В България зарядните станции все още не са често срещана гледка, но броят им все пак расте. Ниският им брой все пак е една от пречките пред навлизането на електромобилите у нас - заедно с все още високата цена, коментира за предаването Money.bg по телевизия Bulgaria ON AIR Мартин Хаджистойков, основател и управител на eCars.
Компанията е сред пионерите на електрическата мобилност в България. Българският екип произвежда зарядни станции за електромобили в София, а сред клиентите ѝ са имена в автомобилния бранш като Hyundai, Jaguar, Renault, Nissan, а скоро и Volkswagen и Audi.
"Когато има станции, хората имат спокойствието на купят такава кола и да я използват - и нея, и станциите. Това че станциите не се използват толкова много в началото, е факт. Но за да купят кола повечето хора, те искат да знаят, че има зарядни станции. Зарядните станции са една голяма пречка, когато ги няма", посочва Хаджистойков.
В България, по думите му, има няколкостотин зарядни станции. Той дава сравнение с Холандия, където има няколко десетки хиляди.
Самата eCars вече е произвела и монтирала над 200 зарядни станции. Компанията, която води началото си от 2010 г., започва производство през 2017 г. В офиса ѝ в София в момента работят трима души.
"Всичко се произвежда в България, голяма част в тези помещения. Всичко е наша разработка - на eCars - и работим само с български компании. Металообработка, светодиодно осветление, всички компоненти, които сме направили, са разработени от нас или от други колеги и тук ги асемблираме за един завършен продукт", казва Хаджистойков.
eCars скоро очаква лиценз, който да ѝ позволи да продава продуктите си и на външните пазари, като основната цел са по-големите икономики в Европа, където и търсенето е по-голямо.
Зарядните станции в България и ролята на държавата
В развитието на инфраструктурата за електрическа мобилност експертът вижда и ролята на държавата. "В много държави има субсидия за покупка на електромобил, има субсидии и за изграждането на зарядна инфраструктура. Този модел е времеви, до някакво време ще е важно тези субсидии да се прилагат, за да може да помагат за смекчаване на първоначалните високи разходи, които вървят с момента заедно с електрическата мобилност. След това с изравняване на пазара, с намаляване на цените на бизнеса хората няма да имат толкова нужда от тези субсидии и помощи, защото цените ще паднат до такива нива, че ще са достъпни и нормални. Но засега е много е важно и у нас за съжаление все още не се случва в някаква сериозна, мащабна програма", посочва той.
В България единствените стимули за електромобилите са липсата на годишен данък и безплатно паркиране в някои общини. В Румъния, например, държавата дава субсидия до €10 хил. при покупка на електромобил. Наскоро пък стана ясно, че северната ни съседка ще инвестира €53 милиона в обществени зарядни станции.
Според Хаджистойков, в България е нужен и личният пример на държавата. "Важно да има много сериозни ангажименти от страна на общините, от страна на администрацията като цяло, от правителството. Когато се подава един координиран сигнал, че институциите обръщат внимание на елетрическата мобилност по един или друг начин, тоест изграждане на инфраструктура и закупуване на по-голям брой електромобили, ето идва следващ етап за подмяна на автопарк в дадени организации, нека да са електромобили. Това са един сигнали, които със сигурност дават тласък и помагат да се разпространи повече електрическата мобилност", казва той.
Кога ще паднат цените на електромобилите?
Високите цени на електромобилите пък скоро ще намалеят, благодарение на увеличаването на производството. "По-високите цени на електромобилите все още са факт: от една страна заради широко коментирата тема с батериите, те са един скъп компонент, но от другата страна малкото бройки във всеки един бизнес и за всеки един продукт означават високи цени. При 3 милиона електромобила годишно производство, цените ще са едни. При 200 000 ще са други. Скалирането на производството, и за инфраструктурата, и за електромобилите, е от ключово значение за спада на цените. Това е съвсем прост икономически принцип, който вече навлиза в електрическата мобилност. Дори от миналата седмица имаме контакт от колеги, автопроизводител за намаляване на цените на нов модел. И то сериозно намаляване, говорим за 10-15%. Електромобилите все още са в една висока гама спрямо моделите и цени, но намалението е факт. И по-скоро се получава така, че технологията насмогва за същата цена - получаваш повече, а следващият етап е да падне цената и да получиш още повече. Това е един цикъл от 3-4 години", коментира Хаджистойков.