Агенцията по туризъм все още има незапълнен потенциал откъм кадрови ресурси, от гледна точка на маркетинга и рекламата, обяви днес председателят на агенцията Марио Ал Джабури.

По коренно нов начин вече ще се гледа на хората, които ще управляват туризма. Необходими са анализатори на чуждите пазари, рекламни специалисти и хора, които да анализират рекламните кампании, тяхната ефективност, да дават насоки за пазарите, на които българските дестинации трябва да се рекламират.

Всичко това обаче зависи изцяло от статута, който ще има агенцията, заяви нейният председател. Той нарече неефективна ситуацията в момента, защото един бранш, който дава 13% от Брутния вътрешен продукт, не можел да се управлява от Държавна агенция, а не от министерство на туризма.

„Където и да се представяме на Запад, на нас гледат несериозно, защото едно е разговорите и представянето да е на ниво министър, друго е да има само председател", каза Ал Джабури. У нас нямало координация от гледна точка на правителствените институции,  и най вече ведомствата, които имат пряк и косвен принос към туризма.

Когато няма представител на ниво министерство, то тогава винаги институцията ще бъде второ ниво и никой няма сериозно да влияе при отношенията ни с енергетиката, регионалното развитие, образованието и транспорта, смята председателят на Агенцията.

Точно затова е и много трудно да се прокарват стратегии за развитие на туризма, въпреки че през последните 15 години никой не се е захванал да пише такава.

Промени в закона на туризма или изцяло нов закон, ще поиска Ал Джабури, където ясно да бъде установен статута на инстанцията, която ще представлява туризма.

Там специалистите смятат, че трябва да залегне и система, която да работи адекватно не само по обучението, но и по задържането на кадрите в България.

Според Агенцията, в момента има перфектни кадри в сферата на туризма, но те работят извън страната. В 5-6 звездни хотели в Дубай, Саудитска Арабия и Египет, имало много наши перфектни мениджъри, които нямат мотивация да останат в страната.

В момента най-големият ни проблем е не обучението на кадрите, а как да ги задържим у нас, смята Ал Джабури. Много от тях са наемани само сезонно, докато трае туристическия сезон, нямат сигурност, нямат гарантирана стабилност.

Този елемент ще залегне и в стратегията за развитие на туризма у нас, която ще бъде официално представена през месец ноември т.г.