За консенсусното начало в работата на местния парламент и зачитането на волята на избирателите и най-важните проблеми за решаване, разговаряме с Милена Цанева, председател на Общинския съвет в Разград
Г-жо Цанева, с какво бихте характеризирали най-добре работата на ръководения от Вас общински съвет?
Колективната форма на общинското управление задължава към търсене на консенсус и отчитане спецификата на всяка група граждани, излъчили своите представители в местния парламент. Затова се стремим да зачитане волята на всеки избирател, което е незаобиколим принцип и фактор при формиране на местната управленска политика.
Милена Цанева е юрист с дългогодишен професионален опит, включващ работа като юрисконсулт, адвокат, заместник-кмет на Община Разград и заместник областен управител на Разградска област.
Омъжен е и има син и дъщеря.
От друга страна идеята, заложена в основата на съществуването на общинския съвет, да приема и следи за изпълнение на политиката за развитие на общината, също е изключително задължаваща. Тя предполага на първо място силна политическа воля за постигане на поставените цели, много добро познаване на местните проблеми и достатъчен управленски капацитет за тяхното решаване.
Осъществяването на най-важния ръководен принцип на действие -публичност при вземането на решения, се осъществява чрез провокиране на обществен дебат, включване на заинтересовани групи граждани при обсъжданията, публикуване по подходящ начин на своевременна информация за предстоящи решения, отправени покани за участия в заседания на постоянни комисии и на общинския съвет.
Общинският съвет на Разград положи клетва на 7 ноември 2011 г.. и оттогава неотменно следва поведение, определено с посочените по-горе рамки.
Как реализирате на практика тези добри принципи, в условията на реалната политическа ситуация в местния парламент ?
Благоприятното обстоятелства на сравнителна монолитност в представените групи дава шанс за водене на стабилна политика и реализирането на принципите, за които стана дума по-горе.
Тридесет и тримата общински съветници са разпределени в четири групи - 13 на ГЕРБ, 9 на ДПС , 8 на БСП и 3 на „Синята коалиция".
Създадени са десет постоянни комисии, които обсъждат и отработват преди сесиите поставените за разглеждане въпроси. В това отношение Разградският общински съвет има дългогодишни традиции. Много отдавна е оценена важността на предварителния дебат, което максимално оптимизира работата в заседанията на общинския съвет.
Друга добра практика, възприета и прилагана в настоящия мандат е свързана с проучване на общественото мнение по редица важни проблеми. Преди да се пристъпи към вземане на решение се провежда обществено обсъждане на проекта за бюджет, размер на местните данъци и такси, проблеми свързани с образованието, сградния фонд и др.
Всички сфери на обществения живот са важни и значими и ангажират в еднаква степен вниманието на общинските съветници. Ако все пак трябва да бъдат степенувани, то с приоритет се ползва формирането на икономическата политика за общината.
Основен проблем за региона е безработицата, какво може да направи общинският съвет в това отношение?
Действително, за Разград, както за много други общини в страната, недостатъчната трудовата заетост е сред водещите проблеми. И напълно естествено е това да вълнува най-силно гражданите на общината. Затова и задачата на местното й управление е да се концентрира върху решаването му.
Местният парламент не може да бъде директен работодател. Не в това се изразява участието му при търсене на правилния подход в борбата с безработицата. Той, както вече бе изтъкнато, има задължението да създаде и реализира обмислена и ефикасна инвестиционна политика, да създаде добър бизнес климат, да поощри местните предприемачи, да привлече инвестиции, да направи общината привлекателно и подходящо място за реализиране на бизнес проекти. Защото това означава работни места, съживяване на икономиката, ангажиране на трудова заетост.
Решаването на какви проблеми преобладава в работата на местния парламент на този етап?
От началото на мандата са приети около 160 решения. Значителна част от тях са за решаване на конкретни въпроси по управление на общинската собственост, развитие и укрепване на инфраструктурата, директиви за развитие на социалната и здравната политика на общината, контрол върху общинските предприятия и общинските търговски дружества, актуализиране на подзаконовата нормативна база , както и решения с устройствен характер.
С най-съществен и всеобхващащ характер са определянето на такса битови отпадъци, бюджетът за 2012 г. и структурата на общинската администрация.
Единството и сътрудничеството между изпълнителната и местната законодателна власт са гаранция за добро местно самоуправление. Това разбиране е приоритетно и стои на вниманието на двата органа - кмет и общинска администрация, от една страна и от друга - общински съвет.
Направената заявка за взаимно уважение , зачитане компетенциите на съответния орган и търсенето на взаимно приемливи решения се оценяват положително от гражданите, които искат от своите избраници да намерят най-достойния и работещ модел за управление на общинските дела.
Към общинския съвет има създадени и помощни комисии, без да имат статут на постоянните комисии по ЗМСМА ,третиращи специфични и важни за обществения живот въпроси. Традиционна за няколко мандата е Комисия за обществен ред и сигурност, в чийто състав освен общински съветници са привлечени широк кръг общественици , организации и институции. Предстои сключване на Договор за обществен ред и сигурност със страни Община Разград, Общински съвет Разград и РУ „Полиция".Една от първите инициативи е изграждане на кризисен център за първоначално приютяване на хора в риск.
По моя преценка едно от най- сериозните постижения на настоящия общински съвет е стремежът на всички общински съветници за поддържане на добър микроклимат, колегиалност и професионализъм. Това е обнадеждаващ показател за политическа зрялост и обществена отговорност и се надявам този дух да е традиционен за целия мандат на нашия колективен орган за местно самоуправление.