„Санирането на панелките в половин България е пред провал", предупреждава от първата си страница „Сега"
Надеждите на кабинета и лично на премиера Бойко Борисов, че чрез саниране на панелните блокове ще преобразят България, са на път да пропаднат. И втората от общо трите обществени поръчки за стартирането на усвояването на 63 млн. лв. от ОП "Регионално развитие", предназначени за енергийна ефективност, се препъна. При отварянето на офертите в регионалното министерство вчера стана ясно, че липсват кандидати да извършват енергийно обследване на сградите в два от седемте региона - Югоизточен и Северен централен. Преди седмица не се намери фирма, която иска да е проектен мениджър на програмата в Северозападна България. Проектният мениджър и фирмата, извършваща енергийното обследване, са задължителни, за да може да стартира програмата.

Така санирането не може да тръгне в редица градове като Бургас, Стара Загора, Сливен, Ямбол, Велико Търново, Видин, Русе, Разград, Силистра и др. И за двата търга срокът ще бъде удължен с 30 дни. При липса на интерес вероятно ще се пристъпи към служебно назначаване на изпълнители. За 7-те региона (шестте региона за развитие на страната и столицата) са предвидени 800 000 лв. без ДДС за енергийно обследване и 3.6 млн. за проектни мениджъри. Парите обаче ще се дават само за свършена работа, т.е. според броя на сградите, които ще пожелаят да бъдат санирани и ще преминат успешно цялата процедура.

Според участници интерес няма, защото оферти трябва да се подават, без да има яснота на колко сгради фирмите ще трябва да направят технически паспорти, каква е приблизителната площ и цена за различните региони. "Критериите са много неясни. Липсват количествени сметки - има едни пари за цялата страна, но никой не знае как ще се разпределят, затова и нашите предложения са малко "на сляпо", обясни пред "Сега" представител на обединението на фирмите "А-три-архитектура и изпълнения" и "Строй контрол корект". То кандидатства за Южния централен район. Експертите обясняват, че проблем е и фактът, че старите сгради нямат технически паспорти. А освен тях фирмите ще трябва да оценят характеристиките на сградата - дограма, покрив, изолация, ВиК и топлопреносната мрежа.
Още от статията на „Сега"

„Боя за яйца докарва астма", разкрива „Монитор"
Боя за яйца ни докарва астма, уртикария и тежки алергии. Въпросният оцветител се продава от амбулантни търговки на Женския пазар, на  пазара в „Младост" и на тротоарите при Окръжна болница в София, съобщи главният санитарен инспектор д-р Ангел Кунчев. Въпросната боя съдържа химикала тартразин, който може да предизвика астматични пристъпи, уртикария и тежки дихателни алергии. Тя съдържа и оцветителите  Е-123, Е-131, Е-142, за които лекарите са единодушни, че са канцерогенни. И за трите съставки Европейският съюз излезе преди няколко години с предписание да се ползват изключително внимателно, тъй като не е доказана категорично тяхната безвредност. В някои страни на ЕС като Унгария, Полша, Германия и Франция те дори са забранени.

По-опасно обаче е, че на повечето бои за яйца, дори тези в магазините, въобще не пише какви съставки съдържат. С тях трябва да сме по-внимателни, да не купуваме, ако върху етикета не е обозначен съставът и няма изрично сложен надпис с номера на разрешителното от Министерството на здравеопазването за безвредност, коментира пред „Монитор" д-р Ангел Кунчев.

Когато купувате бои за Великден, задължително трябвал да проверявате  дали надписите съдържат информация с името на производителя, датата на производство и срока на годност, защото върху повечето опаковки той липсвал. Масово търговците пробутвали бои, останали непродадени през миналата година.

Един оцветител с изтекъл срок на годност може да провокира тежък обрив, обясниха от Българското дружество по алергология.

Не липсват и пакетчета, на които няма предупредителен надпис върху боите с форма на таблетки да не се използват от деца, тъй като могат да ги сбъркат с бонбони, отбеляза още д-р Ангел Кунчев.
Още от статията на „Монитор"

„Всеки 3-ти козунак боядисан", предупреждава от първата си страница „Труд"
Доста шарен Великден очаква софрата на българина. Не яйцата, а някои козунаци се оказаха добре боядисани със "златна" боя за яйца, като багрилата имат мисията да скрият факта, че в сладкия великденски хляб не е вложено нито едно яйце.

Всеки трети - боядисан

Близо 30% от най-купуваните козунаци са богато омазани в жълта боя за яйца, показва изследване на в. "Труд" и асоциация "Активни потребители".

За целта на изследването бяха закупени 7 различни козунака на случаен принцип от квартални магазини в София. Избрахме продукти само на български производители, които бяха предадени за лабораторен анализ в "Център по биология на храните" ЕООД.
Резултатът - два от изследваните обредни хляба се оказаха "подквасени" с оцветители, за да придобият нужния жълтеникав цвят. На нито един от етикетите обаче не бе изписано наличието на подобна добавка.

"Тези жълти бои са вложени, за да се прикрие липсата на яйца. Дори когато са ползвани яйца, пак обилно е добавен оцветител. Целта е търговски трик - козунаците да изглеждат много по-жълти и апетитни за окото на потребителя", коментира д-р Сергей Иванов от "Център по биология на храните".

Внимание! Възможни са алергии!

Жълтите оцветители не са вредни за здравето, но Еврокомисията забранява влагането им в хляб и тестени продукти, категоричен е Иванов. В лабораторията бе открит оцветител Е-102 татразин в един от козунаците. Той може да доведе до алергични реакции - например сред хора с непоносимост към аспирина, особено ако е вложен над позволената дневна доза - 7,5 mg/kg телесна маса.
Още от статията на „Труд"

"Бензинът ще поскъпва още" е водещото заглавие на страниците „Бизнес" на „24 часа"
Бензинът в цял свят поскъпва стремглаво и отдавна е достигнал абсолютен рекорд на цените си. В България цената му е 2,70 лв. за литър и е една от ниските в Европа, ако се гледа само крайната стойност.

В Германия литър достигна 1,70 евро преди католическия Великден миналата неделя. Цената му там обаче се сформира не само от стойността на петрола и ДДС, но и от няколко данъка, с които е обложен и с които държавата финансира пенсионните си фондове и политиката си за опазване на околната среда.

Подобни са и цените във Франция и Великобритания, където правителствата обмислят да посегнат на държавните си резерви, за да направят бензина отново достъпна стока за всички граждани.

Заради небивалите цени в Западна Европа вече се възцариха нрави, доскоро познати само у нас. Германците масово крадат бензин, източвайки колите на съседите си, а доста бензиностанции пропищяха от нощни набези на пестеливи шофьори. Британците пък извиха огромни опашки пред колонките за гориво, за да се запасят преди празниците. Процъфтява и бензиновият туризъм - европейците масово обикалят из съседни държави, натоварили туби в колите си, за да спечелят от разликите от няколко цента в цените на горивото.

Това не е извънредно положение. Цената на бензина вече едва ли ще се върне на старите нива, предупредиха германски експерти. По-скоро до края на годината ще достигне 2 евро за литър в Европа, а в България най-вероятно ще доближи границата от 3 лева.
Причините за това са няколко. На първо място е кризата с еврото. То толкова се обезцени, че за барел петрол на световния пазар вече се плащат 4 евро повече в сравнение с преди 4 години. Това се дължи не на поскъпването на петрола, а на поевтиняването на еврото спрямо американския долар - валутата, с която се плаща черното злато.
Още от статията на „24 часа"

"За "Белене" сме платили много и ще плащаме още дълго", казва в интервю за „Капитал Daily" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев
Г-н Добрев, ясно ли е вече каква е сметката на България за АЕЦ "Белене"?
- Колегите се върнаха от Русия в петък, където са поставили сметката и калкулация какво дължим. Става въпрос единствено за оборудване, което към 1 април е било произведено. Руската страна е приела нашите документи, подписали са протокол и в рамките на една седмица трябва да проверят дали това е всичко, за да изчистим сметката. Към момента става въпрос за няколко десетки милиона евро. Още 140 млн. евро по груби сметки трябва да се платят, за да се завърши единият реактор.
Единственото по-трудно нещо, което трябва да решим, са двата арбитража, които се водят от наша и руска страна за взаимните ни финансови претенции.

Заемът на НЕК от 500 млн. лв., който беше взет от BNP Pariba за АЕЦ "Белене", ще бъде ли преструктуриран?
- Две от банките в синдиката вече не искат да участват в него. Става въпрос за Dexia и Mizuho, чийто дял е 55 млн. евро, за който ние и Pariba се опитваме да привлечем друга банка. Останалите банки в синдиката обаче не искат да увеличат дела си, така че да покрият тези 55 млн. евро.

НЕК няма ли пари да погаси този заем?
- Не, никой няма толкова пари. 250 млн. евро не можем да намерим. НЕК няма и 55 млн. евро, защото задълженията му са огромни. Може примерно Българският енергиен холдинг да погаси тази сума, но пак ще има част, която трябва да се покрие от нови банки в синдиката.

Тоест за АЕЦ "Белене" ще плащаме още дълго?
- За "Белене" сме платили много и ще плащаме още дълго.

Кой ще участва в проектната компания за изграждането на 7-и блок на АЕЦ "Козлодуй"? Ще се търси ли отново стратегически инвеститор или държавата ще финансира проекта?
- Държавата със сигурност няма да финансира този проект, ще се търси стратегически инвеститор и рискът няма да се поеме от НЕК, БЕХ или АЕЦ "Козлодуй". Тази порочна практика трябва да спре. Какво всъщност се случи със строителството на "Белене". Имаме една обществена поръчка, която не завършва с ИДС (инженеринг, доставка и строителство - бел. ред.) договор, а със споразумение от края на 2006 г. В това споразумение пише, че трябва в едногодишен срок да се сключи договора, което може би е нарушение на закона за обществените поръчки. Подобна ситуация не бива да се повтаря. Ако за АЕЦ "Белене" беше направена проектна компания, която сама да носи рисковете, нямаше НЕК да е в това състояние в момента. На практика ние бяхме заложили почти цялата енергетика, тъй като НЕК беше основен партньор в проекта, при това с много малко яснота за неговата икономическа целесъобразност.

В какъв срок ще бъде създадена тази проектна компания?
- Първата стъпка е решение по принцип за изграждането на 7-и блок, което ще стане в сряда на заседание на Министерския съвет. След това ще се предприемат всички последващи стъпки и до края на годината или началото на следващата проектната компания може да бъде създадена. Реално тя ще има възможност да привлича стратегически инвеститори едва след като бъде извършена доста от подготвителната работа. Без да има сигурност, че ОВОС и геоложките проучвания са положителни и има лицензирана площадка, е малко вероятно да се привлече стратегически инвеститор. Но трябва да има проектна компания, която да се направи така, че да не е в тежест нито на БЕХ, нито на АЕЦ "Козлодуй".
Още от интервюто на „Капитал Daily"

„Конституционният съд отмени туристическия данък", информира „Класа"
Конституционният съд (КС) отмени туристическия данък, който беше въведен миналата година, през април, съобщи mediapool.bg. Делото бе образувано по настояване на депутати от парламентарната опозиция. През 2011 г. 61 народни представители от БСП и ДСБ атакуваха налагането на данъка с промени в Закона за местните данъци и такси. Според промените данъкът замени туристическата такса и се пресмяташе на базата на най-малко 30% заетост на легловата база, независимо дали е имало такава заетост през годината. Туристическата такса се плащаше върху реализирания брой нощувки в дадения хотел. Собствениците на хотели и ресторанти, особено от вътрешността на страната, бяха притеснени, защото те отчитаха заетост около 20%, а плащаха върху 30%, без да са реализирали приход.

В условията на криза това утежнение се отразяваше пагубно на бизнеса, коментира пред „Класа" Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, по повод отмяната на туристическия данък. Той посочи, че приемат решението на съда с облекчение, защото с него се регламентират правила да се плаща само за извършена услуга, а не да се пресмята „на око" каква ще бъде заетостта. Много важно е не толкова какви средства ще се съберат, а как ще се разходват. Според нас тези средства трябва да се използват за реклама и рекламни брошури, допълни Рагин.

Около 5%-6% е постижимият ръст на туристи в България за настоящата година. Малко над 2,6 млрд. евро е бил приносът на туризма в платежния баланс на страната за 2011 г., каза заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. Той се обяви против това, че имиджът на страната е като „евтина дестинация" и като дестинация за „алкохолен туризъм".
Още от статията на „Класа"

"Китайско чудо спира сърцето", четем от първата страница на „Стандарт"
Китайско хапче, което прави "чудеса" с килограмите, докарва инфаркт. Билковите капсули за отслабване Ju mei ren съдържат опасното вещество сибутрамин, разкриха инспектори от Агенцията по храните. То повишава кръвното, уврежда сърцето и увеличава риска от инсулти и инфаркти.

Употребата му е забранена в целия Европейски съюз, Австралия, САЩ и дори в Китай. Въпреки това опасната хранителна добавка се е продавала у нас с фалшив етикет. На него пише, че хапчето съдържа само билкови екстракти. След сигнал на граждани са изтеглени 464 опаковки от търговската мрежа, съобщиха от агенцията.
Не е известно обаче колко души са пробвали добавката, която се е продавала за 17 лв. От компанията вносител на продукта "Цин Бао - интернешънъл" отказаха коментар.
Още от статията на „Стандарт"

„Приходите от корпоративен данък и ДДС падат", предупреждава „Сега"
За втора поредна година държавният бюджет не успява да събере планираните приходи от корпоративен данък. Неизпълнени са и приходите от ДДС, показва годишният доклад за дейността на НАП през 2011 г. Докладът тази година се забави, а детайли по всички приходни параграфи в него няма.

Корпоративният данък е с едно от най-големите неизпълнения в данъчните приходи за 2011 г., показва отчетът. При планирани 1.54 млрд. лв. държавата е събрала 1.36 млрд. лв., или неизпълнението е 12.1%. Предвидените постъпления не бяха изпълнени и през 2010 г., но тогава с по-малко - 4.5%.

Голямо е неизпълнението на корпоративния данък при застрахователните дружества. Тук са отчетени 27.7 млн. лв. постъпления, или с 43.1 млн. по-малко от събраното през 2010 г. Банките на свой ред също са отчели намаление от 21% на печалбите вследствие на обезценки на кредити и вземания. Така за 2010 г. банковият сектор е заработил печалба от 617 млн. лв. Не е ясно има ли неизпълнение на основния приходоизточник при корпоративния данък - нефинансовите предприятия. Голямо неизпълнение - 12.6%, има и при данъка върху дивидентите, което също е показателно за икономиката.

Новост е отчетеното неизпълнение на приходите от ДДС. Държавата е събрала 162 млн. по-малко спрямо планираните 3.36 млрд. лв. Нетните приходи от ДДС намаляват в последните 2 г. Като обяснение за намалелите приходи през 2011 г. се сочи ръстът на износа от 30.6%, в резултат на което расте и размерът на възстановеното ДДС. На фона на свиващите се приходи от ДДС е под въпрос намерението на кабинета да намали ставката с 2%.
Още от статията на „Сега"

„Пускат „Тракия" с временно разрешение за ползване", пише „Монитор"
Плановете на Агенция „Пътна инфраструктура" са в края на юни лотове 2 и 3 от Стара Загора до Ямбол и част от четвъртия лот до пътния възел с първокласното шосе, водещо към Петолъчката, да имат разрешение за експлоатация, съобщи за „Монитор" шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров.

Според него проблеми ще има за издаването на акт 16 именно за частта от лот 4, защото цялата отсечка от Ямбол до Карнобат е с едно разрешение за строеж и ще се търси вариант как да бъде спазен законът.

„Може би там ще се мине с временно разрешение за експлоатация - поясни инж. Лазаров. При всички положения до началото на активния летен сезон трябва да пуснем трасето до Петолчката и така да намалим използването на сегашния път от Стара и Нова Загора, където стават много тежки катастрофи", допълни той.

„Преди дни бях на проверка и фирмата изпълнител е завършила трасето между Петолъчката и гр. Зимница, съобщи още шефът на пътната агенция. „Остава отсечката в самото градче, където бордюрите вече са наредени и частта от там до лот 4 на „Тракия". Реконструкцията на това шосе с дължина около 15 км се извършва по програмата „Транзитни пътища". Целта ни е то да е напълно готово заедно с пускането на „Тракия", допълни той.

По думите на Лазаров от приемателната комисия на частта от лот 4 ще зависи каква скорост ще бъде разрешена по нея, дали стандартната за аутобан от 130 км/час или както на единствената готова отсечка от „Струма" - 90 км в час, защо тя е с временно разрешение за експлоатация. „При „Струма" между пътен възел Даскалово и Долна Диканя ограничението на скоростта е по-ниско, защото тя следва трасето на стария първокласен път. Трасето в началния участък на лот 4 на „Тракия" ще е съвсем ново и предполагам, че ще може да се даде разрешение да се шофира със стандартната скорост за автомагистрала у нас", прогнозира пътният шеф.
Още от статията на „Монитор"

"Добрев поема парите от Брюксел за фирми", съобщава „Стандарт"
Министърът на икономиката Делян Добрев лично поема контрола над европарите за малките и средните фирми. Междинното звено по Оперативна програма "Конкурентоспособност", което в момента е Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия, ще стане част от главна дирекция в Министерството на икономиката, каза Добрев.

Това не означава, че агенцията ще бъде закрита, допълни той. Няколко човека, които в момента работят в нея, ще бъдат преназначени в МИЕТ, което вече ще отговаря за разпределянето на европарите за малките фирми. Останалата част от хората в агенцията остават на работа, която ще продължи да изпълнява другите си функции.

Чрез преструктурирането ще се оптимизират процесите по усвояване на средствата от ОП "Конкурентоспособност" и така ще се реализира амбицията за договаряне на 100% от останалия ресурс или от 800 млн. до 1 млрд. лв. до края на годината, каза Добрев. Така той потвърждава една от приоритетните си задачи, които сам си постави веднага след като пое кормилото на мегаминистерството.
Още от статията на „Стандарт"

„Високи евронорми оскъпяват играчките", информира „Труд"
Около 80% от детските играчки, продавани в Европа, са внос от Китай. В стремежа към по-ниска цена азиатските производители често правят компромиси с качеството и безопасността. Затова от миналата година Европейският съюз въведе по-строги изисквания към играчките. Това според българските търговци е довело до увеличение на цените.

Преди да бъдат пуснати на пазара в Европа, всички играчки трябва да минават тестове за безопасност. "Това ги оскъпява, а и резултатите трябва да се пазят 10 години", обяснява Катрин ван Рийз, директор на Европейската асоциация на индустрията за играчки.
Предстои и ново поскъпване заради допълнителни изисквания, които влизат в сила от средата на 2013 г.

Играчките в храна като снакс или шоколадово яйце трябва задължително да са в отделна опаковка и да не са свързани с храната, пише в изискванията за безопасност. Те трябва да са достатъчно големи, за да не може да бъдат погълнати. На външната опаковка на храната трябва да е записано, че в нея има играчка.

Въведени са по-строги изисквания към играчките за деца до 3 години. Те трябва да могат да се почистват, а текстилните - да се перат. Има изискване и за дължината на шнуровете към играчките. За деца до 18 месеца те не може да са по-дълги от 300 мм, а за малчугани до 3 години - от 800 мм. Количките с дистанционно трябва да се движат с не повече от 6 км в час, ако са за деца от 3 до 6 години.
Още от статията на „Труд"

"Износът забави спада си до 6,1%, вносът расте", съобщава „Класа"
Износът, който трябва да играе ролята на двигател на икономическия растеж у нас, забавя темпа си на спад и за първите два месеца на годината понижението е с 6,1%. В абсолютна стойност това означава, че страната е изнесла стоки за близо 5,7 млрд. лв. След като през януари експортът се понижи с 10 на сто, през февруари намалението е ограничено само до 1,8% спрямо същия месец на предходната година, или 2,9 млрд. лв. Това показаха предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани вчера.

Вносът за януари-февруари 2012 г. възлиза на 6,9 млрд. лв. (по цени CIF), или със 7,2% повече спрямо същия период на 2011 г. Само за февруари 2012 г. общият внос се увеличава с 13,2% и надвишава 3,5 млрд. лв., сочи още статистиката.

Към трети страни в началото на 2012 г. износът ни е намалял с 2,6% и възлиза на 2,3 млрд. лв. Основните ни търговски партньори са Турция, Китай, Обединените арабски емирства, Русия, Сърбия и Република Македония, които формират 51,2% от експорта извън ЕС. Значителен ръст има към Обединените арабски емирства, Канада, Сирия и Бразилия, а най-сериозен спад към Сингапур, ЮАР, Индия и Хърватия. Само за февруари експортът за трети страни нараства с 10,6% спрямо същия месец на предходната година до 1,2 млрд. лева.

Вносът за първите два месеца се е увеличил с 8,6% до 2,9 млрд. лева. Най-много е нараснал импортът от Казахстан, Босна и Херцеговина, Сирия и Република Корея, а най-много е намалял от Бразилия, Обединените арабски емирства и Украйна. През февруари 2012 г. вносът на България от трети страни се увеличава с 16,8% спрямо същия месец на предходната година до близо 1,5 млрд. лева.

Така за януари и февруари външнотърговското салдо на България с трети страни свети на червено с 553,2 млн. лв., а след елиминиране на разходите за транспорт и застраховки при внос на стоки сметката остава отрицателна и възлиза на 411,4 млн. лева. Ако се сметне и търговията с ЕС, общото външнотърговско салдо на страната за първите два месеца на 2012 г. е -1,25 млрд. лв., което е с 832 млн. лв. повече от същия период на 2011 г.
Още от статията на „Класа"