Българската Shelly Group отдавна е име, познато на технологичните среди в Европа, но през последните години компанията, която започна с умни крушки и базови устройства за дистанционно управление, се превърна във фактор на световния пазар на интернет на нещата (IoT). Това се отрази и върху пазарната й капитализация, като към написването на този текст тя възлиза на 941 милиона лева по данни на БФБ, а през миналата година премина психологическата граница от 1 милиард лева.

Миналата седмица даде и информационен повод да поканим представител на дружеството с това, че навлиза на нов пазар - този в Парагвай. На пръв поглед това изглежда локална сделка, но всъщност е част от много по-голяма стратегия за устойчиво разширяване в Южна Америка - регион, който по думите на мениджърите на Shelly се оказва по-динамичен дори от Северна Америка.

"Парагвай не е специално избран. Ние упорито търсим партньори в цяла Южна Америка. Наскоро имахме разговори и с компания от Еквадор. Но локалното присъствие е важно, защото само така можем да осигурим поддръжка на място", казва Мирчо Мирев, ръководител "Интеграции" в Shelly Group, в разговор с Money.bg.

Компанията вече има позиции в Чили и Бразилия, а следващи стъпки предстоят в Перу и Еквадор. Така Южна Америка постепенно се оформя като регион с висок приоритет в глобалната стратегия на Shelly.

Южна Америка като възможност

Според Мирев специфичното за Латинска Америка е бързината, с която бизнесът там търси решения. Докато на по-развитите пазари процесът на внедряване често е дълъг и тромав, в Южна Америка компаниите са склонни да експериментират и да изпробват нови технологии веднага, щом видят практическа полза.

"Учудващо за нас, те са много по-гъвкави от Северна Америка. Там често се обсъжда дълго, тук решението се търси веднага - особено когато става дума за енергийна ефективност и контрол на разходите", отбелязва той.

Това дава шанс на Shelly да предложи продуктите си именно като инструмент за управление на електроенергията - тема, която в последните години засяга не само индустрията, но и домакинствата.

Присъствие на глобалната сцена

Разрастването на нови пазари върви ръка за ръка с участието на Shelly в големите международни форуми. Компанията редовно се представя на IFA в Берлин - едно от най-големите технологични изложения в Европа.

"Основно в Германия имаме силни позиции. Там се срещнахме с много клиенти и потенциални партньори", коментира Мирев.

Присъствието в Германия е показателно: там пазарът е силно регулиран, а потребителите са взискателни към качеството. Успехът в подобна среда подсказва, че продуктите на Shelly имат потенциал за широка международна реализация.

Снимка 734264

Източник: money.bg

От смарт крушки до комплексни системи

Историята на компанията започва с умни крушки - устройства, които позволяват управление през смартфон.

"Еволюцията върви от отделни устройства към комплексни системи за контрол и наблюдение. Нашите продукти позволяват добавяне на "умен" слой към вече изградени сгради", казва Мирев.

Важен детайл е, че цялото разработване се случва в България - от хардуера и фърмуера до софтуера и интеграциите.

Така например един от най-ценните потребителски ефекти от внедряването на Shelly решения е по-добрият контрол върху енергийните разходи. Умните устройства дават видимост къде отива потреблението, а това често изненадва собствениците.

"Много хора си представят, че големият разход идва от осветлението, но то вече не е фактор с LED технологиите. Понякога най-големият консуматор се оказват на пръв поглед дребни уреди - например чилърите за вода през нощта. След като започнат да виждат картината, хората могат да променят поведението си и да спестят значителни суми", обяснява Мирев.

Индустриални приложения и зарядна инфраструктура

Продуктите на Shelly намират приложение и извън дома. Компанията вече участва в проекти за зарядни станции за електромобили - в Европа и Австралия, предимно чрез партньори.

Пример от Австралия: законодателството там изисква новите жилищни сгради да имат определен брой електрифицирани паркоместа. Shelly предлага решения, които позволяват този разход да се поема не от всички собственици, а само от тези, които реално зареждат автомобилите си.

В автомобилната индустрия устройствата се използват за контрол на сгради и за наблюдение на параметри, които са критични за поддръжката на производството - например температура в електрически табла.

Мирчо Мирев ще бъде и един от панелистите във форума Construction of Tomorrow на 30 септември, за който можете да прочетете още тук.

Вижте целия разговор във видеото!

Ако сте изпуснали информация за "Шелли груп", ето списък да наваксате:

Българската "Шелли Груп" - бившата "Алтерко", продаде офиса си в София за близо 7 милиона лева

Българската "Шелли Груп" - бившата "Алтерко", продаде офиса си в София за близо 7 милиона лева

Тази година компанията достигна пазарна капитализация от над 1 милиард лева

Акциите на българската "Шелли Груп" са поскъпнали колкото тези на Nvidia през последните пет години

Акциите на българската "Шелли Груп" са поскъпнали колкото тези на Nvidia през последните пет години

Какви са бъдещите планове за растеж на компанията?

Шелли Груп купи холандския производител на смарт брави LOQED

Българска IoT компания купи холандски производител на смарт брави

Продуктите на LOQED са съвместими с различни системи за домашна автоматизация