Отдавна е известно, че вкусовете на потребителите по отношение на автомобилите в САЩ и Европа е различен. Борбата между производителите на автомобили да се наложат като водещи на два от най-големите автомобилни пазари е ожесточена.

Не е изненада, че до голяма степен именно автомобилния сектор е в основата на търговските различия и спорове между САЩ и Европа от една страна и САЩ и Китай от друга. Всъщност, от потенциалното налагане на мита върху вноса на автомобили и автомобилни авточасти, ще загубят най-вече потребителите. Защото в свят на глобализация, само допреди година, дори американските автомобилни производители внасят сериозен обем части от Китай, или Европа.

Според прогнози на института The Peterson Institute, цените на най-продаваните в САЩ автомобили ще се повишат с между 1 400 и 7 000 долара, на база на предложените тарифи, ако те се пренесат върху потребителите.

И докато тенденциите при автомобилите и в САЩ и Европа са ясни - към отпадане на дизела и засилване на продажбите на електрически и хибридни модели, сега ще се обърнем към миналото, за да видим кои са били определените за най-добри модели в двата региона за един по-дълъг период - от 25 години.

На първо място като интересна можем да определим тенденцията, че щатската компания Ford със свои модели е оценявана по-често като най-добър автомобил на годината в Европа - цели три пъти за разглеждания период. За сравнение - само два модела са били определяни, като най-добри модели на годината на родния за компанията щатски пазар. Като друга интересна тенденция, можем да определим факта, че модел на Ford не е бил определян за автомобил на годината в САЩ, или Европа през последните седем години.

Година Най-добър Модел в Европа Най-добър Модел в САЩ
1994 Ford Mondeo Mercedes-Benz C-Class
1995 Fiat Punto Chrysler Cirrus
1996 Fiat Bravo and Brava Chrysler minivans
1997 Renault Mégane Scénic Mercedes-Benz SLK-Class
1998 Alfa Romeo 156 Chevrolet Corvette
1999 Ford Focus Chrysler 300M
2000 Toyota Yaris Ford Focus
2001 Alfa Romeo 147 Chrysler PT Cruiser
2002 Peugeot 307 Nissan Altima
2003 Renault Mégane MINI Cooper
2004 Fiat Panda Toyota Prius
2005 Toyota Prius Chrysler 300
2006 Renault Clio Honda Civic
2007 Ford S-Max Saturn Aura
2008 Fiat 500 Chevrolet Malibu
2009 Vauxhall/Opel Insignia Hyundai Genesis
2010 Volkswagen Polo Ford Fusion Hybrid
2011 Nissan Leaf Chevrolet Volt
2012 Chevrolet Volt/Opel/Vauxhall Ampera Hyundai Elantra
2013 Volkswagen Golf Cadillac ATS
2014 Peugeot 308 Chevrolet Corvette Stingray
2015 Volkswagen Passat Volkswagen Golf
2016 Opel/Vauxhall Astra Honda Civic
2017 Peugeot 3008 Chevrolet Bolt
2018 Volvo XC40 Honda Accord

От друга страна, френският автомобилен производител Peugeot, е печелил наградата три пъти в Европа и нито веднъж в САЩ. При това, за последен път модел на компанията спечели приза през миналата година. Печелившият е Peugeot 3008.

Другият основен френски конкурент - Renault, също е ставал три пъти автомобил на годината през последните 25 години, като за последен път прави това през далечната вече 2006-та година.

Подобна е ситуацията и при Opel, заемала три пъти лидерската позиция в Европа, за последен път през 2016-та година.

Вторият най-голям японски производител на автомобили - Honda се радва на много повече признание в САЩ, отколкото в Европа. Там компанията три пъти е печелила приза, като последните два пъти са съвсем "пресни" - през 2016-та и 2018-та година. Марката обаче никога не е била "Кола на годината" на Стария континент.

Докато сме на тема японски автомобилопроизводители, ще погледнем и към Toyota. Тя е ставала автомобил на годината два пъти в Европа и един път в САЩ. Това, разбира се, не пречи на модела Camry на компанията да е най-продавания седан в САЩ на последното десетилетие.

Nissan пък печели приза по веднъж в САЩ и Европа.

Най-големият автомобилен производител в Италия, е ставал автомобил на годината общо четири пъти в Европа. Компанията обаче, лежи на "стара слава", защото за последен път е печелила тази награда преди десет години - през 2008-ма година. Американската част на компанията обаче - Chrysler е печелила този приз цели пет пъти в САЩ, като и там за последен път това се случва през 2005-та година.

Като любопитен можем да определим факта, че BMW и Audi никога не са получавали приза "автомобил на годината". За разлика от тях, основният им конкурент в лицето на Mercedes е заемал тази позиция два пъти в САЩ, макар и за последно през 1997-ма година.

Най-големият автомобилен производител в Европа - Volkswagen, става три пъти автомобил на годината в Европа и един път - в САЩ.

И макар Volvo да се появява само веднъж в класацията, компанията прави това с новия си китайски собственик, при това през тази година, когато конкуренцията в сектора е по-ожесточена от всякога.