Citroen, Opel и Fiat вече са там, където китайците са от години, а и други производители се насочват към сегмента на микроавтомобилите с прогнозен обем от 100 милиарда долара в световен мащаб до 2030 г. На 20 юни Citroen пусна 800 бройки от My Ami Buggy за продажба онлайн във Франция, Италия, Испания, Белгия, Португалия, Обединеното кралство, Люксембург и Гърция. Колите бяха разпродадени за 10 часа.
Спадът на продажбите на малките автомобили в Европа
съчетан с минималния брой модели на пазара, под 15 000 евро, даде нов живот на сегмента на микроавтомобилите. Renault Twizy беше в тази ниша сам в продължение на години, предоставяйки достъпно превозно средство с четири колела, задвижвано от батерии предимно за младите жители на града, пише auto-press.net.
Източник: Citroen
Фамилията марки на Stellantis вече предлага три микроавтомобила с електрическо задвижване - Citroen Ami, Opel Rocks-e и Fiat Topolino. Моделите имат максимална скорост, ограничена до 45 км/ч, а минималната възраст за шофиране е 14 години в много страни. За да бъде в крак с търсенето, Stellantis инвестира в своя завод в Мароко, за да удвои производството на микроавтомобилите.
Ami, пуснат за първи път през 2020 г., и Rocks-e вече са успешни за Stellantis. Производството на вариантите на Citroen и Opel възлиза на общо около 20 000 единици през 2022 г., като добавянето на Topolino се очаква да увеличи производството от 35 000 до 40 000 броя тази година. Fiat Topolino Dolcevita има платнен покрив, подвижни врати и допълнителен душ за изплакване след ден на плажа.
Източник: Fiat
Отговорът на Renault идва тази година с пристигането на Duo от поделението за мобилни услуги Mobilize. Duo обещава подобрен обхват, повече комфорт и по избор по-високи максимални скорости от Twizy. За разлика от своя предшественик, Renault Twizy, Duo има подходящи врати, въздушна възглавница, възглавници на седалките и климатик. Renault казва, че може да произвежда до 17 000 Duo годишно във фабриката си в Танжер, Мароко.
Микроавтомобилите предоставят нова опция за първи автомобил
като се има предвид, че сегментът на малките автомобили в Европа е изоставен от марки като Ford и Volkswagen. В резултат на това миниавтомобилите сега представляват едва 4,2 процента от всички продажби в региона, което е спад от повече от 10 процента спрямо 2010 г., създавайки възможност за микроавтомобилите, които в момента са на цени под €12 000.
Източник: Renault
Ето и стартовите цени в сектора - Renault Twizy - 11 400 евро, Opel Rocks-e - 7990, Фиат Тополино - 9890 евро, Citroen Ami - 7790 евро.
Големите европейски марки не са единствените, които се интересуват от новата ниша. Базираната в Израел стартираща компания за електрически автомобили City Transformer приема предварителни поръчки за CT-1, двуместен автомобил, който предлага следата си и максимална скорост от 90 км/ч, на цена от 16 000 евро. От City Transform казват, че CT-1 може да разшири ширината си по време на шофиране и след това да се свие до 1 метър с постоянно междуосие от 1,4 метра за по-добра маневреност при по-ниски скорости и при паркиране.
Източник: City Transformer
Големият въпрос за микроавтомобилите е доколко са безопасни
Ален Дусе, управляващ директор на производствената база на Citroen за Ami, каза, че микроавтомобилите не се допускат по скоростните пътища и техните максимални скорости се поддържат ниски, което води до по-безопасна среда за пътниците. "В сравнение с мотопед или скутер, Ami е по-безопасен от тези опции. Това се взема предвид, когато семействата обсъждат закупуването на такъв за децата си", каза той. "Има триточков предпазен колан, където разпоредбите изискват само едноточков колан, колите имат тръбна клетка, както и видимост на 360 градуса, което улеснява видимостта навсякъде около вас."
Дусе казва още, че целевият пазар за Ami всъщност са млади хора без шофьорска книжка - и отбелязва, че пазарът за тези превозни средства вече е добре установен във Франция. "От 40 000 микроавтомобила Франция е дом на повече от 20 000 от тях. Когато пуснахме Ami през 2020 г., целта беше да освежим микроколата, за да достигне до по-младото поколение. Те искат мобилност, искат независимост; 77 процента от нашите клиенти са семейства с двама тийнейджъри. Това е само началото на тази история, тъй като сега имаме много конкуренти, които идват на пазара. Той расте, особено при клиентите с ограничен бюджет."