Между 1,15 и 2,70 лева на километър се движат предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, научи БТА. Разчети на транспортното министерство пък показват 1,90 лв./км. В сряда парламентът промени закона за автомобилните превози, с което даде възможност общинските съвети да определят пределни цени на тарифата за таксиметров превоз, които ще могат да се актуализират минимум веднъж годишно.
В Столичната община са постъпили предложения от четирите най-големи таксиметрови компании, като само една от фирмите е предложила пределна цена от 1,50 лв. на километър. Друга фирма е разделила пределните цени на две - за деня да е 1,15 лв. на километър, а за нощта - 1,35 лв.
Третата компания предлага пределна цена от 2,71 лв. за километър таксиметров пробег, като разчетът й е върху средния годишен пробег на едно такси - 80 хиляди километра, от които 45% са платени (с клиент).
Според същите сметки средният разход на автомобил е 9,77 л на сто километра, а цената, която се сочи като параметър, е цената на литър бензин.
Коментатът на Money.bg е, че взимането на бензина като отправна точка при изчисляването на цената има свое икономическо основание от страна на таксиметровите шофьори, но със сигурност няма нищио общо с действителността. Едва ли повече от 10% от всички таксиметрови автомобили изминават пробега си на бензин или дизел. Останалите разчитат основно на пропан бутан и метан(природен газ), които предлагат много по-ниски цени за изминаване на 100 км. 9.77 литра бензин, колкото трябват за изминаването на 100 км според в момента струва между 23 и 25 лв. в зависимост от типа на горивото. 100 км на пропан-бутан струват около 16 лв., а на метан около 7-8 лв. или три пъти по-евтино от базата, която искат да наложат таксиметровите водачи.
За това е необходимо общинските съвети със съответните си комисии да имат предвид тези данни, когато изчисляват пределната цена за километър.
В разчета за предложената пределна цена са включени и разходите по заплати на двама водачи плюс допълнителните разходи, които има едно такси.
Четвъртата компания предлага пределната цена да е умножената по две цена на най-евтиното гориво. Фирмата обаче не е уточнила какво да се има предвид - газ или бензин. Твърде възможно обаче е това да е цената на килограм природен газ (метан), тъй като голяма част от таксиметровите автомобили го ползват като гориво, а средната му цена в момента в София е между 1,20 и 1,30 лв. за килограм.
Според последните данни от дирекция "Транспорт" на общината 5600 са жълтите автомобили в София, които са заплатили таксата от 50 лева и са с редовно разрешително за извършването на таксиметров превоз през тази година. Всяко 8 от 10 таксита е в компания за организирани таксиметрови услуги, сочи статистиката. При газта цената е около 15 лв, а при метана около 7-8 лв. или тръ пъти по-евтино
Разчети за пределната цена на километър таксиметров пробег прави и транспортното министерство. Експертите там са пресметнали, че цената на километър пробег е някъде около 1,90 лв. В тази сметка влизат разходите за нов автомобил - лизингови вноски на година, маркирането му, поставянето на таксиметровия апарат, регистрацията му в метрологичния контрол, поставянето на GPS. Към тях се добавят и другите административни разходи, които има един таксиметров автомобил - технически преглед, разрешително, изпити на водача, регистрация в "Пътна полиция", застраховки, месечната такса за радиостанция и пътна книжка, както и данъкът за превозното средство.
Заложената брутна заплата за водача на такси е 1000 лева, среднодневният пробег е 200 километра, от които 40% е празен пробег, а горивото, залегнало в калкулациите, е бензин.