Отдавна е известно, че вкусовете на потребителите по отношение на автомобилите в САЩ и Европа е различен. Борбата между производителите на автомобили да се наложат като водещи на два от най-големите автомобилни пазари е ожесточена.
Не е изненада, че до голяма степен именно автомобилния сектор е в основата на търговските различия и спорове между САЩ и Европа от една страна и САЩ и Китай от друга. Всъщност, от потенциалното налагане на мита върху вноса на автомобили и автомобилни авточасти, ще загубят най-вече потребителите. Защото в свят на глобализация, само допреди година, дори американските автомобилни производители внасят сериозен обем части от Китай, или Европа.
Според прогнози на института The Peterson Institute, цените на най-продаваните в САЩ автомобили ще се повишат с между 1 400 и 7 000 долара, на база на предложените тарифи, ако те се пренесат върху потребителите.
И докато тенденциите при автомобилите и в САЩ и Европа са ясни - към отпадане на дизела и засилване на продажбите на електрически и хибридни модели, сега ще се обърнем към миналото, за да видим кои са били определените за най-добри модели в двата региона за един по-дълъг период - от 25 години.
На първо място като интересна можем да определим тенденцията, че щатската компания Ford със свои модели е оценявана по-често като най-добър автомобил на годината в Европа - цели три пъти за разглеждания период. За сравнение - само два модела са били определяни, като най-добри модели на годината на родния за компанията щатски пазар. Като друга интересна тенденция, можем да определим факта, че модел на Ford не е бил определян за автомобил на годината в САЩ, или Европа през последните седем години.
Година | Най-добър Модел в Европа | Най-добър Модел в САЩ |
---|---|---|
1994 | Ford Mondeo | Mercedes-Benz C-Class |
1995 | Fiat Punto | Chrysler Cirrus |
1996 | Fiat Bravo and Brava | Chrysler minivans |
1997 | Renault Megane Scenic | Mercedes-Benz SLK-Class |
1998 | Alfa Romeo 156 | Chevrolet Corvette |
1999 | Ford Focus | Chrysler 300M |
2000 | Toyota Yaris | Ford Focus |
2001 | Alfa Romeo 147 | Chrysler PT Cruiser |
2002 | Peugeot 307 | Nissan Altima |
2003 | Renault Megane | MINI Cooper |
2004 | Fiat Panda | Toyota Prius |
2005 | Toyota Prius | Chrysler 300 |
2006 | Renault Clio | Honda Civic |
2007 | Ford S-Max | Saturn Aura |
2008 | Fiat 500 | Chevrolet Malibu |
2009 | Vauxhall/Opel Insignia | Hyundai Genesis |
2010 | Volkswagen Polo | Ford Fusion Hybrid |
2011 | Nissan Leaf | Chevrolet Volt |
2012 | Chevrolet Volt/Opel/Vauxhall Ampera | Hyundai Elantra |
2013 | Volkswagen Golf | Cadillac ATS |
2014 | Peugeot 308 | Chevrolet Corvette Stingray |
2015 | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf |
2016 | Opel/Vauxhall Astra | Honda Civic |
2017 | Peugeot 3008 | Chevrolet Bolt |
2018 | Volvo XC40 | Honda Accord |
От друга страна, френският автомобилен производител Peugeot, е печелил наградата три пъти в Европа и нито веднъж в САЩ. При това, за последен път модел на компанията спечели приза през миналата година. Печелившият е Peugeot 3008.
Другият основен френски конкурент - Renault, също е ставал три пъти автомобил на годината през последните 25 години, като за последен път прави това през далечната вече 2006-та година.
Подобна е ситуацията и при Opel, заемала три пъти лидерската позиция в Европа, за последен път през 2016-та година.
Вторият най-голям японски производител на автомобили - Honda се радва на много повече признание в САЩ, отколкото в Европа. Там компанията три пъти е печелила приза, като последните два пъти са съвсем "пресни" - през 2016-та и 2018-та година. Марката обаче никога не е била "Кола на годината" на Стария континент.
Докато сме на тема японски автомобилопроизводители, ще погледнем и към Toyota. Тя е ставала автомобил на годината два пъти в Европа и един път в САЩ. Това, разбира се, не пречи на модела Camry на компанията да е най-продавания седан в САЩ на последното десетилетие.
Nissan пък печели приза по веднъж в САЩ и Европа.
Най-големият автомобилен производител в Италия, е ставал автомобил на годината общо четири пъти в Европа. Компанията обаче, лежи на "стара слава", защото за последен път е печелила тази награда преди десет години - през 2008-ма година. Американската част на компанията обаче - Chrysler е печелила този приз цели пет пъти в САЩ, като и там за последен път това се случва през 2005-та година.
Като любопитен можем да определим факта, че BMW и Audi никога не са получавали приза "автомобил на годината". За разлика от тях, основният им конкурент в лицето на Mercedes е заемал тази позиция два пъти в САЩ, макар и за последно през 1997-ма година.
Най-големият автомобилен производител в Европа - Volkswagen, става три пъти автомобил на годината в Европа и един път - в САЩ.
И макар Volvo да се появява само веднъж в класацията, компанията прави това с новия си китайски собственик, при това през тази година, когато конкуренцията в сектора е по-ожесточена от всякога.