След изселването на много от най-известните световни марки от Русия в знак на протест срещу нахлуването на страната в Украйна, много руски компании решиха да се възползват от ситуацията, подавайки заявки за патенти за поразително подобни на техните лога, съобщи японският бизнес всекидневник "Никей".
На 12 март руска компания за консерви подаде молба за регистрация на търговска марка за новата си верига за бързо хранене "Дядя Ваня". Логото наподобява златните арки на McDonald's, обърнати настрани.
Източник: You Tube
Припомняме, че на 8 март американската верига за бързо хранене обяви, че временно ще затвори всичките си 850 обекта в Русия.
Москва отговори с патриотичен ход на решението на Макдоналдс. Буквата на кирилицата в новото лого съответства на буквата "V" във Ваня, а името на веригата идва от заглавието на пиеса на руския литературен класик Антон Чехов.
Източник: ФИПС
На 10 март Вячеслав Володин, председател на долната камара на Русия, близък до президента Владимир Путин, заяви: "От утре на същите места трябва да имаме не Макдоналдс, а "Дядя Ваня". Изглежда, че този коментар е вдъхновил подаването на заявка за търговска марка.
Имитациите не спират с Макдоналдс
На 21 март беше подадено заявление за регистриране на търговска марка от руски търговец на дребно на мебели, наречен IDEA (ИДЕА). Логото на компанията - името й в жълт овал със син фон е поразително подобно на това на шведската IKEA (ИКЕА), която също спря дейността си в Русия.
Дизайнерът, подал заявлението, коментира, че новата компания ще може напълно да задоволи търсенето на руския пазар след напускането на IKEA. Някои анализатори обаче посочват, че е малко вероятно търговската марка да бъде одобрена, тъй като цветовете напомнят за националния флаг на Украйна.
На 28 март стратира новата руска социална мрежа Rossgram (Росграм). И в този случай не само името, се оказа подобно на оригинала Instagram (Инстаграм), който е изключително популярен в Русия, но и цветовете на логото са почти същите. Хората, запознати с приложението, го описват като клонинг на Instagram, който позволява на потребителите да публикуват в американската платформа и до голяма степен да прехвърлят своите акаунти от Instagram.
Припомняме, че американският онлайн гигант Meta (Мета), който стои зад Instagram и Facebook, разхлаби правилата, за да позволи публикации с насилствено съдържание, призоваващи към смърт на руските нашественици. В отговор на това руският комуникационен регулатор блокира достъпа до Instagram на 14 март.
Източник: You Tube
Зад тези имитиращи марки се прокрадват заплахите на руското правителство да изземе активите на чуждите марки, които спряха дейността си или изцяло се изтеглиха от Русия. Според изданието местните компании може би смятат, че имат шанс да придобият управлението на такива активи, ако успеят да привлекат клиентите на западните марки.
Руското правителство ще настоява да се "въведе външно управление и след това да прехвърли тези предприятия на хората, които действително искат да работят", обяви Владимир Путин на 10 март. Руският президент добави, че са на лице достатъчно правни и пазарни инструменти за целта.
В съдебните битки за нарушаване на търговска марка един от ключовите въпроси е дали потребителите бъркат оригиналната марка с копията, каза Кийоши Курихара, адвокат и консултант по интелектуална собственост. Според него обаче е малко вероятно марките, които напуснаха Русия да заведат дела в Русия за нарушаване на търговските си права.