Китайският автомобилостроител Geely (Гийли) временно преустанови работата на завода си в Белрус. Базираната в Пекин група, която притежава Volvo и Lotus и има миноритарен дял в Mercedes-Benz, ще обмисли потенциални проблеми във веригата на доставки и местните пазарни условия, съобщиха от компанията пред Financial Times.

"Все още следим ситуацията. Всеки елемент ще бъде взет предвид", казаха от компанията.

Потенциалното изтегляне на Geely "разбива" прогнозите на анализаторите, че китайските компании ще използват нишата, създадена от изселването на конкурентите си, за да получат по-голяма власт на руския автомобилен пазар. Всички производители на автомобили от Европа, Япония и Корея отмениха продажбите на руския пазар след нахлуването в Украйна.

Geely пуска премиум марка електромобили

Собственикът на Volvo ще пусне изцяло нова марка електромобили, с които да конкурира Tesla

На пазара на електромобили става все по-пренаселено

На този фон китайските автомобилостроители са изправени под натиск от страна на Пекин да увеличат износа. Правителството настоява китайският износ на автомобили до средата на десетилетието да нарастне повече от два пъти над сегашното ниво.

Износът на китайски автомобили от страната се е утроил миналата година, достигайки 123 000 в сравнение с 43 000 през 2020 г. 

Русия е третият по големина пазар за износ на китайски автомобили след Чили и Саудитска Арабия.

Прегледът на пазара на Geely и спирането на завода в Беларус, който обслужва руския пазар и е засегнат от недостиг на материали, подчертава дилемата за Geely и други китайски групи.

Производителят на автомобили се насочи към Русия през 2007 г., като увеличи годишните си продажби до около 25 000 превозни средства през 2021 г.

Освен Geely, китайските производители на автомобили Great Wall и Chery също продават автомобили в Русия. 

Volvo и Geely обмислят сливане

Volvo и Geely обмислят сливане

Шведският производител вече е собственост на китайския холдинг, но сега ще мине в обща компания с другия му автомобилен бизнес

Продажбите на всяка от китайските групи са по-малки от тези на конкуренти като Renault, VW или Hyundai, но изпреварват марките Ford, Mazda и Stellantis, които включват Peugeot и Opel.

Great Wall, Chery и SAIC, друга голяма китайска автомобилна група, която се стреми да увеличи износа, не коментираха плановете си за пазара.