидерите се споразумяха и за въвеждане на единен банков данък в Европа и се надяват той да се превърне в международен. Освен това централните банки в ЕС ще трябва да обявяват публично резултатите от стрес тестовете на финансовите системи. За първи път това трябва да се случи през юли.
Още от статията на „Дневник"
„Гръм удари депутатите", информира от първата си страница „Стандарт"
Бог забавя, но не забравя. Депутатските магарии бяха наказани свише. Гръм удари парламента и спря времето в Народното събрание. Това стана по време на жестоката буря в сряда в центъра на София. Стрелките на 5-те стенни уреда заковаха на 17,37 ч. "Не работят часовниците в пленарна зала и в кабинета на Цецка Цачева", обясни за "Стандарт" шефът на пресцентъра на НС Христо Краевски. Рано сутринта вчера фирмата, която ги поддържа, се заела с решаването на проблема. Оказа се, че мълнията е поразила две електронни табла, които поддържат цялата система часовници в сградата. Два от модулите заминаха на поправка. По време на бурята заседаваше анкетната комисия, която разплита скандалната поправка за дрогата в Държавен вестник. Времето тръгна отново вчера с препирните за бюджета.
Още по темата от „Стандарт"
„Барозу обеща помощ в спора с Евростат", съобщава от първата си страница „Монитор"
Шефът на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу е обещал рамо в спора ни с Евростат за бюджетния дефицит. В рамките на Европейския съвет в Брюксел вчера премиерът Бойко Борисов е разговарял с канцлера на Германия Ангела Меркел и с шефа на ЕК Жозе Борозу за предстоящата проверка на Евростат в България, както и за влизането на страната ни в Шенгенското пространство.
С председателя на ЕК говорихме за посещението на нашия финансов министър Симеон Дянков в Брюксел и предстоящата му среща с комисаря Оли Рен. Барозу пое ангажимент да наблюдава срещата, за да се изчистят всички детайли и да не се създава проблем от страна на ЕК, разясни Борисов след края на Европейския съвет. Ден по-рано той обяви, че Дянков лично ще разговаря с комисаря по икономически и валутни въпроси Оли Рен за проблемите с бюджетния дефицит. Според Борисов срещата идната седмица ще покаже, че България няма проблем с дефицита, който бил много по-нисък от мнозинството страни в евросъюза.
Надявам се догодина да се поздравим с влизането на България в Шенгенското пространство, каза още Борисов вчера. Преди това Европарламентът гласува за присъединяването на България и Румъния към Шенгенската информационна система „при определени ограничения".
Борисов окачестви Европейския съвет като много тежък. "Имаше спорове по всички текстове, дори мисля, че Европейската комисия ще преформулира някои от тях. Налага се изводът, че добре, имаме евро, имаме еврозона, но няма обща икономическа политика. В тази посока трябва да се работи много активно, като към всичко се добави и енергийна обща политика", коментира Борисов.
Още от статията на „Монитор"
„От световен лидер България пада до 42-ро място по цени на жилищата", обобщава на първата си страница „Класа"
Цените на жилищата у нас са отчели ново понижение от 17,8% през първото тримесечие на 2010 г. на годишна база, което ни отрежда 42-ро място в световната класация на консултантска компания Knight Frank. Не такава е обаче глобалната тенденция, дори напротив. Общо годишното изменение на стойностите за всички включени в проучването жилищни пазари (47 на брой) за първи път е положително - с ръст от 1.6%, което не се бе случвало от последното тримесечие на 2008 г. Само допреди три години - в последното тримесечие на 2007 г. страната ни беше първенец по ръст на цените с 30%.
Днес в 25 от изследваните пазари се отчита повишаване на стойностите. В Азиатско-Тихоокеанския регион скокът е средно със 17,8%. Най-успешни остават азиатските пазари като Китай, Хонконг и Сингапур, като всички бележат повишение от над 24%. Цените в Китай са нараснали два пъти по-бързо в сравнение с всички останали пазари - с 68%, според данните на Knight Frank. Според икономисти на японската консултантска компания Nomura се очаква спукване на балона на недвижимите имоти в Китай, като в следващите 12 до 18 месеца цените там ще паднат с до 20%. Засега стойностите на имотите в азиатската държава нарастват успоредно с развитието на икономиката.
Обратна е тенденцията в повечето европейски пазари. Естония е най-зле представилата се държава - там стойностите са се сринали с цели 40% през първото тримесечие спрямо година по-рано. Преди нея е Украйна със спад от близо 35%. Останалите балтийски държави също са в дъното на таблицата, като в Литва понижението е малко над 32%, а в Латвия - 26,3%. Малко по-добри от тях са резултатите в Ирландия, която е на 43-то място със спад от близо 19%. Непосредствено преди България е Хърватия, където цените са паднали с 11,4%, а Русия заема 40-о място с понижение от 9,1%.
Още от статията на „Класа"
„Съдружието на Георги Гергов с Пловдив може да отиде на съд", прогнозира след разследване „Сега"
Пловдивската окръжна прокуратура започна разследване, за да установи дали не е погазен общественият интерес в "Пълдин туринвест" - съдружие на община Пловдив и бизнесмена Георги Гергов. Ще се проверява дали при създаването на смесеното дружество през 2006-2009 г. са извършени престъпления. През февруари окръжните обвинители затвориха случая, тъй като не откриха данни за престъпления, но апелативната прокуратура върна делото с указания да проверят действията на длъжностни лица и представителите на общината в управителните органи на "Пълдин туринвест".
Акционерното дружество стопанисва редица апетитни имоти в Стария Пловдив и притежава над 50% от "Международен панаир Пловдив" АД. Още преди Коледа прокуратурата поиска обяснения от кмета Славчо Атанасов за сдружаването с Георги Гергов.
Разследваното дружество бе създадено през 2006 г. по времето на кмета Иван Чомаков, като премина през поредица увеличения на капитала, в които общината и Гергов апортираха десетки имоти - къщи в античния Пловдив, хотели в града и по морето, терени, дворни места и др. Съмненията са, че апортите на общината са оценявани прекалено евтино, а вноските на частния партньор са силно надценени, в резултат на което Пловдив в момента има само около 25% дял в компанията. Иван Чомаков сега управлява медийната компания на Георги Гергов.
Не е ясно какви са ползите от това съдружие за пловдивчани. Оказа се, че общината не е получавала дивиденти за дела си в "Пълдин туринвест", също както и държавата не получава нищо от разпределение на печалбата в Пловдивския панаир.
Още от статията на „Сега"
„Големите курорти също ще усвояват европари за атракции", информира „Дневник"
Общините със силно развит туризъм също ще могат да усвояват от средствата за подобряване на туристическите атракции и свързана с тях инфраструктура от оперативна програма "Регионално развитие".
Решението е взето на заседание на мониторинговия комитет на програмата, провел се в края на миналата седмица, и среща одобрението на кметовете и туристическите сдружения в страната. В него участват експерти от министерствата, Европейската комисия и неправителствения сектор.
От асоциацията за алтернативен туризъм обаче предлагат да има квоти и така да бъде гарантирано финансиране и за по-малките и бедни общини. Причината е, че те трудно биха се конкурирали с големите при подготовката и съфинансирането на проектите, съобщиха оттам пред "Дневник".
Мерките за подобряване на туристическите атракции са с общ бюджет от над 152 млн. евро, което представлява 70% от парите, отделени за туризъм по програмата. Досега по нея можеха да кандидатстват 143 общини с население над 10 хил. души. От тях обаче бяха изключени всички градове, в които има свръхразвит туризъм.
На последното си заседание обаче мониторинговият комитет е решил да ги добави и така за евросредствата ще могат да кандидатстват 161 общини. Сред тях са София, Пловдив, градовете по Черноморието, Самоков и Смолян, които са в близост до курортите Боровец и Пампорово, както и Банско.
От регионалното министерство съобщиха, че целта е по този начин да се насърчат алтернативните форми на туризъм чрез подобряване на културните и природни обекти. Включването на големите градове и курорти пък е било необходимо заради факта, че "големите музейни експозиции са съсредоточени предимно в големите градове", уточняват от ведомството. Отделно се цели удължаване на сезона по Черноморието.
Още от статията на „Дневник"
„Румънски полицаи пазят плажовете ни", съобщава „Монитор"
Румънски полицаи заедно с колеги от родното МВР ще пазят българското Черноморие през настоящия летен сезон. Това съобщи вчера вицепремиерът Цветан Цветанов след среща с израелския вътрешен министър Ицхак Ахаронович. Решението за командироването на пазители на реда от Румъния било взето заради големия брой туристи, който идват за лятото от северната ни съседка. На същия принцип ще бъдат командировани и български полицаи в Румъния, макар че родните посетители там не са чак толкова много.
Според МВР шефа Цветан Цветанов с около 10% се е увеличил туристическият поток след пускането на повече екипи за гарантиране на сигурността в крайморските ни градове. Това му докладвал преди дни директорът на полицията в Бургас.
„Целта на засиленото присъствие от наша страна е да се предотвратят посегателствата върху чуждестранните туристи по курортите", обясни Цветанов. Освен повечето служители на реда полицията ще подсигури и по-безопасен път на летовниците към Черноморието. Вътрешният министър е разпоредил през юли и август на пътната отсечка Петолъчката-Карнобат да бъдат изпратени допълнителни полицейски екипи, за да се избегнат задръстванията и катастрофите. Освен това от КАТ ще извадят цялата налична техника за отпускарските дни. 298 стационарни радара и 83 камери за измерване на скоростта ще бъдат на разположение на катаджиите това лято, тъй като броят на загиналите през юли, август и септември рязко се увеличава.
Още от статията на „Монитор"
„Четем на пържолата откъде е говедото", информира „Стандарт"
Етикетите на храните задължително ще трябва да имат информация за калориите, съдържанието на сол и мазнини и препоръчителния дневен прием. Върху пържолите пък ще трябва да има етикети къде е родено прасето или говедото. Това гласят нови правила, приети от Европейския парламент. Целта е хората да знаят какво купуват.
Върху етикетите на храните ще трябва да пише енергийната стойност, съдържанието на мазнини, наситени мастни киселини, захар и сол, които трябва да бъдат посочени ясно и забележимо на лицевата страна на опаковката. Към данните трябва да има и информация за препоръчителния дневен прием, посочена в стойности за 100 грама или 100 милилитра. Депутатите искат протеините, въглехидратите, фибрите и транс-мазнините също да бъдат посочени на опаковката. Те настояват да се гарантира четивност на етикетите.
Депутатите отхвърлиха слагането на етикети на "принципа на светофара". Идеята беше храните с високо съдържание на мазнини, сол и захар да имат червен етикет, а тези със средно и ниско - съответно жълт и зелен.
Страната на произход и досега трябваше да се посочва за някои продукти, като говеждо месо, мед, пресни плодове, зеленчуци и зехтин. Но депутатите искат този списък да се разшири с всички меса, пилешки и млечни продукти, както и за други продукти, състоящи се само от една съставка. Страната на произход трябва да се обозначава и за месо, пилешко и риба, които се използват в преработени храни. За месата трябва да бъде посочено къде животното е било родено, отгледано и заклано.
Още от статията на „Стандарт"
„Тази година Брюксел няма да отпусне и 1 евро за "Тракия", казва в интервю за „Сега" бившият министър на транспорта и депутат от БСП Петър Мутафчиев
Г-н Мутафчиев, твърдите, че средствата по оперативна програма "Транспорт" не се усвояват, а големите обекти по ИСПА се бавят, но нали проблемите започнаха още при вашето правителство?
- Мисля, че по наше време започна реалното изпълнение на двата проекта по ИСПА - Дунав мост 2 и магистрала "Люлин". Спомняте си дългата история на подготовката на строителството на моста - тя е още от 80-те години на миналия век и чак през 1997 г. правителството на Иван Костов подписа споразумение. Но едва по наше време бяха направени финалните стъпки, така че и румънската страна да подпише всички необходими документи да започне това строителство. Много бяха трудностите, като започнем с това, че бе необходимо да се постигне пълно взаимодействие между българската и румънската страна. Добре че проектът започна след 2007 г. и сега имаме правото да се възползваме от възможността да се удължи срокът с една година. Иначе парите за него - над 130 млн. евро, изгарят.
А за магистрала "Люлин" смятам, че премиерът Бойко Борисов неслучайно иска да я даде на прокуратурата - за да прехвърли отговорността за забавянето на предшествениците си. Това обаче няма да помогне - магистралата няма как да се построи в срок и България ще загуби 63 млн. евро от програма ИСПА за този обект. Защото Брюксел отпуска пари само до обема на свършената работа.
Оперативна програма "Транспорт" е една от най-закъсалите и с най-слаба усвояемост. Не се ли чувствате отговорен и вие за това като бивш ресорен министър?
- Нека направим равносметка какво е направено по нея. Програмата беше защитена още в края на 2008 г. За разлика от всички други програми тя е с ясно определен обхват, тоест в нея точно се записва какво предлага държава членка и всеки проект трябва да отговаря на определени изисквания, както и да е съобразен с приоритетите на Европейския съюз. По време на нашето управление са сключени два договора и дори бяха утвърдени - за метрото в София и за жп линията от Свиленград до турската граница. В същото време бяхме напреднали с подготовката на други жп проекти, за които можеше да се обявят търгове. Големият проблем обаче е с автомагистралите. Ние не можахме да направим голям напредък, но за съжаление, и това правителство не прави много.
Защо, след като по ваше време Брюксел разреши парите за магистрала "Струма" да се пренасочат за "Тракия", не направихте нищо, за да изпратите апликационните форми в Брюксел, т.е. да кандидатствате?
- Вие знаете, че бяхме договорили с Европейската инвестиционна банка заем от 750 млн. лв., като идеята беше да се започнат авансови плащания с тези пари, докато се одобри финансирането от Брюксел - за да не губим време - а след това тези средства щяха да се компенсират от парите, които оперативна програма "Транспорт" щеше да плати. Разбира се и със средствата, които са заложени в бюджета.
И аз се надявам скоро да бъдат представени пред Еврокомисията и документите за автомагистрала "Струма". Дали това ще стане, или не, зависи от агенция "Пътна инфраструктура" и от управляващия орган по програмата.
Още от интервюто на „Сега"
„Групировките си назначаваха магистрати по квоти", казва в интервю за „Монитор" Константин Пенчев, председател на Върховния административен съд
Г-н Пенчев, назрял ли е моментът за акция „Октопод" в съдебната власт?
- Моментът отдавна е назрял. Непрекъснато се говори, че нищо не се прави, нищо не се случва, но като се замисля какво стана от началото на моя мандат и какво развитие претърпя съдебната система, мисля, че са се случили много неща. Колкото и хората да не ни го признават. Съдебната система дълги години не беше проверявана от никого, караше си на самотек и самоконтрол. Сега говорим, че има твърде много дисциплинарни производства и че това не е нормално, но за мен това е един очистващ период. Аз съм сигурен, че в следващите години дисциплинарните производства ще намалеят, тъй като системата ще бъде прочистена. Самите магистрати ще разберат, че има контрол и ще се въздържат от безпринципни контакти с кого ли не.
Ще се въздържат от такива контакти или ще се научат да ги крият?
- Дълги години магистратите смятаха, че е въпрос на чест да седят на една маса с местния феодал. Бяха се набутали във всички възможни спортни съюзи, било то в арбитражни или апелативни комисии. Това винаги е било недопустимо по закон. Магистратът няма право да участва дори в сдружения с нестопанска цел, с изключение на гилдийните организации. Не само че там няма запазено място за висши магистрати, но и е забранено. Трябваше настоящият състав на ВСС да им каже: „Хора, излезте от тези арбитражи и комисии, нямате място там!", за да изпълнят изискванията на закона.
Много от магистратите, които смятаха за нормално да контактуват с местните мутри, твърдяха, че това са техни източници на информация или че в малкия град всички са си едно семейство. Приемате ли такъв аргумент?
- Категорично не. Мнозинството от магистратите са почтени и скромни хора. Заради такива изключения се стигна дотам те да бъдат възприемани като някакви загубеняци. Едва ли не те бяха глупаците, които не взимат подкупи, не уреждат децата си с жилища и хотели. Трябваше да се стигне дотам да се скръцне със зъби и да се каже: „Не, хора, точно обратното е моделът за подражание. Почтените хора трябва да бъдат лансирани и похвалени, а непочтените трябва да си ходят."
Познавам човек от бившата ВИС, който имаше проблеми с правораздаването, и взе, че стана съдия. Знаете ли за такива случаи?
- Има такива случаи, да. На много места групировките си назначаваха магистрати по квоти.
Кой от двата казуса - синдромът „Красьо" или синдромът „роднини в крайна нужда", ще има по-добър очистителен ефект за системата?
- Случаят „Красьо" показа една истина - че кадровата политика на съдебната власт 20 години е била стихийна. Но не бива да смятаме, че сме преодолели този проблем. Законът, по който стават назначенията, още е старият, така че „Красьо" си го носим все още. Самият Красьо е едно преекспонирано лице и неговата роля е на посредник на едно от многото кадрови лобита в съдебната система. А случаят „Приморско" показа нещо друго - че синдромът на заменките и тези неща, за които напоследък се говори толкова много, са били целенасочена политика. Всеки се е опитвал да се урежда съобразно неговия статут. Магистратът може да получи едно вилно местенце, а бизнесменът може да построи цял град край морето. Въпрос на стандарт. Това всички институции са го позволявали. 20 години това е било начин на поведение, който се е смятал за нормален.
Не е ли абсурдно да не можете да уволните хората, които компрометират системата?
- Пак е добре, че мога да ги освободя като ръководители на отделения. Това е единствената възможност, която Законът за съдебната власт даде през годините на административния ръководител. Аз смятам, че същите правомощия той би трябвало да има и по отношение на своите заместници, а не те да имат железен мандат. Ако ръководителят не си говори със заместника си, имаше такива случаи, каква отговорност може да носи, какви решения могат да взимат заедно, каква обща политика ще провеждат. Тези неща трябва да намерят решение час по-скоро.
Още от интервюто на „Монитор"
„Реформата в здравеопазването тръгва от юли", казва в интервю за „Класа" Лъчезар Иванов, зам.-шеф на НС и председател на комисията по здравеопазване
Г-н Иванов, как ще повлияе орязването на парите за здравеопазване, предвидено в актуализацията на бюджета, върху качеството на услугите? Заговори се за „геноцид" в здравеопазването, защо именно този сектор е сред най-засегнатите от свиването на публичните разходи?
- Когато светът е в криза, България също е в криза. Българското правителство е длъжно да предприеме всички необходими мерки за запазване на макроикономическата стабилност и на фискалната устойчивост на страната. На средствата, които са заложени в актуализирания бюджет в сектор здравеопазване, не трябва да се гледа като на отделно и едностранчиво явление. В предлаганите промени в Закона за бюджета за 2010 г. разходите за здравеопазване са структурирани на базата на четири основни политики, които са отговорност на Министерството на здравеопазването. Всяка една от тези политики съдържа в себе си отделни програми и видове дейности, които спомагат за реализирането. Разходите за здравеопазване се формират на базата на отделните дейности, политики и програми, свързани с доставки на лекарствени продукти и медикаменти, субсидии за държавните и общинските лечебни заведения, които са определени като държавна отговорност, финансиране на високотехнологични дейности, свързани с общественото здраве. Чрез бюджета на Министерството на здравеопазването се финансират 20 приоритетни национални програми, които са приети с решение на Министерския съвет.
Коя от тези функции на Министерството на здравеопазването ще бъде нарушена в най-голяма степен заради орязването на средствата?
- Най-сериозно намаление се задава в перото на ведомствените разходи, което е едно от тези, формиращи бюджета на всяка политика или програма. Променя се например структурата на Министерството на здравеопазването. Много е важно да акцентирам, че броят на дирекциите във ведомството се намалява с 40 %. Прекратени са и над 100 договора с външни експерти и съветници на министъра. Оптимизиран е техническият състав към различните комисии на Министерството на здравеопазването, а заплащането на членовете на тези комисии е редуцирано. Намалени са и капиталовите разходи. Предвижда се също обединяване на структурите на РЦЗ и РИОКОЗ, което ще доведе до значително намаление на разходите за издръжката на тези структури. Друго важно нещо, което се урежда с промяната в Закона за лечебните заведения, е оптимизирането на финансирането в областта на болничния сектор.
Чуха се обаче гласове, че болниците ще фалират в рамките само на 200 дни. Как ще коментирате това и най-важното, гарантирана ли е стабилността им?
- Това са абсолютно неоправдани крясъци. Винаги, когато се говори, че ще се намаляват пари, се чертаят трагични прогнози. Първо, бързам да кажа, че парите за лекарства не се пипат. Друго важно нещо е, че за НЗОК се дават 220 млн. лв. допълнително. С част от тези пари ще се финансира болничната помощ. Болниците няма да фалират, защото, както знаете, навсякъде по света се правят бюджети и те се спазват. Това е като едно семейство. Например майката и бащата внасят пари в едно домакинство и не могат да харчат повече от това. Така е и в лечебните заведения. Трябва да има стриктна финансова дисциплина.
Другото, което искам да подчертая специално за бюджета, е, че ще спрат да функционират всички онези паразитни структури, които на базата на консултации и консултантски услуги получаваха средства. Във време на криза трябва да се знае, че се режат всякакви излишни разходи. Във време на криза се правят обаче и реформи. Финансовият министър Симеон Дянков е абсолютно прав в намерението си да дава допълнително пари срещу реформи, както е в цял свят. Ако сега се дадат повече средства без реформирано здравеопазване, парите пак ще изтекат по джобовете на фирми или под формата на надбавки и проценти за шефове на болници.
Още от интервюто на „Класа"
„Ударихме тартори на телефонните измами", казва в интервю за „Стандарт" старши комисар Ангел Антонов
Старши комисар Антонов, кои престъпления процъфтяват по време на криза?
- По време на криза "в разцвет" са престъпленията, от които се акумулират в най-кратки срокове парични средства и материални ценности. За петте месеца на 2010 г. в сравнение със същия период на 2009 отчитаме ръст на взломните и домовите кражби, както и на тези в търговски обекти. За същия период по икономическа линия най-висок ръст имат измамите с кредитни карти и документните престъпления.
Според доклада на Центъра за изследване на демокрацията обаче рязко се е повишил процентът на измамените граждани по телефона. Какво прави Криминална полиция срещу този тип престъпност?
- Направеният от нас анализ, касаещ работата по т.нар. телефонни измами, показва точно обратното. Зная, че дори цифрите да показват снижение, гражданинът, който е жертва на телефонна измама, едва ли ще бъде удовлетворенq ако неговият случай не е разрешен, извършителят заловен и парите му възстановени. Само ще спомена, че като резултат от дейността по противодействие през изминалите месеци са задържани около 30 лица на територията на Велико Търново, Русе, Плевен и Пловдив, свързани с този вид престъпления. Дори в този момент има задържани 8 лица и образувани 3 досъдебни производства в Пловдивска, Ловешка и Великотърновска област.
Има бум на въоръжените грабежи, не само в столицата, а и в цялата страна. Разкриваемостта обаче е минимална. Защо?
- Да, има известно повишение на извършените въоръжени грабежи, които са 130 през тази година, докато за същия период през 2009 година са били регистрирани със седем по-малко - 123. Въпреки това искам да ви кажа, че през първите пет месеца на 2010 г. отчитаме увеличение на разкриваемостта на регистрираните въоръжени грабежи с около 10 на сто.
Да, но обирът на трезора на ул. "Позитано" в центъра на София, както и този на магазин "Фантастико" в Студентски град например, остават неразкрити. Както и обирите на банки, които значително се увеличиха през последните месеци.
- Работим много усилено по тези случаи и очакваме скоро да постигнем реални резултати.
Има ли банди, подобни на Наглите, но профилирани във въоръжени грабежи?
- Не искам да коментирам този въпрос, както и да се ангажирам с конкретна цифра колко банди наблюдаваме.
Има ли полицейски служители в тези банди?
- На този етап няма данни за участието на такива.
Голям бич за обществото е битовата престъпност, която се е увеличила. Има семейства, които в рамките на няколко месеца са пострадали 3 пъти от набезите на крадци. Защо не успявате да ги заловите?
- Не мога да се съглася с констатацията ви, че структурите на полицията не залавят извършителите на престъпленията против собствеността. От нашите анализи и статистика за първите 5 месеца на годината е видно известно увеличение на разкриваемостта на този вид престъпления. В голямата си част тези посегателства се извършват от лица с предварителна информация и проучване на жилищата и офисите, обект на престъпление. Ние усъвършенстваме прилаганите оперативни тактики, като се стремим да развиваме и превенцията чрез програми за разясняване на рисковете, стремим се да повишаваме доверието в полицията и разчитаме на по-активно съдействие от обществеността. Целта е да сведем до поносими за обществото граници този вид противоправни деяния, които наистина са структуроопределящи.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Моментът е подходящ България да пласира външен дълг", казва в интервю за „Дневник" Питър Тилс, изп. директор на Дойче банк за Централна и Източна Европа
Как оценявате макроикономическата ситуация в България?
- Следим отблизо какво се случва в страната през последните месеци. Данните показват, че в момента България има едни от най-добрите макроикономически показатели спрямо други европейски страни, например ниското съотношение на публичен дълг към БВП - около 15%.
Това й дава възможност много лесно да излезе на международните пазари, още повече че и бюджетният й дефицит е малък на фона на наблюдаваното в ЕС - едва 3.9%. За мен това са предпоставки за едно добро икономическо развитие в следващите няколко години.
Правителството има достатъчно възможности да маневрира, но страната трябва да поддържа постоянен приток на чуждестранни инвестиции. Това е една от широко дискутираните теми в последните месеци, но според мен е важно да отбележим, че чуждите инвестиции в банковия и в корпоративния сектор допринесоха за навлизането на нови технологии, нови продукти, по-добро образование и др. Така че в крайна сметка направените чуждестранни инвестиции са ключов актив за страната.
Германските инвеститорите винаги са се чувствали уютно в България. За тях е важно обаче да има последователност в политиката на правителството към тях и към чуждестранните инвеститори като цяло. Аз вярвам, че макар да имахте много различни правителства, тази последователност е постигната. Затова съм уверен в дългосрочния германски интерес към страната. А докато международната ситуация кара инвеститорите да търсят все по-голяма оптимизация на разходите си, страната има голям потенциал да привлече още от тях.
В България има още много инвестиционни възможности в сферата на енергетиката и инфраструктурата. Има и значителен потенциал за ръст чрез усвояване на средствата от европейските фондове. Така че България има сериозен потенциал за развитие и именно заради това Дойче банк има положителни очаквания за икономическата ситуация в страната. Прогнозата ни за растеж през следващата година е 2.6%.
Започнахте с публичния дълг на България. Страната смята да финансира бюджетния си дефицит тази година главно чрез фискалния резерв. Смятате ли, че сега е моментът тя да помисли и за емисия външен дълг? Какъв ефект може да има това върху възможностите й да посрещне падежа на еврооблигациите си през 2013 г.?
- България има голям фискален резерв и има резон да се ползва част от него, за да се покрие бюджетният дефицит. От друга страна, обаче като частен инвеститор бих разгледал възможно най-много опции за решаването на проблема, за да не се налага на по-късен етап да се реагира на непредвидени обстоятелства.
Затова смятам, че моментът е много подходящ за България да излезе на капиталовите пазари. Да, те се промениха съществено през последните няколко седмици и затова трябва да се прецизира внимателно къде, как и какво ще пласира България, за да получи най-добрата комбинация от лихва и срок. Изисква доста подготовка, но към момента страната е достатъчно стабилна, за да излезе на пазарите, и аз вярвам, че ще има търсене на книжата й, и то при сравнително ниска рискова премия.
Колкото до очаквания падеж на еврооблигации през 2013 г., мога да отбележа само, че пазарите са твърде волатилни, за да прогнозираме. Видяхте какво се случи последните месеци, колко високи станаха рисковите премии за повечето страни в региона, които пласираха дълг. Затова е трудно да се прогнозира три години напред. Ние сме в постоянен диалог с финансовото министерство за състоянието на пазарите и смятам, че през следващите шест месеца ще има подходящи възможности страната да пласира емисия облигации.
Казахте, че сте оптимист за икономичския ръст на България през следващите години. Къде виждате следващите двигатели на растежа?
- В момента България показва добри експортни показатели. Виждаме, че делът на експорта от БВП се увеличава, което е ясен сигнал, че българската конкурентоспособност на международните пазари е добра. Търговските отношения със западноевропейските пазари са много добри - близо 70% от износа ви е за развитите топ 15 европейски страни, затова виждам възможност да спечелите от тяхното възстановяване.
Германия например очаква 2% ръст през тази година. Последните месеци се вижда подем, за което помогна и поевтиняването на еврото, както и повечето поръчки в машиностроителния сектор, автомобилната и авиоиндустрията. Затова сме и малко по-оптимистични. Съответно добрите позиции на България на тези пазари ще й дадат допълнителен тласък напред.
Още от интервюто на „Дневник"