„Златен обир за 16 млн.", четем от първата страница на „Стандарт"
Обир на века изпразни сейфове с 320 кила злато и още 20 кг платина и сребро. Имането се пазело в митничарски склад до стария терминал на летище София. Ударът е станал в нощта срещу понеделник, съобщиха от МВР. Пръв трите изпразнени каси видял митничар от сутрешната смяна. Сейфовете не са разбити, подозренията са, че те са оставени отключени. Достъп до тях са имали двама митничари, които вече са разпитани. Задигнатото злато е било конфискувано при операцията "Леярите" на МВР през август. Тогава бяха арестувани четирима контрабандисти от Пловдив. Те въртели канал за износ на злато към Турция.
В кражбата на летището са участвали поне няколко човека, за да изнесат от раз толкова много кюлчета и накити. Апашите са залели следите си с уиски.
Още от статията на „Стандарт"
„Съдът се разцепи, но оправда Доган за рекордния хонорар", съобщава от първата си страница „Сега"
ВАС изненада антикорупционната комисия на парламента с решението, че лидерът на ДПС Ахмед Доган не е бил в конфликт на интереси, когато е взел хонорар от 1 млн. евро за проекта за хидровъзел "Цанков камък". Решението разцепи съда и лидерът на ДПС бе оправдан с гласовете на двама от тричленния състав - Виолета Главинова и Илиана Славовска. Докладчикът по делото - Марина Михайлова, е подписала с особено мнение, защото смята, че лидерът на ДПС е нарушил закона и трябва да бъде глобен, а хонорарът - конфискуван.
Последната дума ще е на 5-членен състав на ВАС, тъй като антикорупционната комисия още вчера обяви, че ще обжалва решението.
ВАС не приема, че има конфликт на интереси, тъй като договорите са подписани от Доган, преди да влезе в сила съответният закон. Освен това липсвали и доказателства, че като депутат Доган е участвал в гласуване на решение в полза на "Институт по строителство и минно дело" АД, който изплати хонорарите му. "Трябва да бъде установен частен интерес и съпътстваща го облага. И частният интерес да е повлиял върху обективното и безпристрастно изпълнение на задълженията на народния представител", мотивират се съдиите. Доказателства за това не са представени нито от парламентарната комисия, нито са събрани по време на процеса.
Съдия Михайлова, за която Доган е в конфликт на интереси, обаче обяснява, че лидерът на ДПС е трябвало да декларира хонорарите си, защото парите са получени, когато законът вече е действал, независимо че е подписал договорите преди влизането му в сила на 1 януари 2009 г. Според нея консултантските договори са сключени точно защото той е бил народен представител, председател на ДПС, което е мандатоносител на правителството към момента на подписването. И възложителят "Институт по строителство и минно дело" АД, и Доган са били наясно, че лидерът на ДПС няма как да изпълни сам поръчката, тъй като няма нужната квалификация, и че ще наеме трети лица. "Предметът на договорите прикрива други отношения между страните", смята Михайлова. За нея хонорарите са получена облага при конфликт на интереси, която трябва да бъде конфискувана, а Доган трябва да бъде глобен с 3000 лв.
Още от статията на „Сега"
„Кабинетът сам се вкара в капан с ранните пенсии", информира от първата си страница „Дневник"
Отказът на правителството да започне пенсионната реформа от догодина го вкара в задънена улица за пенсиите на работещите 1 и 2 категория труд. Казусът кой и как ще плаща ранните пенсии е основният проблем пред фиксирането на осигурителната вноска за догодина.
Социалният министър постави публично темата като проблем за недостига на средства в частните професионални фондове и дори предложи средствата в тях да се прехвърлят в Националния осигурителен институт. Според пенсионните фондове обаче проблемът е другаде.
От 1 януари 2011 г. те трябваше да започнат да изплащат пенсиите на тези категории работещи за периода, докато навършат общата пенсионна възраст. Според Кодекса за социално осигуряване обаче началото на тази схема е обвързано с увеличението на възрастта за пенсиониране или на трудовия стаж на тези категории.
Там е записано, че по професионалните схеми се изплащат пенсии на работници с 10 години стаж 1 категория и 8 години по-ниска от общата пенсионна възраст. За 2 категория изискванията са 15 години стаж и 3 години по-ниска възраст. В момента обаче тези хора могат да се пенсионират съответно 11 и 6 години по-рано.
Изискванията в кодекса са приети още през 2000 г., с началото на пенсионната реформа и явно са една от причините в края на лятото правителството да внесе в парламента предложение още от догодина осигурителният стаж да се увеличи с 3 години за всички категории работещи.
То беше оттеглено по решение на премиера Борисов, след като синдикатите заплашиха с протести, и сега промяната се планира най-рано за 2015 г. Така се образува луфт от 4 години в досегашната схема за пенсиите.
Още от статията на „Дневник"
„Затварят всички бензиностанции без електронна връзка с НАП", съобщава от първата си страница „Класа"
Всички бензиностанции, които не са свързали касовите си апарати в единна електронна система с Националната агенция за приходите (НАП), ще започнат да бъдат затваряни от 10 януари 2010 г. Това стана ясно след среща между премиера Бойко Борисов, министъра на финансите Симеон Дянков, изпълнителния директор на НАП Красимир Стефанов и представители на трите мобилни оператора, на вносителите и производителите на фискални устройства и Българския институт по метрология (БИМ), съобщи правителствената пресслужба. До края на седмицата - 22 октомври, трите мобилни оператора ще бъдат готови с включването на оптичен кабел, чрез който ще се реализира тестовата среда, а до 30 октомври НАП ще създаде и реална среда за системата. От 1 ноември в лабораториите на БИМ ще започнат техническите изпитания на свързването на апаратите към системата, като за целта производителите и вносителите на фискални устройства ще изпратят свои представители при експертите от института. "От 10 януари идната година ще започне затваряне на всички бензиностанции, които не са свързани в електронна система с НАП. Това е решителна крачка от борбата на правителството със сивия сектор в търговията с горива", коментира министър-председателят Бойко Борисов.
Бензиностанциите в страната са над 2000. Половината от тях са собственост на големите вериги Shell, Petrol, OMV, Lukoil и др. Огромната част от бензиностанциите на големите вериги у нас са се свързали с единната електронна система на НАП, потвърди пред „Фокус" председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. Членовете на асоциацията държат 70-80% от търговията с гориво на дребно и по-голямата част от тях вече имат връзка с електронната система на НАП. Тези, които нямат, ще успеят да изпълнят условието в поставения срок - 10 януари 2011 г., смята Делчев.
Още от статията на „Класа"
„Влак дерайлира, размина се без жертви", съобщава от първата си страница „Монитор"
Експрес „Чайка" със 177 пътници дерайлира при гара Септември вчера. Няма жертви и пострадали.
Влакът, който потеглил от Бургас в 5,35 ч, трябвало да пристигне на гара Септември по разписание в 11,19 ч. Композицията се движела с 15 минути закъснение и в 11,35 ч вече намалявала скорост за навлизане в района на гарата. В този момент при преминаването през входната стрелка трите последни вагона от общо петте на експреса дерайлирали. Само късмет е предотвратил обръщането на вагоните и с това и неминуемите телесни повреди на пътниците, коментираха железничари. За сравнително лекия изход от инцидента допринесла и ниската скорост на композицията - около 25 км/ч.
Пътниците в злополучния вагон първа класа се паникьосали и започнали да хвърлят през прозорците багажа си и да излизат, бутайки се през вратите, разказаха вчера очевидци на поредната суматоха в родните железници.
„Добре че се разминахме без жертви, иначе си беше страшничко", разказа началничката на влака Петя Симеонова. БДЖ служителката още не можеше да се отърси от шока и се кръстеше, че хората са имали късмет, тъй като влакът е навлизал в гарата и скоростта е била малка. Ако бяхме някъде на права отсечка, не ми се мислеше къде щяха да летят вагоните и хората, вълнуваше се Симеонова, която с двете кондукторки стоеше примряла до килналите се на една страна вагони, които едва се крепяха на извитите оси на металните колела.
Причина за инцидента е капак на редукторната кутия на локомотива, който се откачил по време на движение. Капакът се влачил повече от 700 метра, преди да опре в стрелковите елементи и да извади талигата на третия вагон от релсовия път. Човешка грешка най-вероятно стои зад инцидента, обясни Пенчо Попов.
Още от статията на „Монитор"
„Арабин на 7 века защитава ракията", разкрива „Стандарт"
Арабин, живял преди седем века, ще бъде един от козовете на страната ни, с който ще защитаваме ракията като традиционна българска напитка. Това каза за "Стандарт" шефът на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) Красимир Коев. Хроникьорът Ал-Идрис споменава още през ХIV век, че негови съграждани - арабски търговци, пренесли медни казани за дестилирани напитки. Те ги продавали по панаирите из българските земи. Първоначално продуктът, който се получавал, се ползвал като лекарство - за упойка, дезинфекция и разтривки. А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис. Това ще е един от аргументите, с които ще се опитаме да докажем, че ракията наистина е традиционен български продукт, каза Коев. Той обясни, че нашата задача няма да е да доказваме, че само българите правят ракия, а че тя е залегнала дълбоко в родната култура от много години насам. Другите ни аргументи ще са европейски газети, довери Коев. Статии за родната ракия имало още от 1875 г. в чуждите вестници. През 1894 г. пък именно в Брюксел журито на изложението за вина отбелязало, че на българския щанд имало уникална вкусна винена напитка.
Още от статията на „Стандарт"
„Всеки трети младеж с диплома става продавач", обобщава „Сега"
Образованието и нуждите на икономиката се разминават все по-сериозно, показва анализ на Българската стопанска камара за образователната и квалификационната структура на заетите и работната сила. Между 27 и 32% от завършилите средно и висше образование през 2008 и 2009 г. са започнали работа в търговията. На втора позиция за реализация на младите хора е ресторантьорството. В същото време този сектор е чак на десето място по брой заети през 2009 г., което е показателно за сериозното разминаване между подготовката на учениците и студентите и реалните потребности на бизнеса, коментират от камарата.
Повечето българи са заети в професии, които са с ниска квалификация, показва още анализът. Към края на миналата година 23% от заетите са продавачи и снабдители и това са най-разпространените професии. 11% работят като шофьори, като също толкова са и сервитьорите и барманите. 10% от българите работят като охранители и пазачи, като счетоводители - 9%, а като учители - 8%.
В същото време най-много младежи избират да учат стопански науки и администрация - над 42% от професионалните бакалаври (които се обучават в бившите колежи) и близо 25% от бакалаврите и магистрите за учебната 2009/2010 г. Нуждите на бизнеса са съвсем други - предимно от кадри в техническите специалности. Според работодателската организация сега висшето образование се развива самоцелно, заради самото обучение, при което приемът няма практическа връзка с потребностите на бизнеса.
Още от статията на „Сега"
„Въвеждаме данъчни преференции за екоавтомобили от 2012 г.", съобщава „Класа"
От три-четири месеца се прави анализ на пазара на нови и употребявани автомобили в България, за да се прецени дали е хубаво както в много държави от ЕС също да имаме политика за подкрепа на по-чистите коли. Това заяви финансовият министър Симеон Дянков, който участва в X годишна среща между Европейската кръгла маса на индустриалците (ERT) и представители на българското правителство, която се проведе вчера в столичния хотел "Шератон". Европейската кръгла маса на индустриалците е неофициален форум, обединяващ около 50 изпълнителни директори и председатели на основни международни компании с европейски произход. В България в него членуват компании с 3,8 млрд. лв. оборот за 2009 г., в които работят повече около 10 хил. души. Общите им инвестиции у нас за последните пет години са над 1 млрд. лв., за същото време са платили повече 1,6 млрд. лв. данъци.
Близо75% от внесените в България автомобили са употребявани, а 87 на сто от возилата, които се търгуват в страната ни, са на повече от 10 години, коментира управителят на BMW за България Александър Миланов. Той смята, че ще е добре за пазара, ако се въведат данъчни преференции за собствениците на нови коли, които отговарят на екостандартите. Стимулите да не бъдат еднократни при вноса на автомобила, а през целия период на ползването му, предложи още Миланов.
България има нужда от политики, които да осигурят работни места, растеж и сигурност, особено в условията на крехкото възстановяване в ЕС, заяви Алексис Брунс, директор „Корпоративни въпроси и връзки с държавни институции" на белгийската компания „Солвей" и почетен посланик на Белгия. В момента страната ни има най-ниската данъчна тежест за фирми и домакинства. От 1 януари Словакия и Великобритания заявиха, че ще повишат налозите, но у нас ще ги запазим, каза вицепремиерът Симеон Дянков.
Той отново потвърди, че до 2013 г. няма да се повишава акцизът на цигарите. Под натиска на МВФ обаче Сърбия и Румъния ще променят ставките на този налог още от следващата година.
Още от статията на „Класа"
„Наредбата на митниците въобще няма да засегне сивия сектор", казва в интервю за „Дневник" Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация
Преди две седмици Агенция "Митници" съобщи, че над 90% от производителите на алкохол и горива са подали заявления до ведомството с план за монтиране на уреди за измерване на акцизните стоки. На 26 септември изтече гратисният период за изпълнение на изискването, което беше въведено в края на лятото от митниците. Според него в данъчните складове трябва да има монтирани измервателни уреди на всяка възлова точка от процеса на производство или съхранение на акцизни стоки, които да изпращат информация в реално време към митниците. От Българската петролна и газова асоциация, както и отделни алкохолни производители обжалват наредбата. Върховният административен съд отказа да спре изпълнението й, първото дело по същество е на 11 ноември.
Г-н Делчев, защо обжалвате наредбата за контрол на акцизните стоки?
- Петролната асоциация обжалва Наредба №3 след многобройни безрезултатни срещи с митниците. Те са органът, подготвил проекта за тази наредба и който ще я прилага, независимо че официално е подписана от министъра на финансите.
След многобройни срещи с митниците не успяхме да постигнем съгласие по няколко важни елемента от нормативния акт. След като изчерпахме възможностите по пътя на диалога, взехме решение да обжалваме нормативния акт. Подчертавам, че за пръв път в 12-годишната история на петролната асоциация атакуваме по този начин акт на правителството.
Кои според вас са проблемните области в наредбата?
- Петролната и газова асоциация подкрепя и винаги е подкрепяла засилването на контрола на митниците, защото, борейки се със сивия сектор, това помага и на обществото, помага и на легалния бизнес. Самата идея за засилване на контролните функции не ни е чужда и ние я подкрепяме. Смущава ни, че се въвеждат изисквания към измервателните уреди, които са нови и тежки и които изискват много сериозни инвестиции, за да бъде постигнати целите.
В момента акцизните складове са снабдени с измервателни уреди, които дават точни резултати. И към момента се извършва измерване. Първо, заради необходимостта акцизните складове да се контролират стриктно с оглед събирането на акциз. Второ, лицензираните складодържатели са заинтересувани да знаят точното количество стока, която влиза и излиза. Така се контролират наличностите и се предпазват от кражба.
Тоест акцизните складове и в момента са съоръжени с модерна апаратура, която отговаря на Закона за измерванията и е стандартизирана по съответния ред от българските стандартизационни органи, тоест апаратура, която доказано измерва точно. С наредба 3 се увеличават точките за контрол освен тези на входа и на изхода на данъчния склад.
Въвежда се изискване за наличие на средства за измерване и на тръбопроводи, съоръжения и съдове за съхранение на територията на данъчния склад. Това увеличава многократно броя на измервателните уреди. На второ място се стеснява кръгът на използваните измервателни уреди - поставят се специални изисквания за тях, които до този момент не са съществували и които за собствениците на акцизни складове означават нови инвестиции.
Тези контролни уреди не са водомери, които можете да отидете и да си купите от магазина. Те се поръчват на малък брой производители. Обикновено срокът на поръчката е около 8 седмици, а когато се натрупат повече поръчки, както е в момента, сроковете се удължават и цените растат.
Какво е по-различното в новите измервателни уреди?
- До този момент данъчните складове за съхранение на течни горива и газ пропан-бутан бяха снабдени с измервателни уреди като електронни везни, рулетка с лот, масови разходомери, които отговарят на нормативните изисквания и са одобрени от Агенция "Митници". Сега наглед "дребни" изисквания налагат подмяната на почти цялата измервателна база.
Например Наредба 3 изисква върху разходомерите да се означава посоката на движение на флуида, каквото изискване досега не съществуваше. То освен това противоречи на други действащи нормативни актове. Вместо масовите разходомери се изискват разходомери за обем. Наредба 3 изисква и осигуряване на непрекъснато захранване за срок не по-малък от 3 часа.
Това на практика означава да се монтират промишлени UPS-и и е допълнително финансово натоварване. Инвестициите, които трябва да направят фирмите, са от стотици хиляди до десетки милиони. Някои от лицензираните складодържатели на големи данъчни складове са заявили, че заради това се налага дори за затворят част от складовете си.
Още от интервюто на „Дневник"