На юг, на юг! Но всяка година едно и също. Световни шампиони по  пътуване, германците не полагат особено усилие, за да разнообразят туристическите си дестинации или навици. Това е изводът от изследване на Изследователската общност за пътувания и ваканции, която представя новите си данни на Международната туристическа борса ITB в Берлин.

Изводът е, че както и преди 20 години, германците се придържат към формулата „слънце и пясък": 46% от анкетираните предпочитат да са край морето на юг (през 1987 г. броят им е бил 40%), а 41% си търсят направо „южен остров", като през 1987 тези романтици са били 30%.

Интересът към планинския туризъм и странстването значително е спаднал. С едно изключение: хижите в Германия (Югендхерберге) миналата година са подслонили над 4 млн. гости, ръст с 1.8% за година.

За щастие на страните - домакини, германците не пестят пари, когато са на почивка в чужбина, заявява Die Welt. Само че многократно заявяваното мнение на работещия край морето български сервитьор е, че повечето от идващите при нас германци са доста стиснати. Отговорът трябва да търсим в социалната категория на германците, които посещават масовия Черноморски курорт.

Така че за да се възползваме от доброто настроение по-платежоспособните германци, трябва да пристъпим към туристическа сегментация и да сме в състояние да предложим повече, отколкото сега. Държавната агенция по туризъм напоследък акцентира върху „древна България с богата култура" и това определено е стъпка във вярната посока. Обаче грешка е да се разчита, че историята сама може да компенсира пропуск в настоящото.

И така, германците считат, че са щедри туристи. Изследователят на навиците им при пътуване Петер Адерхолт посочва, че „по-скоро германците ще се откажат от второ ваканционно пътуване", отколкото да харчат по малко по време на ваканция. Разходите на ден на човек за последните 10 години са се повишили с 25%, което не може да се обясни единствено с повишения на цените, а и с промяна на навици.

Само миналата година 48,5 милиона германци са предприели поне едно по-дълго ваканционно пътуване. През последните три години 58% от германците всяка година са предприемали поне едно ваканционно пътуване. Съюзът на германските туроператори прогнозира ръст на оборота от три до четири процента през 2008. През миналата година приходите от туризъм в Германия са нараснали с 500 милиона евро, достигайки сумата 26,5 милиарда евро. Всичко това ни кара да очакваме продължаващ ръст на търсенето на ваканционни почивки в Германия.

Едновременно с това германският турист става все по-претенциозен, иска хотел директно на плажа, проучва мястото му в Google Earth, търси възможности за „уелнес" и спорт. Много често се комбинира евтин полет и луксозен хотел.

Германците предпочитат да пътуват вътре в Германия - тук промяна с десетилетията няма: стабилен пазарен дял от 31.4% за вътрешния туризъм. Още една трета пътува до Средиземно море. Останалата трета е на „третите". Продължително ваканционно пътуване се предприема най-често в Испания (13,0 процента), Италия  (7,3%) , Австрия (5,9 %), Турция (6,1%) и Гърция (3,6%).

57% от пътуващите в чужбина германци избират масовото пътуване от типа „всичко е включено в цената".

България не попада между десетте най-предпочитани туристически цели на германците, признава в материал от днес българската секция на Deutsche Welle. Начело на тази листа макар и с лек спад тази година остава Испания, добри позиции имат Италия, Франция, Австрия, Турция, няколко скандинавски страни, но също така Хърватия и Словения.

Все пак от данните, публикувани на голямата берлинска туристическа борса ITB (където страната ни има голям щанд), се разбира, че процентният ръст на резервациите за почивки в България е двуцифрен.

„България грее на туристическата борса в Берлин" е заглавието, с което вестник „Монитор" е описал представянето ни на ITB. „Българският щанд е разположен на 429 кв.м на две нива. Изработен е от модерни материали със забележително ергономична, впечатляваща конструкция, в цветове, които привличат вниманието отдалеч ... слънчевото излъчване на националния щанд".

(„Турция за пореден път показа, че всяко великолепно предишно представяне може да бъде надминато със зашеметяващ замах. Над 2 хил.кв.м. площ, водни завеси и вдъхновяваща красота за пореден път предлагат турците").

Да се надяваме „бляскавото" ни участие в ITB да помогне на туристическото търсене, тъй като в съобщението на  Изследователската общност за пътувания и ваканции, за България като туристическа цел на германеца не става и дума. Не е много вероятно това да се дължи на трудността за определяне на това в коя географска зона попада страната ни: Източна Европа или Средиземно море.

По-вероятно е „догонващата" ни туристическа стратегия, копираща „най-добрите чуждестранни образци", да не е уцелила в десетката. Според представително изследване на агенция GfK за 2006 година, дестинации като Египет, Тунис и Карибите, както и Турция и България, губят германските гости.