Еврото се клати, западноевропейската икономика стагнира, Гърция е във фалит, а Турция успява блестящо да се справи с всички тези предизвикателства: през 2011-та икономиката й отбеляза прираст от близо 10%, с което турците надминават дори китайците. И през тази година БВП се е увеличил с 3 на сто. Очакванията на ОИСР са, че през 2013-та турската икономика ще нарасне с 4,5%.
В продължение на десетилетия пълноправното членство в ЕС беше една от най-важните цели на Турция. Сега обаче Анкара се дистанцира от Брюксел, стараейки се да стане регионална сила в Близкия и Средния изток. Вицепремиерът на страната Али Бабаджан неотдавна заяви, че присъединяването към ЕС си остава "дългосрочна стратегическа цел", но "без особен приоритет".
Европа да внимава!
Експерти предупреждават, че Европа ще загуби, ако остави Турция изцяло да се преориентира на Изток. Икономистът и европеист Бахри Йълмаз от Истанбулския университет препоръчва на ЕС спешно да приеме Турция в Общността, преди тя окончателно да се разочарова и отвърне. Аргументите му са предимно икономически: Турция е на път да се превърне във важна икономическа сила. През 2030 г. Турция вече ще е четвъртата по сила икономика в цяла Европа, предричат експертите.
Това никак не е утопично. Отдавна вече Турция произвежда повече автомобили, отколкото Италия. Машините, текстилът, плодовете и зеленчуците "made in Turkey" са експортен шлагер. В същото време бързо се увеличава и населението. От 74 милиона днес до 2025 г. то ще нарасне на близо 90 милиона - ако всичко върви според предвижданията на консервативния премиер Реджеп Тайип Ердоган. А 90 милиона души - това си е огромен пазар.
Турците за пример
Разбира се, Турция също си има проблеми: висок външнотърговски дефицит, зависимост от вноса на енергия, лошо образование. Дълго време, особено в очите на консервативните кръгове в Берлин или Брюксел, Турция имаше имиджа на прекалено голяма, прекалено бедна и прекалено мюсюлманска. Дали Турция се нуждае от ЕС повече, отколкото ЕС от Турция, не е съвсем изяснено и до днес.
Турците вече не копнеят да станат част от Обединена Европа
По отношение на по-бедните страни на Юг или Изток от нея Турция отдавна се е превърнала в пример за благосъстояние и демокрация. Вярно е, че все още има недостатъци по отношение на човешките права, правата на жените и малцинствата, което пречи на Турция да се присъедини към ЕС. Затова пък старите й слабости като лабилният банков сектор, протекционизмът и задлъжняването вече са излекувани.
Еуфорията по ЕС чезне
След кризата от 2001 г. Турция проведе реформи, които бяха наистина внушителни. "Правилата за капиталово покритие на турските банки в момента са значително по-строги, отколкото валидните в ЕС", казва германски експерт. И изобщо, на турците някак си им дойде до гуша да се съобразяват с твърде негъвкавия "стар континент": докато през 2004 г. седем от всеки десет турци са искали да видят страната си в ЕС, сега това се струва привлекателно на едва 38% от населението.
Leci 11
на 30.07.2012 в 11:03:29 #5И сега малко информация за Турция, ама от истинската: - "Богатата" Турция всъщност има БВП на глава от населението колкото и България, а всъщност дори и по-малко, имайки предвид сивият сектор у нас; - "Големия производител" на автомобили - всъщност е работна площадка за евтина работна ръка на чужди марки, една от тях и най-голямата е Фиат - италиански производител. А колкото до "големия производител" - гледа се коли на глава от населението. - Турция никога няма да бъде приета в Европа с тази протекционна политика относно автомобилите - вносните са с огромен данък. "Протекционизмът е излекуван" е пълна измишльотина, заради това 90% от колите са ФИАТ и Рено! - "страхотният ръст" от 9% всъщност е предшестван от срив от 8% в периода 2007-2009; - "страхотният ръст" от 9-10% всъщност е дело на инфлацията в размер на 8,9% (до юни 2012) - а това всъщност означава, че ръста е един голям балон. - Недостатъци в реформите ..смешно, Турция дори НЯМА работеща система или по-точно НИКАКВА система за събираемост на данъци, магазини и ресторанти ти пишат сметката на лист, а бензинът струва 3,50 лв, дизелът почти 4 лв за литър, ясно е, че се опитват да събират данък през горивата по примитивен начин. - Машините "мейд ин Търки" са пълен смях, а не хит, драги журналисте! (с изключение на западните производители, които са аутсорсвали, но в този случай просто не са турски) Турция НЕ Е за Европейският Съюз, просто който е бил за повече време там добре вижда, че това просто не е Европа.
medi
на 28.07.2012 в 13:08:39 #4което си е истина, си е истина, колкото и да завиждате. жалко е, че и ние не сме като тях
XXX
на 28.07.2012 в 12:53:42 #3Всъщност БВП ППП в Турция и у нас е почти еднакъв, обаче никой не нарича България "богата", даже напротив, всички ревем колко сме зле. Спорно е колко е "силна", в регионален смисъл - да, но глобално....... Единствено вярно е, че е тоносително голяма държава.
Vesko94
на 27.07.2012 в 18:43:43 #2Има невярна информация в началото на статията. През 2011 година турската икономика нарастна с 8,2%, при 9,5% за китайската. Тези 10% са измислица.
Балканец
на 27.07.2012 в 16:57:03 #1"Турците вече не копнеят да станат част от Обединена Европа" ---------------------------------------------------------------------------------- Ами различни сме. Но нема лошо. Лошо би било, ако сме различни и живееме заедно. Тогава на комплексарите и от двете страни ще им пречат ония другите, различните и ще са им оправдание за собствената некадърност. А в един момент ще направиме една нова Босна. Демек ще се изтепаме. Това вече сме го играли. Можем и да не сме заедно и пак да сме добри комшии. Sag, komsular?