„Кабинетът готви тайно план за бързо излизане от кризата", съобщава от първата си страница „Сега"
План за бързо и решително излизане от кризата бе обсъден вчера на тайно заседание в Министерския съвет. Мерките се разработват от един месец от работна група и ще бъдат приети със специален "закон за възстановяване на българската икономика", за да не се правят поправки в множество нормативни актове, съобщи зам.-министърът на финансите Владислав Горанов.
В работната група са експерти от правителството и БНБ и независими икономисти. Окончателният проект ще е готов до две-три седмици, а после Народното събрание може да обсъди и гласува мерките до 45 дни, поне доколкото зависи от ГЕРБ, каза още зам.-министърът. Неделното съвещание остана в пълна секретност - не станаха известни дори участниците в него. Пресслужбата на МС обясни, че срещата била неофициална, а работна, и решения не били взимани.
Все пак се разбра, че пакетът включва ускорено изчистване на държавните дългове към бизнеса, намаляване на осигурителната тежест, създаване на холдинг с миноритарните участия на държавата в предприятия и др. Планът залага на приватизацията като бърз източник за попълване на хазната в условия на изтощената икономика. Ще бъде създадено акционерно дружество, в което ще влязат всички малки пакети акции, които държавата си е запазила в атрактивни и важни предприятия. Първи в списъка са електроразпределителните дружества, в които 33% от акциите се държат от Министерството на икономиката. Според Горанов вече са номинирани 55 фирми, които не са напълно приватизирани. Те ще влязат в холдинг, който ще бъде качен на борсата и неговите ценни книжа ще бъдат предложени на частни инвеститори.
Още от статията на „Сега"
„След скандала: Смяна на сценариите", обобщава от първата си страница „Дневник"
Докъде ще стигне скандалът между президента и управляващите? Три дни след кулминацията на сблъсъка между Георги Първанов и Симеон Дянков въпросът остава без ясен отговор. Според премиера Бойко Борисов: "Щом президентът иска война, ще си я получи" (цитиран в неделния "Труд"). Според депутати от управляващата партия ГЕРБ конфликт ще продължи да ескалира, но по-скоро ще остане на ниво размяна на реплики, закани, критики и надали ще има по-сериони последствия за правителството или президентската институция. В същото време те говорят, че в "предизвиканата от Първанов война" са готови на всичко и ще предприемат всички необходими действия, за да се защитят от "атаките" на президента срещу кабинета и отделни негови членове. Според "Синята коалиция" и "Атака" те са готови да подкрепят процедура по отстраняване на президента.
Първи за нарушение на Конституцията заговори вицепремиерът Цветан Цветанов още в петък вечер с категоричния намек, че ако президентът ще си прави ПР на политическия проект за тяхна сметка, "да си ходи от институцията". Вътрешният министър припомни и заканата на премиера, че винаги са готови да излезнат на избори. Той и Борисов останаха лаконични в коментаратите си, а управляващата партия този път заложи на декларация-реакция срещу действията на президента, представена от председателя на парламента Цецка Цачева в събота.
Според стотици интернет потребители, които взривиха форумите, социалната мрежа и блоговете "Първанов прекали" и трябва да подаде оставка. Всички, които познават стила на Първанов знаят, че той не би се оттеглил сам. Тепърва обаче управляващите и подкрепящите ги партии ще мислят дали да сезират Конституционния съд за действията на президента и дали има основания да се пристъпи към процедура по предсрочно освобождаване на държавния глава. Прогнозите са обаче, че надали ще се стигне до подобни радикални действия. Т. нар. "война" със сигурност ще продължи и през следващите дни основно през медиите. Тя започна с искането на Първанов - Дянков да се извини или да подаде оставка, но се преобърна в проверка има ли юридически възможности да се отстрани президента (междувременно неговият заместник ген. Ангел Марин с усмивка напомни, че той ще наследи Първанов, а няма да има нови избори).
Това не е първият сблъсък между Борисов и Първанов, но изглежда най-сериозният досега. Ако се проследят предишните скандали, те завършваха с примирие. До миналата петък сутрин двамата "си говориха приятелски" (по свидетелството на Божидар Димитров, който бил при премиера, когато той позвънил на президента да му каже, че Дянков отива).
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Такса рецепта", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Фармацевтите решиха да ловят риба в мътна вода. Високите цени на лекарствата не ги спряха да поискат и такса рецепта в кризата. Болните да плащат по 1-2 лева за обработка на рецептата в аптеката, иска съюзът на фармацевтите, съобщи шефът му Мирослав Ненчев. За фиксирани цени на лекарствата настояват още от сдружението в декларация до премиера и парламента. Така щяло да се спре обикалянето по аптеките в търсене на евтини илачи. В същото време джипитата обявиха, че стягат бунт, защото не са им изплатени парите от здравната каса. За да тушира конфликта, здравният министър Божидар Нанев предлага да се извадят 350 млн. от резерва на фонда. Решението ще бъде взето в сряда от правителството.
Още по темата от „Стандарт"
„ГЕРБ готова да спасява малкия бизнес от високите осигуровки на НАП", разкрива „Класа"
Категорично смятам, че не бива да ударим най-малките фирми, в които собственикът е едва ли не единствено наето лице. Това заяви за „Класа" председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова по повод засилващото се недоволство на бизнеса от постановление на НАП от 25 февруари. То задължава малките предприятия и микрофирмите, чиито управители са и собственици, и единствени служители, да се осигуряват минимум върху 700 лв. месечно, което ще е убийствено за бизнеса им.
До миналата година минималният осигурителен доход, върху който се самоосигуряваха управителите на такива фирми, беше 260 лв., а от началото на 2010 г. прагът бе увеличен на 420 лв. Третата вълна на повишение, която стига до 1200 лв., обаче е непосилна за дребния бизнес, затова новото изискване предизвиква вълна от растящо недоволство сред предприемачите.
По данни на Националния статистически институт около 200 000 са фирмите, които отговарят на тези условия. Точно те реално са заплашени от фалит. Това са дружества в областта на услугите, търговията на дребно и малките заведения за обществено хранене. Според шефката на финансовата комисия в НС няма законови основания собствениците на фирмите да се третират като наемни работници, защото договорът за управление има характер на наемен договор. Тя обеща в най-скоро време управляващите да прецизират спорните данъчни текстове в полза на дребния бизнес.
Интервюто на „Класа" с председателя на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова
„Защо гръцкият сценарий у нас е невъзможен", анализира „Монитор"
Какво прави едно средностатистическо българско семейство, когато бюджетът му изтънее в края на месеца?
Първо отлага ремонта на колата, после реже всякакви глезотии като дрехи и екскурзии. Задължително се отказва от кино и театър, оставя пари единствено за храна и лекарства и за частните уроци на децата. Същото важи и за държавата, ако е наследила 1 млрд. лева неразплатени разходи, оставени є в наследство от кабинета "Станишев". Точно на тоя хал в средата на миналата година пое управлението на страната правителството на Бойко Борисов. Имаше купчини подписани договори за стотици милиони левове, по които обаче не беше осигурено и стотинка финансиране.
Договорите на старото правителство бяха от типа на Батко и Братко - аз на тебе - ти на мене.
За капак бяха профукани други 2 милиарда евро по енергийни проекти като АЕЦ "Белене", "Бургас-Александруполис", които така и не видяха бял свят. Най-страшното обаче беше тоталното спиране на парите от Европа заради срива на доверието на Брюксел в кабинета "Станишев". Бюджетът отъня и от добре отъпканите схеми за точене на ДДС и контрабандните канали, които лишиха хазната от милиарди.
В тази ситуация единствената алтернатива пред кабинета "Борисов" беше да свие разходите, за да може да осигури пари за здраве, образование, за социално слабите и пенсиите на възрастните хора и да гарантира изпълнението на бюджета. Финансовият министър Симеон Дянков имаше единствен възможен ход - да свие дефицита, както изискват препоръките на ЕС от Пакта за стабилност. Новият кабинет в края на 2009 г. успя да свие дефицита до 0,76 от БВП. Така България се оказа страната с най-малък дефицит в целия Европейски съюз. И всичко това - в момент, когато големите европейски икономики като Испания, Италия и Португалия изпушиха, а Гърция с пълна сила полетя към фалита.
Заради кризата министрите на финансите на ЕС препоръчаха на 14 страни спешно да намалят бюджетните си дефицити, които надвишават 3% от БВП. Това са Австрия, Белгия, Чехия, Германия, Италия, Холандия, Португалия, Словакия и Словения.Спрямо всички тях са отворени официални процедури от ЕК за превишаване на публичната задлъжнялост. Само седем държави - България, Кипър, Дания, Естония, Финландия, Люксембург и Швеция, успяват да спазят изискваното от Пакта за стабилност ниво на бюджетния дефицит.
Ирландия, Франция и Испания са обект на процедури за прекомерен дефицит от миналия април, а Великобритания - от юли м.г.
Още от статията на „Монитор"
„Шефът на НАП намекна за данъчна амнистия", информира „Сега"
Данъчен №1 Красимир Стефанов изненадващо извади от прахта идеята за амнистия за укривателите на доходи и данъци у нас. Това стана по време на посещението му в Берлин, където обсъди с германските си колеги възможностите да получи достъп до данните от дисковете за сметки в швейцарски банки на български граждани.
"Законодателството във федералната република позволява на доброволно деклариралите укрити доходи да избегнат наказателна отговорност", обясниха от пресслужбата на НАП. Според шефа на агенцията "подобна възможност трябва да бъде проучена и от България".
Миналия декември на среща с бизнеса премиерът Бойко Борисов, запитан за данъчна амнистия, категорично отхвърли идеята за близкото бъдеще. "По темата евентуално може да се говори, след като абсолютно са стабилизирани службите за сигурност, митниците, данъчните", заяви тогава Борисов.
Предният шеф на НАП Мария Мургина твърдеше, че амнистиите ощетяват съвестните данъкоплатци. От години у нас обаче темата се повдига от работодателите. Още преди кризата Българската стопанска камара предложи да се опростят еднократно данъците и осигуровките за доходи, които са се плащали под масата, така че заплатите изцяло да излязат на светло, и след това да има жестоки санкции за онези, които продължат да крият налози.
Още от статията на „Сега"
„Богаташи се крият на остров Ман", разкрива „Стандарт"
Данъчните стартират проверки на собствениците на банкови сметки в Швейцария. Това е резултатът от посещението на изпълнителния директор на Националната агенция за приходи Красимир Стефанов в Берлин в края на миналата седмица, научи "Стандарт". Срещата в Берлин беше уредена лично от премиера Бойко Борисов. Българи държат над 380 млн. лв. в Швейцария, стана ясно на среща на Стефанов с германския му колега. Германия купи от информатор диск с данни за банкови сметки в Швейцария. Когато Германия приключи разследването на своите граждани с пари в Швейцария, ще предаде цялата информация за българи, които имат сметки там. На срещата в Берлин обаче германските данъчни са потвърдили информацията, която НАП вече има, и проверките на богаташи с пари в Швейцария вече може да започнат, научи "Стандарт". Данъчните имат данни за лихвите, които се изплащат по влоговете на българи в целия ЕС, както и в Швейцария, Монако, Лихтенщайн, Андора и Сан Марино, както и от десет зависими и асоциирани територии на Великобритания и Холандия като Аруба, Британски Вирджински острови, остров Ман и Кайманови острови. Тази информация от няколко години се обменя между данъчните администрации в ЕС. По лихвите може да се направи преценка за размера на влоговете. Например, ако човек е получил от лихви 20 000 евро, явно има депозит от 1 млн. евро при лихва от 2%. Започват проверки на всички със сметки в Швейцария, за да се установи дали имат легални доходи, които им позволяват да спестяват
Още от статията на „Стандарт"
„Осигурителни вноски без доходи", пише в „Дневник" Петър Ганев от ИПИ
Едно указание на НАП от миналата седмица седмица генерира сериозно недоволство из цялата страна - че "хиляди микрофирми са заплашени от фалит". Новината очевидно е лоша, но самият факт, че се заговори за проблема, си е направо радващ. Да, тук не става дума за някаква нова административна глупост, а за стар проблем, чието проявление в случая е по-видимо от всякога.
Поводът стана указанието на НАП, че всички управители на дружества са длъжни да се осигуряват върху административно определения минимален осигурителен доход за съответната дейност - без оглед на това дали съществува договор за възлагане на управление със съответния управител и независимо от това, че ако има такъв, в него може да е уговорено, че съответният управител ще изпълнява функциите си без възнаграждение. Казано по-просто, на хората ще им се наложи да плащат осигуровки и върху доходи, които ги няма.
Казусът безспорно има много правни детайли, но едно е безспорно - много хора ще платят осигуровки върху доход, който не получават. Това вече не е само правен или икономически проблем, а проблем, който се основава на сбърканата логика на нормотворците. Това, което е от значение, е защо въобще се налага на някои хора да плащат осигуровки върху доход, различен от реалния им такъв?
Данъците върху труда (включително осигуровките) в България се плащат като процент от заплатата на съответния човек. Така, ако взимаш по-висока заплата, плащаш повече в номинално изражение - има директна връзка между доход и вноски.
В случая става дума за официално деклариран доход. Иначе в нежеланието си да плащат данъци или осигуровки на държавата хората могат да се опитат да скрият реалните си доходи - нещо, което се случва по цял свят. В случая говорим за престъпление и човекът, който го прави, попада извън закона. В един идеален свят връзката между реалните доходи и осигурителните вноски може да бъде прекъсната само чрез престъпление.
Тук някъде се намесва държавата и обърква всичко. Влиза на пазара на труда и казва: "за тази професия трябва да се осигурявате на не по-малко от толкова пари." Няма значение дали сте незаконни или не. Договорът между служителя и работодателя вече не е първостепенен, определеният минимален праг е над всичко. И когато седнете да се договаряте с работодателя си за заплатата, преговорите вече отдавна са започнали без ваше и негово участие... а понякога дори вече са завършили.
Кой води преговорите вместо вас? Работодателите и синдикатите определят минималния осигурителен доход под зоркото око на държавата. От една страна е работодателят - много добре знам кой ме назначава, уволнява и ми дава заплата и ви гарантирам, че моят работодател го няма на никакви преговори за каквито и да е било осигурителни прагове. От другата страна са синдикатите - хубаво, само дето нито съм ги виждал, нито съм ги чувал и въобще не знам кой им е дал право да ме представляват. Нека да представят своите членове, но не и мен.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Великденските оферти на сметка и у нас, и в чужбина", обобщава „Монитор"
Офертите за празнуване на Великден тази година са на сметка и за нашите курорти, и за чужбина, показва проверка на "Монитор". Офертите за две нощувки и настаняване с изглед към водната шир в наш морски курорт в четиризвезден хотел и включена празнична вечеря може да бъде за 85 лв. на калпак. Четиридневният пакет с включени закуски е под 150 лв. за същите условия.
В петзвездни условия настаняването във Варна възлиза на 60 лв. за нощувка плюс традиционна вечеря. На Златни пясъци, в четиризвезден хотел с басейн и на база all inclusive, три нощувки са само 169 лв. на човек, а в курорта Св. Констанин и Елена на базата на всичко включено в цената е 225 лв. на човек за три нощувки.
Традиционно през тези празници към страната ни пътуват най-много румънци, коментират туроператори. Вероятно е също рязко да се засили заетостта на хотелите ни в Южна България с гърци, които след серията протести, стачки и блокади в страната си, се нуждаят от качествена, пълноценна и изгодна като цена почивка, казват хотелиери. След огромните загуби, които понесе туристическият ни бранш от блокадите по границата на Гърция, самите съседи напират да бъдат у нас, с облекчение отбелязват заетите в хотелиерството.
Приближаващият финал на сезона е свалил цените по зимните курорти до мечтани от гостите низини. Отсядането в апартхотел в Банско за трима за три нощувки, както и богата прехрана на блок маса, тържествена вечеря и возене до близките писти излиза 440 лв., което е по-малко от 50 лв. на ден на човек.
В Рибарица подхождат към нововъведената примамка за туристи - плащаш за три дни 160 лв. с включени закуски и обяд, четвъртият ден е подарък.
Още от статията на „Монитор"
„Приходите на митниците към хазната олекнаха със 133 млн. лв.", обобщава „Класа"
През първите два месеца на годината агенция "Митници" е внесла 133,5 млн. лв. по-малко в бюджета от приходи от акцизи, ДДС от внос и мита спрямо същия период на миналата година. Това показва анализ на агенцията, представен вчера на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, съобщиха от Министерството на финансите (МФ). Според данните в периода януари-февруари митниците са внесли в хазната 913,8 млн. лв. или с 12,7% по-малко спрямо същия период на 2009 г. Един от факторите, който пряко влияе върху приходите към бюджета, е намалението с 15% на вноса.
Тенденцията за свиване на импорта се запазва от миналата година. Според данните на НСИ за миналата 2009 г. в страната са внесени стоки и улуги за 32,7 млрд. лв. или с 33,4% по-малко от предходната година, като вносът остава по-голям от износа. Статистиката отчете също, че стойността на внесените стоки е близо 42% по-голяма от стойността на изнесените (23 млрд. лв.).
От митниците отчитат спад и при акцизите от 13,8 на сто, а при ДДС от внос - 7,4%. Най-сериозно се свиват приходите от мита - те намаляват с над 53 на сто. През първите два месеца на 2010 г. са събрани 575,4 млн. лева приходи от акцизи, което е с 92 млн. лева по-малко в сравнение със същия период на изминалата година. Намаленият внос на тютюневи изделия води до спад от 15,6% на приходите от налози върху тютюневите изделия или близо 60 млн. лева по-малко. При горивата приходите са се стопили с 10,9 на сто или 27,7 млн. лева, като основен принос за намалението имат „Лукойл Нефтохим" и „Лукойл България". Заради извършван планов ремонт привлечените средства от ДДС от внос на "Лукойл" са около 36 млн. лв., което е почти два пъти по-малко спрямо същия период на миналата година. От агенция "Митници" уточняват, че средствата са формирани от импорт на 6 танкера суров нефт през януари и едва 3 танкера през месец февруари. За първите два месеца на годината акцизите от газьоли пък отчитат спад с 50,5 млн. лева. Негативно върху приходите на митниците за първите два месеца на 2010 г. се е отразило и възстановяването на 35 млн. лева за унищожени цигари, както и 39 млн. лева, които са били възстановени на селскостопански производители, уточняват от митниците.
Още от статията на „Класа"
„Първанов е млад, но не е милиардер", казва в интервю за „Стандарт" премиерът Бойко Борисов
Г-н Борисов, какво се случва в държавата? От кого беше провокирана новата война между Президентството и кабинета?
- Това, което направи Първанов, бе изключително дребнаво. Всъщност той е търсил мотив за атака. В стотици предавания се казват какви ли не неща за политици. Практиката е, ако някой се чувства засегнат от изказването на друг, го дава на съд. Не да атакува политиката на правителството. Освен това аз публично порицах Дянков за това, че като участва в телевизионно предаване, не е трябвало да се изказва за неща, за които не е бил сигурен. Затова му поръчах да потърси президента и му съдействах за срещата. Целта бе тази тема да се изчисти. В Президентството обаче му устроиха другарски съд. В него участваха хора като Кирил Ананиев, които са пряко виновни за миналогодишния бюджет.
Вие как оценявате публикуването на стенограмата?
- Пускането на стенограмата и това, че президентът извадил една папка и е прочел обвинителния акт на Дянков, показва, че те са се подготвили да провокират този скандал. Ние, с всичките си действия, сме показали, че не искаме конфликт. Само преди седмица освободиха всички пари от еврофондовете. Докладът на Международния валутен фонд, Световната банка, Европейската комисия беше възможно най-добрият. За пръв път департаментът на САЩ каза, че в България има политическа воля и че Щатите подпомагат това правителство. Еврокомисарят по енергетика Йотингер застана зад нашите проекти и тръгна да търси финансиране. България е пример за финансова дисциплина. Когато съседите ни се тресат от скандали, ние сме остров на стабилност. Имаме ефективни институции и работещ парламент. Добрата колаборация с президентската институция си пролича и при посещението на Първанов в Брюксел, с него бяха няколко министри от правителството.
Как ще коментирате обвиненията на Първанов към Дянков? Той го призовава да се извини на бизнеса, на безработните, на хората с увреждания.
- За всички българи е ясно, че финансова и икономическа криза означава недоимък. Спомнете си думите на предшественика ми Станишев в диспута по Канал 1. Той твърдеше, че финансово-икономическата криза идва отвън. Тогава се съгласих с него. Изведнъж сега президентът иска всички пасиви на тройната коалиция, чийто архитект е той, да бъдат прехвърлени на това правителство. Половината министри от бившия кабинет имат повдигнати обвинения и им текат прокурорски проверки. И всеки ден излизат далавери за милиони и милиарди щети. Замени, закъсали железници, злоупотреби в социалното и военното министерство. За това президентът или си е мълчал, или е казвал нещата така, че никой не е разбрал, че ги критикува. Всеки финансист може да потвърди, че орязването на бюджета не е заради Дянков. В условия на криза се действа само по този начин. От друга страна, ако бяхме пуснали по-голям дефицит, за което настояваха и БСП, и президентът, щеше да се получи, това което стана с Гърция. Само преди три дни Оли Рен беше в Атина и им каза - режете пари от социалния сектор, намалявайте пенсии и заплати, продавайте, но направете бюджетния дефицит до 8%. Тоест, това, което направи президентът, бе абсолютно ненужна провокация.
Смятате ли, че Дянков дължи извинение на президента?
- Дянков може да се извини, ако го е обидил лично. Но да се приписват на Дянков и на правителството неща, които са свършили предишните управляващи, не е честно. Защо предишният кабинет не си е платил военната техника, като са имали излишъци? Защо не са платили договорите на строителните компании, за снегопочистването? В момента изплащаме, но изплащаме толкова, колкото са приходите. Цялата история с Първанов напомня народната поговорка - биеш самара, да се сеща магарето.
Така ли направи президентът?
- Точно така направи. Атаката е изцяло към правителството. Дянков, като част от кабинета, разполага с парите, които са в наличност. Не можем да харчим повече, отколкото събираме. По простата причина, че няма пари, няма оборот в държавата. То и затова е криза. Факт е, че в Щатите, в Германия антикризисните мерки се провалиха, не можаха да сработят. В Щатите здравната реформа буксува, въпреки изключителната воля на президента Обама да я наложи. Затова и у нас досега реформите в тези сектори не са направени. Искам да напомня, че преди да си тръгне, Станишев вдигна пенсиите и увеличи списъка на безплатните лекарства. Направил го е в условията на криза, когато е знаел разчетите на държавата. Сега нашето правителство ги плаща.
Защо президентът провокира конфликт, с политическа цел ли?
- В следващите дни ще разберем. Когато направихме правителство на малцинството, разчитах на държавническото отношение на лидерите на партии, включително и на президента. Защото поех целия риск - за партията и за обществото, да изведем държавата от кризата. Сега излиза, че аз трябва да понеса всичките пасиви от тройната коалиция, чийто стратег беше той. Видяхте, че няма нищо страшно, да не се управлява с коалиционно правителство. Достатъчно е да има политическа воля, което се отчита и от Европа, и от Америка.
Засегнаха ли ви критиките на Първанов за липсата на позиция по енергийните проекти?
- Да видим какво се случва с любимите енергийни проекти на Първанов. Защо предишният премиер Станишев не започна да строи "Белене", защо той не взе гаранция, защо той не намери финансиране, защо избягаха немските инвеститори? Поради начина на управление. До този момент не чухме оценка от президента за предишното управление. Четири години те живяха в изключителен комфорт.
Още от интервюто на „Стандарт"
"Мапа - Ченгиз" искат още 70 млн. евро за магистрала "Люлин", казва в интервю за „Дневник" Божидар Йотов, шеф на пътната агенция
Има ли вече обжалване на търговете за магистрала "Тракия"?
- Засега никой не е обжалвал процедурата за избор на строител на отсечката от Стара Загора до Нова Загора, като изключим жалбата на "Щрабаг", която беше отхвърлена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Все още обаче не е изтекъл законовият срок от 10 дни. В момента се обжалва надзорът на тази отсечка. Процедурата се оспорва от фирмата "Луис Бергер". Мотивът им е, че не би трябвало фирми от Европейския съюз да се лицензират в Дирекцията за национален строителен контрол.
Аз твърдя обратното - Законът за обществените поръчки (ЗОП) е категоричен, че това е необходимо, а всички негови разпоредби са хармонизирани с европейското законодателство. Откакто аз съм председател на АПИ всички обжалвания в КЗК и Върховния административен съд са в полза на агенцията. Така че в юридическата част се справяме, докато в миналото не е било така. Имаме силен и добре работещ екип по ЗОП.
Теоретично, ако "Трейс" дадат най-ниски цени и за останалите участъци от "Тракия", може ли те отново да са победители?
- Теоретично е възможно, но на практика е малко вероятно да се случи. Комисията и възложителят обективно ще гледат всички показатели. Офертите се разглеждат под лупа.
Защо се бавят търговете по оперативна програма "Регионално развитие"?
- Не се бавят. Търговете въобще нямаше да бъдат пуснати, защото предишните договори по програмата не бяха прекратени правилно. Съществуваше потенциалната опасност фирмите, които са си удължили гаранциите, да предявят претенции към агенцията за това, че някога са спечелили същия участък. Бяхме абсолютно минирани. За много кратък срок направих 20 споразумения за отсечките за строителство и 20 за тези за надзор. С тях компаниите се отказват от правата си. Фирмите разбраха колко е важно да пуснем програмата. Така вече няма пречка да бъдат усвоени 501 млн. лв. До края на седмицата ще бъдат обявени търговете за първите 14 отсечки.
Освен това направихме доста сериозни кадрови размествания в дирекцията, която отговаряше за програма "Регионално развитие". И наистина там излязоха скелетите от гардероба. Предотвратихме ги доколкото можехме. Намерихме фирми, които са поддържали гаранциите си, след като бяхме обяснили на всички, че договорите се прекратяват.
Кои са тези фирми? Как решихте проблема с "Автомагистрали Черно море", които бяха ремонтирали 80% от пътя по същата програма с прекратените търгове? Платихте ли им?
- Държавата може да им плати парите за свършената работа само ако "Автомагистрали Черно море" имат решение на съда. Те са свършили нещо, което за мен е незаконно. Т.е. работили са, без да имат договор с АПИ.
Шуменската фирма твърди точно обратното - че имат договор с АПИ и дори са получили разрешение за строителство от вас.
- Търси се изход от ситуацията. Предшественикът ми Димитър Иванов е внесъл нещата в прокуратурата, за да се види дали има криминално деяние на длъжностни лица. Наистина в случая има помагачество от страна на наш бивш служител, работил в местното областно пътно управление. Той не е бил упълномощен да подпише протокола за разрешение за строителна площадка, но го е направил. "Автомагистрали Черно море" стъпват на това решение. Само че в хода на проверката установихме, че има редица документи, с които спираме това строителство. Фирмата няма сертифицирани никакви строителни работи в АПИ. Единствената възможност е, когато прокуратурата се произнесе по същество по случая, АПИ да оцени това, което действително е свършила "Автомагистрали Черно море" с констативен протокол, който ще предадем на Министерство на финансите да плати в рамките на просрочените задължения на държавата към бизнеса. Защото действително в случая имаме незаконно обогатяване от страна на държавата по някакъв начин. Ще платим само за действително извършената работа. Другият вариант е фирмата да съди агенцията и ако докаже в съда правотата си, да платим по силата на съдебно решение.
Още от интервюто на „Дневник"
„52 000 безработни ще получат нова квалификация и работа", казва в интервю за „Сега" изпълнителният директор на Агенцията по заетостта Росица Стелиянова
Г-жо Стелиянова, обучението, квалификацията и преквалификацията на безработни и заети е основната антикризисна мярка на пазара на труда. Тя се реализира основно с европейски пари. Какъв е интересът към отделните схеми?
- Най-голям интерес има в момента към схемата "Аз мога". Тя е за заети и самонаети лица, които се обучават, квалифицират и преквалифицират в извънработно време, и върви най-успешно. Само за два месеца са постъпили над 20 000 заявления от желаещи да се обучават. Издадените ваучери са към 6000, което прави 20% от планираните 27 000 ваучера за 26 млн. лв. Ако вървим с този темп до края на тази година, може да изчерпим заложения лимит, предвиден до 2012 г.
А вариант да се увеличи ресурсът има ли?
- Има, но нека първо да изчерпим този. По тази схема "Аз мога" най-много ваучери досега са издадени за чуждоезиково обучение - над 3400. Най-голям интерес има към английски, италиански и гръцки език. По-рядко към немски, френски, испански и руски. Вече има одобрени около 260 обучения, които са на максимална стойност за 1800 лв. Те ще стартират през март, ще приключат до края на годината, така че плащанията по тях ще бъдат през следващата.
Какво е обяснението за интереса към италианския и гръцкия?
- Наблюдаваме засилен интерес основно в Южна България. Предполагам, че това е свързано с географската близост и възможността за миграция. Освен това там има доста италиански и гръцки фирми.
Какво означава минимална и максимална сума за ваучер - какви обучения покриват?
- Всяко лице има право на два ваучера - един за професионална квалификация и един за ключови умения. Но не може едновременно да осъществява и двете обучения. Минималната сума за ваучер е 70 лв., срещу която лицата се обучават на умения за водене на разговори и контакти с клиенти. Към момента има издадени ваучери на 21 лица за това. Максималната сума от 1800 лв. се полага най-вече за оперативно счетоводство. Най-много издадени ваучери имаме за счетоводство, бизнес администрация, икономика и мениджмънт. След това са за производство на храни и напитки, където влизат и готвачите. Следват ваучери за работници в строителни специалности и накрая са за козметика и фризьорство. Към 400 са одобрените обучителни центрове, с половината имаме подписани споразумения. Пускаме софтуер, чрез който всяко лице може да влезе в сайта на Агенцията по заетостта и да види кои центрове предлагат избраното от него обучение или квалификация.
Строителните специалности продължават да са интересни?
- Да, защото в България предстои да стартират доста инфраструктурни проекти. Нормално е още преди това лица, които желаят да работят, да повишат своята квалификация с цел да бъдат по-конкурентоспособни.
Още от интервюто на „Сега"
„От нас не е търсено финансиране за АЕЦ "Белене", казва в интервю за „Класа" Плутархос Сакеларис, вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка
Миналата година България е усвоила под различна форма 177 млн. евро, предоставени от ЕИБ. Тази сума обаче е значително по-малка от усвоените през 2008 г., когато ЕИБ е одобрила заеми за страната ни на стойност 445 млн. евро. Според вас енергийните проекти могат ли да обърнат тази тенденция?
- Дали могат? Не бих казал, че това е тенденция между другото. Определено има спад, цифрите, които цитирахте, го показват. Те обаче отразяват основно факта, че тези две години - 2007 и 2008 г., бяха много значими години за България, включително и подписването на кредитната линия за 700 милиона евро с правителството за проекти на ЕС. Що се отнася до енергетиката в частност, да, действително, като банка ние следваме някои големи проекти, например газопроводите „Набуко", „Южен поток", петролопровода „Бургас-Александруполис", газовата интерконекторна връзка между Гърция и България. Някои от тези проекти обаче все още дори не са достигнали етапа, в който да са представени на банката, други изпитват известни затруднения, като например „Бургас-Александруполис" с опасенията на местните хора във връзка с въпроси, свързани с околната среда. Така че съществува огромен потенциал в тази област, но в този момент не можем да говорим за нещо конкретно и специфично.
През май миналата година ЕИБ обяви, че е готова да инвестира 2,5 млрд. евро в проекта „Набуко". Миналия месец консорциумът за „Набуко" помоли ЕИБ за заем в размер на 2 млрд. евро. На какъв етап са преговорите за финансирането на проекта?
- Все още не сме на етап преговори. Самият проект трябва, така да се каже, да се „отлепи от земята". Така че ние като цяло сме заявили нашата готовност да оценим и да финансираме 25% от проекта. Но за момента проектът „Набуко" не ни е бил представен, тъй като той все още е във фаза на проектиране.
В момента България търси инвеститори за АЕЦ „Белене". Премиерът Бойко Борисов категорично заяви тази седмица, че атомната централа няма да се строи само с руски пари и че ще търси и европейски инвеститор. Обмисляла ли е ЕИБ възможността да финансира строителството на централата в Белене?
- Засега никой не се е свързал с нас за финансирането на проекта „Белене".
Ако това се случи?
- Ако бъдем потърсени, ние със сигурност ще разгледаме проекта. По принцип ядрената енергия е част от нашето полезрение, но след като никой не се е свързал с нас все още, опасявам се, че не мога да кажа повече по този въпрос.
Повечето заеми, отпускани от ЕИБ за България, са в областта на транспорта и инфраструктурата. Ще продължат ли тези области да бъдат приоритетни и занапред? Планирате ли да увеличите инвестициите в проекти за зелена енергия например?
- Ние сме много заинтересовани в областта на зелената енергия и възобновяемите енергийни източници. Продължаваме да сме заинтересовани, разбира се, и в областта на инфраструктурата, в частност транспортната инфраструктура, пътищата. Заинтересовани сме до степен, в която има търсене на нашето финансиране.
Още от интервюто на „Класа"
„790 млн. лв. от еврофондовете чакат проекти от общините", казва в интервю за „Монитор" Лиляна Павлова, зам.-министър на регионалното развитие
Госпожа Павлова, кои са приоритетите в усвояването на средствата от еврофондовете?
- Без да подценяваме останалите европрограми, основното ни внимание ще бъде насочено към оперативна програма „Регионално развитие". Целта ни е да сключим максимален брой договори, за да можем да насочим повече пари към общините.
Важен приоритет са и програмите за трансгранично и транснационално сътрудничество. Те са 11. Не са много известни, защото имат малък бюджет, но в никакъв случай не бива да ги подценяваме, защото и по тях се спазват същите правилата, както за големите проекти за милиарди.
За съжаление вече сме в 2010 г., а почти нищо не е направено по транс граничното сътрудничество с всички съседни страни. Както с Гърция и Румъния, с които вече в ЕС, така и с другите - Република Македония, Сърбия и Турция. Немалко проекти - над 500, кандидатстват за финансиране, но изоставането си остава голямо. През последните години страната ни не е била достатъчно активна. Може би, защото проектите са от 200-300 хил. лв. до 1 млн., най-големите. Вече е създадена специална дирекция, която да работи в това направление и целта ни е да получим оценка за съответствие от ЕС и по тези програми.
На колко пари може да разчитаме до края на 2010 г. по оперативна програма „Регионално развитие"?
- Целта ни е да успеем да обявим 13-те схеми, за които са предвидени за инвестиране 790 млн. лв. Това е голямо предизвикателство, защото изработването на критерии за всяка отделна схема зависи не само от нашето министерство, а и от колегите от другите. Например за проектите за намаляване рисковете от наводнения трябва да получим експертни оценки и информация за рисковите зони от екоминистреството.
Как ще подпомогнете общините, които нямат кадрови потенциал, да могат да подават качествени проекти за финансиране от еврофондовете?
- За последните 3 години общините натрупаха доста опит и някои от тях вече имат необходимия капацитет не само да предлагат качествени проекти, но и добре да управляват реализацията им. За съжаление - други, които са близо половината, нямат този опит, не са активни и не са били мотивирани да го направят. Планираме да подпомогнем общините в няколко направления и вече се работи в тази насока. Обявихме процедура за консултант, който да направи детайлна оценка на капацитета и нуждите от обучение на общинските администрации за работа с еврофондовете. Те ще бъдат обучавани да правят качествени проекти.
Втората стъпка ще бъде не само за обучение, но и за мобилни групи. Те ще ходят на място и ще подпомагат при подготовката, прегледа и изпълнението на проектите. За целта ще бъдат инвестирани 3 млн. лв. Апелирам към общините да не се доверяват на разни частни консултанти, които им обещават помощ, ако ги наемат, проектите им да минат лесно и да имат гарантирано одобрение. По-добре е екипът на общината да разработи проекта и да дойде при нас в министерството да се консултира, вместо да се разчита на „лобисти".
Кои общини вече имат необходимия потенциал за работа по европроектите?
- Не може да се обобщи кой тип общини, големи или малки, или в определени райони са сред най-добрите в тази насока. Хубавото е, че вече има немалко, в които има назначени кадърни и амбициозни хора. Сред големите като положителен пример ще посоча Габрово и Бургас. Във всеки район на страната има и силни и слаби общини, по отношение на европроектите. Всичко в крайна сметка зависи от волята на кмета да създаде качествен екип.
Още от статията на „Монитор"