Съдът на европейските общности днес се произнесе против „Закона Фолксваген" и подкрепи Европейската комисия в делото срещу Германия. Пазейки народното предприятие от поглъщане, ФРГ е възпрепятствала свободното движение на капитали. Сега пътят на Porsche към мажоритарния дял във VW е отворен.
Еврокомисията започна атаката си още през март 2005. През февруари тази година генерален адвокат на Съда на европейските общности реши, че VW закона действително противоречи на европейските принципи, но препоръката му не носеше задължителен характер. Но в подобна ситуация обичайно е съдът да последва препоръката на адвоката и сега стана именно така.
„Законът Фолксваген" предвиждаше, че никой акционер в концерна не може да притежава повече от 20% от правата на глас, дори и да разполага с по-голям акционерен дял. Освен това ФРГ и провинция Долна Саксония, които бяха главните акционери във VW, имат по две гарантирани места в надзорния съвет на предприятието. Не по-малко съществено е, че решение на главно събрание на акционерите може да се прокара с 80% мнозинство вместо със 75%, а блокиращият дял е 20%.
Законът бе въведен през 1960 година във връзка с приватизацията на VW и превръщането му в акционерно дружество. Целта бе предприятието, което влиза в списъка на германския индекс за сини чипове Dax, да не попадне под доминиращото въздействие на отделен акционер, а притежанието на акции да остане широко разпръснато.
Съдът сега е обявил: „Германия не е изпълнила задълженията си по отношение свободното движение на капитали". Взети поотделно, принципите за 20% блокиращ дял и 20% максимални права на глас били едновременно благотворни и вредни за акционерите на компанията. Но двете ограничения, взети заедно, осигурявали на ФРГ и Долна Саксония значително влияние върху делата на Volkswagen.
„Още повече, при условие, че притежават акции в компанията, те се радват на правото на назначения в надзорния съвет, без оглед на акционерния си дял", съдът критикува привилегиите за ФРГ и Долна Саксония в корпоративния закон. Така те могат да оказват влияние, надхвърлящо инвестициите, които са направили, както и да препятстват влиянието на акционери, направили по-големи инвестиции.
Днес в германските медии се говори, че приключва цяла глава от германската икономическа история. Законът Фолксваген бе приет във времето, когато Германия изграждаше уникалната система на ордолиберализма: държавен социално-ориентиран капитализъм.
Главен акционер във VW е Porsche, които вече разполагат с 31% от акциите. Според анализатори на пазара, „Порше" се готвят да поемат властта във VW. Обаче днес от „Порше" не излязоха категорични становища за бъдещи стратегии и в тази връзка акциите на компанията леко се понижиха.
Ако Porsche действително погълне волфсбургският концерн (а пари за това има), то сегашната форма на народния концерн няма да бъде запазена и може да се очаква пълно преструктуриране.
Според автомобилните експерти падането на закона дългосрочно ще подобри конкурентноспособността на предприятието. Шефът на Porsche Венделин Видекинг минава за яростен убиец на разходи, като кръстосаните субсидии (от един печеливш модел за друг изоставащ) за него не са по-добри от „отрова".
Всички марки на VW ще бъдат разгледани под лупа, а е възможно в дългосрочен план отделни дъщерни предприятия като Audi и Skoda да бъдат направени независими и директно свързани с новия холдинг Porsche. При подобен сценарий народната кола ще е само едно по-малко дъщерно дружество в холдинга, в което участието на Porsche ще е обединяващо. Напълно е вероятно концернът VW да изчезне като самостоятелна икономическа единица.
След обнародването на закона от Porsche заявиха, че провинция Долна Саксония и в бъдеще ще запази ролята си на втори акционер с 20.78% от акциите на компанията. Акциите на VW след новината за решението на съда рязко се покачиха.