Министърът на транспорта Николай Събев съобщи, че иска промени в механизма на финансиране на общините заради транспортното обслужване на населените места. Това стана ясно по време на заседание на Комисията по транспорт и съобщения в парламента днес. На въпрос на депутата от БСП Георги Свиленски за националната транспортна схема, Събев каза, че в момента се работи по начина "компенсация-субсидия". Имаш чувството, че виждаш болен на легло на системи от държавата, започнах да разглеждам други практики в Европа по повод реформата на железопътния транспорт и си зададох въпроса как може да се случи у нас", посочи той.
"Крайно време е да излезем от болничния режим - трябва нещо да се промени, напреднали сме в това да има национална транспортна система, но искаме да разгледаме механизмите как превозвачите да изпълняват линиите", уточни Събев. От думите му стана ясно, че линиите на транспортните превозвачи не са синхронизирани с тези на БДЖ, което е затруднение за хората.
Целта е да се синхронизират автобусите с разписанието на влаковете и в момента Министерство на транспорта променяло град по град маршрута и работата на определена линия. Не сме сигурни, че правят връзката транспортните превозвачи и чрез валидната схема няма икономически ръст, добави Николай Събев. Той уточни, че първо се изготвят връзките за Северна България.
По този повод министърът иска среща с кметовете, за да се гарантира транспорт на населението. На въпроса дали ще има повишение на цените на междуградския транспорт - Събев отговори така: "За 80 ст. билет - 50% увеличение е много, но от 80 ст. на 1.20 лв. не е много." Имало компенсации за пенсионери и т.н., но се оказало, че за миналата година голяма част от тях не са използвани от населението.
Стана ясно още, че днес министър Николай Събев е представил на форум в училището по транспорт пред представители на синдикати, работници и експерти цифри, данни и оздравителна програма за БДЖ. Според нея 59 млн. лв. е загубата, 190 млн.лв. приходът. 10% годишно е ръстът на приходи от пътници и товари, 10% намаление на разходите, което сочи, че предприятието влиза в добри финансови рамки, има система за управление на ремонти, запаси, качество, измерване на ефективността на процесите. 50% от превозите обаче са до 50 км - основно са крайградски превози, което означава, че пътникопотокът е такъв в България при тази демография.
Николай Събев коментира своя идея за връзка между Варна-Русе, тъй като по думите му морският град има потенциал за транзитно пристанище, а миналата година ЕК посочила Дунав като основен коридор. Ако имаме добра връзка между Русе и Варна, НКЖИ вече е дала план за линия Русе-Каспичан и бърза доставка на контейнери за интермодерен терминал и има възможност да се използва реката, каза още той.