Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности в участъци 2 и 3 при изграждането на автомагистрала "Хемус". Това стана ясно при инспекция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на строежа на магистралата, съобщи БНТ.
По време на проверката е оповестено също, че участъкът на магистралата от пътен възел "Боаза" до п. в. "Дерманци" и пътен възел "Плевен-Ловеч" може да бъдат завършени до края на годината, а до средата на следващата - целият участък от п. в. "Каленик" до пътен възел "Плевен".
Той е съобщил още, че в края на 2024 г. ще да бъдат пуснати в експлоатация 52 км от магистралата - първи, втори и трети участък, от п. в. "Боаза" до пресичането с пътя Плевен-Ловеч. Трите участъка на АМ "Хемус" са в различна степен на изпълнение. Предвижда се работата по участъци 4 и 5 да започне през настоящата година, а на участък 6 - през 2023 г. Целта е изграждането начастта от "Хемус" от п. в. "Боаза" до пресичането с пътя Русе-Велико Търново да приключи до 2026 г. В момента изпълнението на участък 1 на магистралата от п. в. "Боаза" до п. в. "Дерманци" е на 65%. Напредъкът на участък 2 - между "Дерманци" и "Каленик", е 14%. В участък 3 - от края на пътен възел "Каленик" до пресичането с път ІІ-35, включително п. в. "Плевен", са изпълнени 38% от строителните дейности.
"В момента държавата строи, тя носи гаранции за построеното, но реално е наела други фирми. Единствено надзора, ноу-хау-то, знаенето как се прави магистрала, е в ръцете на тези хора, които виждате зад мен. Затова е много важно да си възстановим равновесието в тази договореност, бързо да го решим този въпрос и да продължим напред. Ако допуснем да изпуснем инициативата сега и допуснем да се разотиват изпълнителите, може би наистина ще стане от една огромна българска мечта да имаме цяла магистрала, да стане едно огромно българско фиаско", е заявил Караджов. Регионалният министър е изтъкнал също, че е важно въпросът с инхаус договорите да бъде решен бързо, като през февруари той бил представил в Министерския съвет оперативна информация и е поискал съдействие за разрешаване на казуса.
Той е подчетал, че текущите ремонти и поддръжката на републиканската пътна мрежа трябва да бъдат подновени незабавно. До началото на май трябва да приключи работата на комисията, която проверява всеки сертификат за плащане. Дотогава тя трябва да представи доклад дали реално са извършени дейностите, за които се претендира плащане и на какви цени. Когато са ясни резултатите от проверката, може да започне разплащане към фирмите. То може да стане и директно през Министерството на финансите, е обяснил регионалният министър.
По-късно той е провел работна среща си с кметовете на общините в област Ловеч, които са поставили проблема с незавършените от миналата година ремонти на участъци от републиканска пътна мрежа. Министърът е заявил, че именно заради недовършените близо 280 обекта в цялата страна е важно АПИ да ги завърши по действащите договори. "Без финансиране трудно може да поддържате пътища, а поддържането стана по-скъпо заради инфлационните процеси и материалите", казал още той.
halo
на 11.04.2022 в 13:43:30 #1Консултирай се с Комитова, нейните бакии оправяш.