Авиационният  холдинг Saab AB забрани на компанията NEVS, владееща активите на банкрутиралия шведски автопроизводител Saab, да използва марката Saab за бъдещите си електромобили. Това означава, че марката остава в историята. Компанията National Electric Vehicle Sweden АВ (NEVS) ще трябва да измисли за бъдещите си модели ново име. 

Ударът е доста сериозен за NEVS, защото името беше и залог за успех на ключовия световен автомобилен пазар - китайския. В Поднебесната империя обичат известните западни марки и дават дори само за името сериозни пари, докато абревиатурата NEVS едва ли ще успее да привлече богатите клиенти в пазар №1 в света, пише auto-press.net. 

Положението би могло да се спаси със закупуването на някоя друга известна марка, прекратила съществуването си като Plymouth, Eagle, Mercury, Hummer, Pontiac, Saturn. На теория NEVS би могла да купи някоя от неизползваните от General Motors марки, особено като се има предвид, че американците бяха собственици на шведската марка доста години. И докато за Hummer и Pontiac може би има надежда за възкресяване, то Saturn например едва ли, което пък дава шансове за изгодна продажба. 

Но идеална замяна на емблемата би била с тази на Eagle старата марка на Ford, потънала също в историята през миналия век, на която е изобразен профил на орел, концептуално подобен на шведския грифон. За китайското  око емблемите са неразличими, говорят за нещо яко и западно, което трябва да се купи. 

Как ще си решат проблема в NEVS ще разберем едва догодина, когато ще стартира производството на електрическите седани 9–3. Не е изключено, като отговор на шведското несъгласие, производството да бъде изкарано от Тролхатан и изцяло да се прехвърли в Китай. От NEVS публично заявиха в края на миналата година, че възнамеряват да предложат пет електрически модела , три от които кросоувъри. 

Компанията NEVS има вече и две сключени големи сделки за доставка на бъдещите си модели на китайски корпоративни клиенти. Първият е лизинговата компания Panda New Energy, която заяви купуване на огромна партида от 250 000 коли на обща сума от 12 милиарда долара. Вторият е китайският промишлен холдинг Volinco, чиято поръчка е на цена от един милард долара за 20 000 електрически седана 9–3.