България е единствената държава в Европейския съюз (плюс Великобритания, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария), в която продажбите на дизелови автомобили през 2021 г. растат.

Данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показват, че европейците загърбват дизеловите автомобили — тенденция, която започна след скандала във Volkswagen преди години. Общо в ЕС за миналата година търсенето на дизелови автомобили спада с една трета. Единствената държава, в която то расте, е България, където има ръст от 15 процента.

Подобна е ситуацията и при бензиновите модели, които в ЕС записват спад на продажбите от 17,8 процента. По-високи продажби има само в шепа държави, сред които е и България.

Електрификация

На европейско ниво хибридните модели отговарят за почти 20 процента от новопродадените автомобили, при 11,9 процента през 2020 г. Плъгин хибридите също бележат значителен ръст и вече достигат 18 процента от общите продажби, при 10,5 процента през 2020 г. Конвенционалните модели на дизел и бензин обаче все още доминират, като отговарят за 59,6 процента от продажбите.

През последното тримесечие обаче продажбите на бензинови автомобили падат с 33,5 процента до 778 хил., с което пазарният дял на горивото намалява до 35,8 процента, при 40,6 процента година по-рано. При дизела спадът е още по-сериозен: 50,9 процента до 358 хил. през четвъртото тримесечие на 2021 г., или пазарен дял от 16,5 процента.

За цялата 2021 г. бензинът остава най-популярният избор с 40 процента пазарен дял.

Най-силен ръст през последните три месеца на 2021 г. бележат електромобилите: 24,9 процента, или общо почти 310 хил. за периода. За цялата 2021 г. са продадени 878 хил. електромобила, ръст от 63,1 процента спрямо 2020 г.

Плъгин хибридите бележат ръст до 867 хил. (70,7 процента повишение).

В България са продадени 321 нови електромобила през 2021 г., увеличение от 130,9 процента. Плъгин хибридите бележат подобен ръст, но до едва 97 броя. Продадените хибриди растат с 48,3 процента до 636.