Най-големите проблеми са в Румъния и България, двете най-нови членки, чиято очевидна неспособност да се преборят с корупцията по-високите места във властта доведе до все по язвителни публични предупреждения от Брюксел. Но останалите страни също се справят зле. „Преди присъединяването, правителствата бяха контролирани от близо. Сега борбата с корупцията не е приоритет", коментира Драго Кос, президент на ГРЕКО, антикорупционен център към организацията по човешките права в Съвета на Европа. „Европеизацията на политическите елити беше до голяма степен считана за даденост," казва Алина Мунгиу-Пипиди, румънка, университетски преподавател в Берлин.
Дори и в Словения - давана за пример за добро управление - законодателите се опитват да закрият комисията, която се занимава с превенция на корупцията, управлявана от г-н Кос, с аргументите, че тя е скъпа и ненужна. Истинската причина може би е пренебрежението към всички обществени наблюдатели (в които заплатите на персонала са били орязани с една трета) и постоянните атаки на комисията срещу правителството. Разискването на закриването предизвика и външни протести, включително и от ОИСР, базираният в Париж клуб на богатите страни.
В Латвия, ръководителят на антикорупционната агенция, който разследваше финансирането на бившата управляваща партия за малко да бъде отстранен и разследването спряно. В Словакия, министърът на правосъдието призова за специален антикорупционен съд, в който служителите да са високо платени и добре проучени, с една дума „фашистка организация". Дори неговата партия, която е най-новия член на управляващата коалиция се опитва да изкара предложението противоконституционно. Друг министър пък иска подкупването на чужди граждани да се превърне в законна част от публичните разходи.
Но най-впечатляващите случаи са все още на Балканите. Едва три месеца след като се присъедини към ЕС през 2007 г., румънското правителство уволни Моника Маковей, министърът на правосъдието който неустрашимо атакуваше корупцията в управляващите среди. Нейният наследник се опита да спре антикорупционно разследване на прокуратура за неговите политически спонсори. Той е бивш адвокат на Газпром в Русия. И сега процедурни препятствия спират действията срещу всички случаи на корупция на високо равнище. Разследването на бивши министри в момента се нуждае от парламентарно одобрение и изпращане на всеки случай обратно към първата инстанция. Въпреки че Румъния е на последните места според ранглиста на Тансперънси Интернешънал за корупция, правителството изглежда решено да атакува повече критиците отколкото самия проблем.
България, по същия начин, предпочита говоренето пред действието. Многото нови антикорупционни агенции са слабо координирани и никога няма да започнат да функционират. Няма случай на високо равнище на корупцията, който да е доведен до присъда, като и не е разкрито нито едно от 120-те гангстерски убийства от 2001 г. насам. Служителите на ЕС (и повечето българи) вярват, че организираната престъпност достига до най-високите нива на управление. Принудителната оставка на вътрешния министър Румен Петков през април, е твърде малка стъпка. Брюксел обмисля съкращаване на милиарди евро от присъединителните помощи и спиране на признаването на българските съдебни решения.
Широко рекламираните специални агенции не могат да се справят със съдебната система, изпълнена с престъпни, уплашени или неопитни съдии и прокурори.. Всъщност, в лошо развиващите се страни, мощен антикорупционен орган дори може да влоши проблема: специални правомощия и привилегии могат да бъдат използвани за користни цели или за уреждане на политически сметки. Това стана в Полша, където ревностни търсачи на компромати от Партията на закона и справедливостта спомогнаха за победа на изборите през 2005 година. Въпреки че повечето поляци явно смятат, че богатството е знак за минало нарушаване на законите, те още по-малко одобряват твърдата ръка и избирателните и публично разгласявани действия на новата антикорупционна агенция. Новото правителство намали правомощията й, и вместо това се опитва да ограничи бюрокрацията.
Това може би е по-обещаващ подход. Енергичните мерки срещу корупцията работят, само ако държавната администрация е опростена до точката, където вземането на подкуп стане или ненужно или много очебийно. Това е тайната на успеха в Естония, вероятно „най-чистата" страна в региона. Но повечето източно европейски страни трябва още да реформират бюрокрациите си, които създават много възможности за нерегламентирани връзки.
Източна Европа може да заболее позволявайки лошо управление, което да ерозира икономическата й конкурентоспособност. Избирателите като цяло са разочаровани от пост-комунистически политики. Но от Балтика до Балканите, дори и политиците, изправени пред най-потресаващи обвинения в корупция като че ли не чувстват негативи при избори. Малко като в Италия, наистина.
Enchev
на 03.10.2008 в 06:18:31 #2От: И.П.Енчев / info-en@dss-en.co.jp Хей Човеко, Осъзнай се!! БЪЛГАРИО a ти, Призна ли Южна Осетия като равноправнa с тебе, или още се “мъдриш” накъде те мъкне за носа Евро-Конгломерата?? Цял един народ се бори с години и даже векове за свобода и независимост жертвайки живoтa си за, а след като постигне тoвa ; СВОБОДА, СУВЕРЕНИТЕТ и НЕЗАВИСИМОСТ, Никoй, или почти никoй не го признава!! . Личните Групирани Култови, Идеолого-Политически и Peлигиoзни Интереси-увлечения, са нaй-главната причина, която ни Принуждава Групoвo да ce caмoзабрaвямe и Грешим , да нe бъдем особено внимателни още повече, когато става дума за взаимно решаване на задачите от Общо-Социален характер в отношенията. Защо? Защото Cубективните Идеологo-Политически и Peлигиoзни Интереси ca Култови увлечения и са тoлкoва различни, кoлкто сме ние самите Xopaтa пo природa различни. Политикa, не може да сформира общ правилен образ даже на част от Външния свят в съзнанието си, което да го ръководи правилно след това в действията му, защото мисълта му е заангажирана повече с целите и тенденциите на Култ-идеологията която проповядва a не нюанситe в живота на Hарода. От началото на „Перестройката”, Ръководствата на България, появявайки се в условията на Корупция, Бюрокрация, Финансова мъглявост и безотчетност, не смогвайки да осъзнаят причините за икономическата криза, въвлякoхa страната в процеса на Глобалните Евро-промени с всички остаряли Вътре-Държавнo-Ръководни и Социални форми, разчитайки само на финансовата външна „подкрепа”-заем и прехвърляне отговорността на процеса в ръцете на Външни Финансови Институции и Органи. Да, Не е Хуманно, даже е престъпление, да строим Държавата си и да я наричаме РОДИНА, Състояща се от Поляризирано и Конфронтирано на Култ-Идеологии и Култ-Вери Общество! Да, Не е Хуманно вече, да намесваме Лично-Субективните си Култови, Политико-Идеологически Увлечения или Религиозни Убеждения в Общо-Държавната сфера на Живот и Дейност, а най вече и Ръководство, когато Държавата е основана от Многонационално Общество! “Групиранaта Идеологическa и Религиознa Култ-Хипноза” в Атмосферата на старите Социални отношения става още по-„реактивна”, с намесата и умелата манипулация на Банково-Инвестициония-Капиталов Бизнес, ползвайки всички средства за реализация само на собствените си чисто финансови интереси. Да, Време е да се гарантира Конституционно, Пълна Трансперантност и участие на Обществената Сфера в решаването на всички Финансови и Законодателни процеси в Парламентарните решения, лежащи в основата на Юридическия Професионализъм и далновиден контрол! Да, Време е Парламентаристите – Депутати и Народни представители в Народното Събрание, да влизат вече в Парламента не като добре платени Администратори-защитници на отделни Идеологически или Религиозни Групирани Култови фракции, партии и коалиции, а като представители-ЗАЩИТНИЦИ на НАРОДНИЯ ГЛАС, НУЖДА, Призив и ИНТЕРЕС!! “Действай, докато можеш, докато имаш шанс, средства и сила” Симеон Бен Елиезар Как мислите бе ХОРА по този въпрос , Не е ли ОБИДНО и даже ПРЕСТЪПЛЕНИЕ- Садизъм да не признаваш Ближния си по РОД Душа, ИНДИВИД-ЧОВЕКА!!!??? Как може да се наричаме ХОРА и ЧОВЕЦИ, а да не признаваме един друг че сме такива. Как може да не Признаваме ,че всеки на тази земя, било то индивид, група Народност или Нация, има право на ПРИЗНАНИЕ, Живот, Самоуправление, СВОБОДА и Независимост?? ПРЕСТЪПЛЕНИЕ Е и то от най-ВИША СТЕПЕН за 21ви ВЕК, когато не признаваш, че Всяка Част от Нас, Човешкия род, е също както и ти, със всичките ПЪЛНИ права които и ти имаш. А те са: Право на ТЕРИТОРИЯ Право на СУВЕРЕНИТЕТ, САМОУПРАВЛЕНИЕ, Право на ЖИВОТ, Право на СВОБОДА, Право на ПРИЗНАНИЕ И СЪЖИТЕЛСТВО Право на НЕЗАВИСИМОСТ Тук ще попитам: Коя ocвeн Pуcия, от псевдо-Демократичните държави в СВЕТА, призна, прие и приветствува Новоосвободената Южна Осетинска ДЪРЖАВА-Република?? Ако не сте направили открито това, тогава за каква Демокрация бръщолевите??? Нека сега видим наистина кой е Действително ДЕМОКРАТ и най вече ЧОВЕК а не Престъпник от нов вид-Садист, непризнавайки Ближния си по РОД и Душа, ИНДИВИД-ЧОВЕКА!!!??? Колко държави от ЕВРО-КОНГЛОМЕРАТА ПРИЗНАХА Южна Осетия?? В това число на кое место е БЪЛГАРИЯ претендирайки за световно признание със Свободният дух на Ботев И Левски?? "Само онзи, който е Cвободен, само той може да се нарече Човек в пълния смисъл на думата. в. "Знаме" бр. 23, 27 юли 1875 г. "Христо Ботйов" "Идеята за Cвободата е всесилна и Любовта към нея сичко може да прави." в. "Знаме" 22, 13 юли 1875 г. Христо Ботйов" С уважение: И.П.Енчев / info-en@dss-en.co.jp *********************** T:+81-424-44-5320 F:+81-424-44-5321
Kihano6
на 27.05.2008 в 00:33:28 #1Ами какво друго да правят, след като възприехме западната ценностна система, която е по начало система на егоистичния крадец. Единствената разлика е, че западняците крадат главно от чуждите и по-малко от своите. Нашите няма как да крадат от чуждите. Териториите са разпределени. Затова им остава само да крадат от нашите. Голямата надежда - еврофондовете май няма да се осъществи. Да крадеш от крадеца не е лесно.