Магазините в Русия вече не обяват промоции, пише RBC, като уточнява, че досега руснаците са купували половината от стоките с отстъпки, но сега това не е изгодно нито за производителите, нито за търговците на дребно.
От края на февруари редица доставчици на най-големия руски търговец на дребно X5 Group (който управлява търговските вериги "Пятерочка", "Перекресток" и "Чижик") отказаха да провеждат промоции, включително отстъпки за продукти, съобщиха от компанията. Веригата "Азбука вкуса" също е изправена пред отказ на част от доставчиците на предварително договорените отстъпки, каза неин представител. В мрежата "Verny", около една трета от доставчиците наскоро са отказали промоции, които включват, наред с други неща, отстъпки за продукти.
Промоции се отменят не само от мултинационални компании като част от отказа от по-нататъшни инвестиции в Русия, но и от местни производители - предимно тези, които зависят от вносни суровини, отбелязва един от търговците. Според него в някои категории руските доставчици отменят дори повече промоции, отколкото чуждестранните.
През 2021 г. посетителите на най-големите търговски вериги в Русия закупиха повече от 51,6% от стоките във физическо изражение с отстъпка, изчисли изследователската компания NielsenIQ. В парично изражение делът на стоките, продадени по промоции, е 49,7%. Най-много продадени с намаления стоки са: омекотители (93%), прахове за пране (80%), препарати за съдове (77%), десерти от извара (76%), бебешка храна (72%) и шоколад (71%).
Отстъпките влияят върху избора на магазин, в който купувачите отиват: през 2021 г. 38% от респондентите на NielsenIQ казаха, че сменят магазините си в търсене на по-добра сделка. Генералният директор на INFOLine-Analytics Михаил Бурмистров обяснява голямото търсене на промоции на факта, че в Русия, за разлика от Съединените щати и Европа, има много по-малък дял на дисконтните магазини, в които стоките се продават на по-ниски цени. Купуването на стоки с отстъпка е част от психологията на потребителя, който обича да "грабва стоки на супер цена", посочва експертът.
След нахлуването на Русия в Украйна редица големи транснационални компании, произвеждащи потребителски стоки, обявиха спиране на инвестициите на руския пазар. Един от най-големите производители на потребителски стоки в света - американският Procter & Gamble, реши да се откаже от капиталови инвестиции, реклама и промоции. Компанията реши да намали асортимента на руския пазар и да се съсредоточи върху основните продукти за здраве и лична хигиена. Марките на Procter & Gamble включват бебешки пелени Pampers, продукти за пране Ariel и Tide, дамски превръзки Always и тампони Tampax, продукти за бръснене Gillette и дезодоранти Old Spice.
Reckitt, производител на презервативи Durex, средства за отстраняване на петна Vanish, перилен препарат Calgon, продукти за грижа за кожата Clearasil, болкоуспокояващи Nurofen и лекарства за възпалено гърло Strepsils, обяви спиране на рекламата, промоцията и спонсорството в Русия. Капиталови инвестиции, рекламни и промоционални дейности са преустановени и от PepsiCo (Домик в деревне, Чудо, Млечни продукти Агуша, Любимий, J7, Фруктовый сад, "Я" сокове, Lay's snacks, Cheetos, Pepsi напитки, Lipton, Aqua Minerale).