След периода на стагнация в периода 2009 - 2011 г., броят на пристигналите лица и реализираните от тях нощувки отново се увеличава. Това показва представеният доклад „Хотелски пазар София 2015" на Kohl & Partner Hotel & Tourism Consultancy International.

Какво показват статистически данни за София като туристическа дестинация и тенденциите за развитието на хотелиерския бизнес в столицата.

Средната продължителност на престоя на посетители все още е твърде малка. През последните няколко години тя винаги е била между 1,71 и 1,78 нощувки на престой, което отразява основно бизнес пътуванията в София. В сравнение с други градове, които са международни бизнес центрове, и в които средната продължителност на престоя е между 2,1 и 2,4 нощувки, средният престой в София е много кратък.

Цялостното нарастване на броя на нощувките реално не е довело до положителна промяна на хотелския пазар, заявиха представителите на Kohl & Partner.

Заради допълнителния брой легла (нови хотели и подобряващото се представяне на общностите за споделяне на места за настаняване), появяващи се на пазара, конкуренцията между хотелите се запазва и заетостта и средната цена на нощувка продължават да намаляват.

Нощувките в София остават най-ниските в цяла Европа на база Trivago Index, от декември 2014 г, сочат данните от изследването.

От доклада стана ясно, че веригата „Кемпински" ще напусне нашата столица след продажбата на хотела.

"Хотели Kempinski и Виктория Груп АД потвърждават, че са в процес на преговори за прекратяване на споразумението за управление на хотел Kempinski Hotel Zografski в София, България, но бизнес дейността продължава както обикновено до уговарянето на дата на предаване", заявиха представителите на Kohl & Partner.

Кой е най-големият хотел и превръщат ли се платформите за резервация на частни квартири в реална конкуренция на хотелите в целия свят?

Авторите на презентацията дадоха за пример уебсайта за резервация на нощувки airbnb.com, който предоставя огромен избор от дестинации по целия свят, както и достъпни цени за настаняване и една доста по-евтина почивка, отколкото предлагат хотелите. Те изрази учудването си, че мениджърите на хотели в София, с които са разговаряли не знаят за съществуването на тази платформа, която се явява техен реален конкурент.

Стана ясно, че уебсайтът airbnb.com всъщност е „най-големият хотел в София". С 409 предлагани места за настаняване в града (и допълнителни 120 около София), той разполага с над 1700 легла. Това е между 4-5% от пазара в София.