Вчера от немско-американския автомобилен концерн DaimlerChrysler  за пръв път официално признаха, че разглеждат възможността да се освободят от търпящата милиардни загуби дъщерна компания Chrysler. По експертни оценки, разделянето с Chrysler може да струва на германската Daimler най-малко €26 млрд.

Вчера, макар и ден на влюбените за англо-саксонския свят, за Цитче не бе време за радост. Той съобщи по време на конференция за пресата в Обърн Хиллс, че в Chrysler ще бъдат съкратени нови 13 000 работни места (16% от персонала) в периода 2007 - 2009. Това масово уволнение се наслагва към онези 40,000 души, които Цитче вече направи безработни през периода 2000 - 2005. Ще бъде затворена цяла фабрика в Нюарк.

Според публикувания вчера отчет, чистата печалба на DaimlerChrysler през 2006 е нараснала с 14% до 3,2 млрд. евро. Обаче приходите на американското поделение Chrysler са паднали с 6% до € 47.1 млрд. Ръководството свързва това с ръста на курса на евро спрямо долара и спада в търсенето на автомобилите на подразделението. Операционните загуби на Chrysler Group за миналата година са били €1,12 млрд., докато през 2005 бе регистрирана печалба от €1,53 млрд. Продажбите през 2006 са паднали с 5% до 2,7 млн. бр.

И веднага плъзнаха слуховете: Chrysler се продава, разцепва, хиляди работни места на руска рулетка, поне два завода в небитието.

В 8.30 американско време най-сетне дойде повече яснота. Daimler не само стартира нова програма за саниране, а надзорният съвет проверява всички възможности. „Нито една опция не се изключва, за да се намери най-доброто решение за Chrysler Group и DaimlerChrysler", е казал Цитче. Това означава „да се проверяват и други стратегически опции с партньорите". Ще рече - всичко е възможно, дори отделяне и продажба на американската марка.

Ако все пак се търси хепи - енд за „трансатлантическата сватба" на големите автомобилостроители, ще трябва да се избере по-сериозен вариант от снижаване на разходите. Ще са необходими стратегически решения за бъдещето.

Саниране в Крайслер имаше и през 2001. Дитер Цитче тогава освободи 26,000 души от работа и закри шест завода, но последствията не бяха трайни. След добрата 2004 и успешната 2005, концернът изглеждаше като застанал на главата си: Chrysler с печалба € 1,5 млрд., а групата Mercedes Car със загуба от € 505 млн.

Стратегическите грешки се проявиха едва през 2006. Цитче успя да освободи Chrysler от зависимостта от американския пазар, но при това подцени или не прецени правилно развитието на потребителското търсене в Северна Америка. Вместо да заложи на по-малки и щадящи околната среда модели, Цитче акцентира върху развитието на „гълтачи на бензин", особено на тежки джипове и мини-ванове.

И без друго стои въпросът доколко Daimler въобще може вече да се раздели с Chrysler по свое желание. Кой ще се съгласи да купи концерн с такава интеграция? Само разходите за здравни и пенсионни осигуровки при евентуално разделяне ще възлязат за Daimler на € 26 млрд.

Дали ще остане, дали ще бъде продаден? Има - поне на теория - и трета опция: излизане на борсата. Щутгартското дружество в този случай ще може да си запази мажоритарния дял в Chrysler. Този вариант ще отложи и решението за съдбата на „брака" за по-късно. Може пък да се намеси на трети - шефът на Рено и Нисан Карлос Гон упорито повтаря, че ще се радва на „стигащ далече алианс с който и да е от големите автомобилостроители в САЩ".

Докато се вземе стратегическото решение, трябва да се работи за подобряване на производствения потенциал на Chrysler. Това най-лесно може да стане с ново коопериране. Вече има споразумение с китайската Chery, която произвежда малогабаритни автомобили, продавани под американската марка.

Съвсем скоро Азия може да придобие съвсем ново значение за Chrysler. Ако американците успеят да се промъкнат на развиващите се пазари на Индия или Китай, те ще могат да умилостивят, или дори да изиграят нова стратегическа роля за германските си партньори. Все още това са мечти - от 2,7 млрд. продадени автомобила с марките Chrysler, Jeep и Dodge, само 200,000 са доставени извън рамките на САЩ, Мексико и Канада.

Докато това не се промени, настроението ще е на дъното. Изказването на Цитче от вчера дори се сравнява с „клането на деня на св. Валентин" - разстрел на седем души на 14 февруари 1929 във война на банди в Чикаго.

Изглежда нещо пречи на Крайслер да произвежда спокойно. За дългата си история основаната през 1925 марка е изживяла не една криза. Пръв виновник бе ОПЕК и новите цени на петрола след 1973. Легендата Ли Якока спаси концерна чрез съюз с германските автомобилостроители в минивана Voyager през 1985 и записа рекорди. Следващият спад дойде през 1990. Наследникът на Якока Боб Лутц заложи на луксозни джипове и пикапи. След пет години Chrysler отново се изкачи на върха.

През 1998 дойде обединението на Даймлер - Бенц и Крайслер.

Твърде високите цени, грешната продуктова политика и мудната конюнктура в САЩ причиниха следващата криза през 2000. Едва през 2004 се излезе от загуба на печалба. Цетче посочи вчера, че печалби могат да се очакват отново едва към 2008.

Фондовият пазар реагира мигновено на информацията за възможни промени в  DaimlerChrysler. Акциите на компанията се качиха с 5% до € 51,75, най-високо равнище от юни 2002. Handelsblatt е научил, че Цитче е възложил на една от американските инвестиционни банки да провери вариантите за пълна продажба на  Chrysler.

Засега е ясно със сигурност, че продукцията на Chrysler ще се съкрати с 400 хил. автомобила годишно. Разходите за материали трябва да спаднат в срок от две години с € 1,15 млрд. Тенденцията в света е за нов тип автомобили и изглежда дори Chrysler няма да може да я заобиколи. Трябва да се съчетава, за да се оцелява.